BMW 850 (M70) turbo projekt
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hejhej.. jävligt fint bygge å väldigt fin bil du bygger på med.. väntar på en "körafilm" nu
En fråga bara (kan ha missat om du skrivit de tidigare i tråden) men vad kör du med för låda å vilka passar, om man vill åka manuellt?? för som jag har förstått det så är det bara csi som har manuell som standard!?
MVH/Jonis
En fråga bara (kan ha missat om du skrivit de tidigare i tråden) men vad kör du med för låda å vilka passar, om man vill åka manuellt?? för som jag har förstått det så är det bara csi som har manuell som standard!?
MVH/Jonis
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Rallyfinnen wrote:daniel-635:
Läste in mig lite på ditt projekt igår också, gillar det skarpt
Verkar som vi har lite samma inriktning på våra byggen, men det är mera puts på dina grejer.. Dags att du börjar ladda på lite nu
Brorsan har förresten en 535 med VEMS o kullagrad GT35, väldigt fin karaktär på den motorn. Han har också lite problem med 'bludder' på lättlast, har du fått ordning på det nu?
Tackar.
Ja det är lite liknande projekt
Ja jag ska ladda på lite mera snart, men måste fixa lite annat först sen blir det i alla fall 0,8 bar och mer mappning.
Tändmissarna på låglast är ok nu, kunde inte riktigt gå ner till 1,05 i lambda för då små missade den i jämn fast 90Km/h, kör nu på 1,03 och det funkar.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Uppdatering:
-Kullederna byttes efter att jag tillverkat lite specialverktyg för att pressa ur dom gamla och pressa i dom nya.
-Fjädrarna passade inte pga för klen diameter, får göra om fjädertallrikarna lite för att dom ska gå att få dit. Får bli ett framtida projekt..
-Har klurat lite på fjärren till centrallåset, men det var mycket dålig dokumentation med, och e31:ans elsystem ör lite klurigt..
Har dessutom fipplat med tändningen en del. Har kört på grundtryck rätt länge eftersom tändningen inte riktigt orkat med. Testade stoppa i bmw-spolarna istället för biltemaspolarna, men det blev bara värre.. Nästa steg var att testa med Bosch 124 tändsteg från skroten, men det blev också sämre. Testade också med kondensator på +-matning vid spolarna, men märkte ingen skillnad (spänningen dippade ca 0,4V när spolen laddas utan kondensator)
Började fundera på separata spolar, men med tanke på den kostnaden var jag tvungen att försöka lite till med befintliga grejer..
Körde lite oscilloskåp idag, och såg att efter tändögonblicket var det en massa liv i ca 1ms innan primärspänningen stabiliserade sig igen. Jag hade ställt 'minimum discharge time' på 0,1ms i MS som rekommenderat i någon MS manual om jag minns rätt. Nu jag testade höja den till 1ms istället, och det verkar fungera!
Kopplade in magnetventilerna igen, och den verkar funka utan misständningar nu!
Ska testa ändra lite på tiden än, får prova mig fram lite helt enkelt.
Jag har ju svårt att tro att gnistan brinner i 1ms, så lite kortare tid borde ju räcka.. 0,3-0,4 kanske? Frågan är om det inte kan 'backa in' en del i tändsteget också om det kopplas på innan spolen är urladdad? Det såg ut att vara ganska häftiga oscillationer på spänningen i slutet på tändfasen,.
Har fipplat lite med tändning och soppa på låg/mellanlast också, har gett fan i ekonomi och koncentrerat mig på körbarhet istället!
Tror faktiskt jag satte personligt hastighetsrekord idag när jag var ute och loggade lite fullgasrepor också, slutade titta på mätaren vid 260, vägen var ganska ojämn och smal..
Lägger till några bilder i efterskott nu närjag laddat lite bilder ur kameran:
-Kullederna byttes efter att jag tillverkat lite specialverktyg för att pressa ur dom gamla och pressa i dom nya.
-Fjädrarna passade inte pga för klen diameter, får göra om fjädertallrikarna lite för att dom ska gå att få dit. Får bli ett framtida projekt..
-Har klurat lite på fjärren till centrallåset, men det var mycket dålig dokumentation med, och e31:ans elsystem ör lite klurigt..
