Justerbar bakvagn, E30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Justerbar bakvagn, E30

Post by Nisse Järnet »

Hur mkt har ni höjt inre bärarmsbulten när ni fixat till cambern??
Jag testar med ca 5mm nu, men har inte fått sänkningen än så det är svårt att se hur det kommer bli :) Allt sitter där nu med originalfjädring iaf, och det ser ut som om det kommer bli hyffsat bra! För nu ser cambern ut att vara aningens åt fel håll så att säga :P
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jag har höjt 13mm nu.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag höjde 11 eller om det var 12, nu minns jag inte helt 100%.

Och då är den justerad i botten, hade jag gjort om det idag hade jag kört på 10 eller 11, så man kan justera lite sneda hjul om man vill.
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Kör ni med 40mm sänkning bak ??? och 10-13 mm höjning av inre fästet???
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Min är nog sänkt 60mm
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bmwandreas wrote:Min är nog sänkt 60mm


Då funkar det nog bättre med 13mm.

Tror 10mm är en rätt bra kompromiss om man bara ska svetsa om fästet.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Så jävla mycket alltså?! Tycker min har aningens "fel" camber nu när den inte är sänkt och med 5mm uppflyttat. Eller så mätte jag fel =P Aja, får väl se när sänkningen kommit på hur det blir! (Säger man negativ eller positiv camber när hjulen lutar utåt så att säga?)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

negativ camber om däcken står / \... o vice versa
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Nisse Järnet wrote:Så jävla mycket alltså?! Tycker min har aningens "fel" camber nu när den inte är sänkt och med 5mm uppflyttat. Eller så mätte jag fel =P Aja, får väl se när sänkningen kommit på hur det blir! (Säger man negativ eller positiv camber när hjulen lutar utåt så att säga?)


Klart att det blir fel camber om du justerar på en osänkt bil :)
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Ett smidigt sätt att kolla hur cambern blir, oavsett om man kar köpt sina sänkfjädrar eller ej är att helt enkelt ta bort fjädrarna bak.
Sedan höjer och sänker man bilen med garagedomkraften..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Post Reply