Har dessutom fipplat med tändningen en del. Har kört på grundtryck rätt länge eftersom tändningen inte riktigt orkat med. Testade stoppa i bmw-spolarna istället för biltemaspolarna, men det blev bara värre.. Nästa steg var att testa med Bosch 124 tändsteg från skroten, men det blev också sämre. Testade också med kondensator på +-matning vid spolarna, men märkte ingen skillnad (spänningen dippade ca 0,4V när spolen laddas utan kondensator)
Började fundera på separata spolar, men med tanke på den kostnaden var jag tvungen att försöka lite till med befintliga grejer..
Körde lite oscilloskåp idag, och såg att efter tändögonblicket var det en massa liv i ca 1ms innan primärspänningen stabiliserade sig igen. Jag hade ställt 'minimum discharge time' på 0,1ms i MS som rekommenderat i någon MS manual om jag minns rätt. Nu jag testade höja den till 1ms istället, och det verkar fungera!
Kopplade in magnetventilerna igen, och den verkar funka utan misständningar nu!
Ska testa ändra lite på tiden än, får prova mig fram lite helt enkelt.
Jag har ju svårt att tro att gnistan brinner i 1ms, så lite kortare tid borde ju räcka.. 0,3-0,4 kanske? Frågan är om det inte kan 'backa in' en del i tändsteget också om det kopplas på innan spolen är urladdad? Det såg ut att vara ganska häftiga oscillationer på spänningen i slutet på tändfasen,.
Har fipplat lite med tändning och soppa på låg/mellanlast också, har gett fan i ekonomi och koncentrerat mig på körbarhet istället!
Tror faktiskt jag satte personligt hastighetsrekord idag när jag var ute och loggade lite fullgasrepor också, slutade titta på mätaren vid 260, vägen var ganska ojämn och smal..
Lägger till några bilder i efterskott nu närjag laddat lite bilder ur kameran:
Last edited by Rallyfinnen on 28 Jun 2009, 19:54, edited 1 time in total.
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Nov 2005, 07:52
- Location: Finland
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Eftersom jag är extra nöjd med bilen just nu, så ska den belönas med lite nya delar.. (satt o räknade på vad det skulle ha kostat med en konvertering till VAG-spolar för några dagar sedan, men det verkar ju som jag slapp det)
Beställde nya däck:
fram 235/40/18"
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
bak 265/35/18"
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
Dessutom blir det en ny 'bomb' till bromsservot. Kostar 2500kr från Tyskland, skulle ha kostat 3300 här i Sverige...
Det svider i plånboken, men det är dumt att pruta på dessa grejer om man ska köra fort! Däcken jag har på nu inte är speciellt stabila när det börjar gå fort.
Beställde nya däck:
fram 235/40/18"
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
bak 265/35/18"
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
Dessutom blir det en ny 'bomb' till bromsservot. Kostar 2500kr från Tyskland, skulle ha kostat 3300 här i Sverige...
Det svider i plånboken, men det är dumt att pruta på dessa grejer om man ska köra fort! Däcken jag har på nu inte är speciellt stabila när det börjar gå fort.
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Rallyfinnen wrote:
Har fipplat lite med tändning och soppa på låg/mellanlast också, har gett fan i ekonomi och koncentrerat mig på körbarhet istället!
Jag är i valet och kvalet på vad som är "rätt" mappat på låglast även på min 635a.
Kör jag på magrare än Lambda 1,02 på låglast blir bilen lite kinkig när den är kall, och även lite seg i responsen, om man inte ökar acc pump, vilket eventuellt motverkar det ekonomiska
Ang. "Bomben" en gick sönder för mig på min 528a.
Verkligen otrevligt att köra med det då servoverkan uteblir första 0,5 sek på en inbromsning, inte bra när man kör fort, blir ju lätt några metrar
Kul att det rullar på
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Jag var 'dumsnål' innan, bilen är mycket trevligare att köra nu när jag lagt på lite soppa!
MS klarar ju bara steg på 0,1ms på spridarna också, och jag är nere på 2ms spridartider som minst, och då blir stegen lite stora. Ska man köra snålt så gäller det att kunna reglera det noggrant.
Vems ska väl klara regleringen rätt bra, men dom har väl fortfarande inte fått igång kompensering per spridare? Spridarna är ju inte alltid exakt lika i öppningstider mm.. Då kan det ju vara så att en cylinder går lite för magert och en annan lite fetare osv, tror det kräver mycket jobb att få det riktigt bra i förhållande till dropparna man sparar
Nu kan man väl säga att jag ändrat och lagt marginalen lite åt det fetare, och det gjorde gott på körbarheten.
Har dessutom gått på lite till på tändningen på låglast, så jag tror det kompenserar lite också.
Testa feta på lite och se, det är ju lite en smaksak också hur man vil att den ska bete sig. Jag gillar tex inte mycket motorbroms, så jag har hög tändning i området där den motorbromsar.
Problemet för mig när jag körde magert och fetade på acc-pump var att den blev rykig, speciellt i kombination med att jag har dubbla vajrar och gasspjäll som gör att den är lite trög i gaspedalen. Så hjälper det ju inte upp det hela att acc-pump funktionen i MS är en mycket dålig kompromiss..
Det är lite liv kvar i bomben som sitter i, men när man stampar till snabbt på pedalen så hänger den inte riktigt med, och det pulsar lite i styrningen också. Den som satt i från början var hemsk, trög i pedalen som fan, och mycket pulsande i systemet, men den (begagnad med en anslutning och hemmagjord adapter) jag har nu bättrade på det hela lite. Trycket i den räcker till drygt en pumpning på gaspedalen när man stängt av motorn, en ny ska räcka till 10.
Ett alternativ skulle ha varit att ha en begangad från E31 med två anslutningar som hade lite liv kvar i sig, och åkt till en citroen-gubbe och fyllt i mera gas. Fyllning kostar bara någon hundring..
Tyvärr var den jag hade med två anslutningar helt slut, så den gick inte att fylla, så den fick bli donator till en adapter istället
MS klarar ju bara steg på 0,1ms på spridarna också, och jag är nere på 2ms spridartider som minst, och då blir stegen lite stora. Ska man köra snålt så gäller det att kunna reglera det noggrant.
Vems ska väl klara regleringen rätt bra, men dom har väl fortfarande inte fått igång kompensering per spridare? Spridarna är ju inte alltid exakt lika i öppningstider mm.. Då kan det ju vara så att en cylinder går lite för magert och en annan lite fetare osv, tror det kräver mycket jobb att få det riktigt bra i förhållande till dropparna man sparar
Nu kan man väl säga att jag ändrat och lagt marginalen lite åt det fetare, och det gjorde gott på körbarheten.
Har dessutom gått på lite till på tändningen på låglast, så jag tror det kompenserar lite också.
Testa feta på lite och se, det är ju lite en smaksak också hur man vil att den ska bete sig. Jag gillar tex inte mycket motorbroms, så jag har hög tändning i området där den motorbromsar.
Problemet för mig när jag körde magert och fetade på acc-pump var att den blev rykig, speciellt i kombination med att jag har dubbla vajrar och gasspjäll som gör att den är lite trög i gaspedalen. Så hjälper det ju inte upp det hela att acc-pump funktionen i MS är en mycket dålig kompromiss..
Det är lite liv kvar i bomben som sitter i, men när man stampar till snabbt på pedalen så hänger den inte riktigt med, och det pulsar lite i styrningen också. Den som satt i från början var hemsk, trög i pedalen som fan, och mycket pulsande i systemet, men den (begagnad med en anslutning och hemmagjord adapter) jag har nu bättrade på det hela lite. Trycket i den räcker till drygt en pumpning på gaspedalen när man stängt av motorn, en ny ska räcka till 10.
Ett alternativ skulle ha varit att ha en begangad från E31 med två anslutningar som hade lite liv kvar i sig, och åkt till en citroen-gubbe och fyllt i mera gas. Fyllning kostar bara någon hundring..
Tyvärr var den jag hade med två anslutningar helt slut, så den gick inte att fylla, så den fick bli donator till en adapter istället
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Har krånglat och föröskt få i fjärr till centrallås/larm idag, men det gick inget vidare..
Har inte hittat någon 'central' lås/upplåsningssignal som jag kan koppla in det på. Var inne på att koppla in det på switcharna till dörrlåset, men dörrlåset har tre switchar och fjärrmottagaren två utgångar.. blev trött på skiten till slut och justerade om sidorutan på förarsidan lite när jag ändå hade ner dörrsidan.
Har inte hittat någon 'central' lås/upplåsningssignal som jag kan koppla in det på. Var inne på att koppla in det på switcharna till dörrlåset, men dörrlåset har tre switchar och fjärrmottagaren två utgångar.. blev trött på skiten till slut och justerade om sidorutan på förarsidan lite när jag ändå hade ner dörrsidan.