Sålt en motor som inte stämde!

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Thörn

Post by Thörn »

Det kan ju även var lite språkförbistring här också om det e en Norrman, gör ju inte saken bättre :lol:
Kolla upp vilken bil den suttit i om det nu går, det skulle ju kanske kunna varit en 04. I "vanligare bilar" är det i stort alltid ett år bakåt i tiden mellan bilens årsmod och pressning i topp/block, iallafall i dem BMWs och Saabar mfl jag haft.
Att erbjuda återköp är ju generöst tycker jag, men stå isf inte för utlägg som frakter mm. Han har ju delvis sig själv att skylla om han inte kollar motorn innan köp.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
ylindgren

Post by ylindgren »

Jeg som har kjøpt motoren. 02 står på blokka og jeg har også en med 03 på. Så heller ikke at bunnpanna er vært av, når jeg var der.
Det nr fins bak noe som står på motoren, noe jeg ikke så når jeg var å så på motoren.
S54B32 kom med kraftigere råder en gang i 03. Derfor har det MYE å si, om jeg skal oppgradere til CRF 700 komp kitt en gang.
Når jeg nå har brukt masse kr for å få hit motoren, og mange timer i garsjen, så skal jeg bare smile, skru av alt, kjøre den til Gøteborg igjen, gi Andreas en klapp på skuldra og få igjen pengene??
Da taper jeg 2 dager på jobb, minst 10 timer, som jeg kunne skrudd inn kr på og drivstoff på ca 60-70 mil. Det er ganske mange 1000 kr det.
Han har flere forskjellige forklaringer på hvor motoren kommer fra og hvor mye den har godt.
Siste var fra, at den var kjøpt på E-bay av en privat person og den var godt 1800km, og 04 moddel.

Jeg trengte en motor fort som F, og derfor er min tid meget dyrbar om dagen, så jeg for kommet meg til ACR og kjørt neste helg. Ellers hadde jeg fiksatt min gamle.

Det med at jeg er Normann, hva har det med denne saken å gjøre??
Har menlig blitt lurt 2 ganger av "seriøse" Svensker, er jævla gjipt sånt.

Jeg har planer om å se på lagera i motoren i dag, er de bra så prøver jeg motoren, er det bra og vi finner ut at det er en 02 og ikke 04, er det vel ikke mere enn riktig, jeg ha noe for de 2 åra, og sikkert mange flere km ??

Hvordan finner vi chassi nr på bilen, om jeg har motornummeret?
Da jeg jeg sjekke om det er en "lagerbytte motor"
ylindgren

Post by ylindgren »

Her er motor nr: 6016 27 63
32 6 S4

Supert om noen kan finne chassi nr til den motoren. Står også med hvit dårlig trykk på toppen: 22/6-02

Vi finner en løsning på dette. :D
Thörn

Post by Thörn »

menade inte något illa med att du vart norrman :) bara att det är lättare att det blir språkförbistrning/missförstånd, speceillt danska/ norska/svenska då man tror man förstår exakt vad den andre menar men kanske inte ändå till 100%

Förresten, när jag tänker efter, Jag köpte spjällhus till en S54 nyligen som skulle vara från en M3 2004, men det hade klisterlappar under det stod -02 på, så det kanske kan vara så på m3bilarna?

hoppas det löser sig iaf
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Silverboy

Post by Silverboy »

Har nå prøvd å søke på alle mulige måter jeg kan her på BMW systemet jeg har tilgjengelig, uten å klare å finne noen mulighet til å søke på motornr :( , men jeg skulle jo også tro at det finnes ett eller annet sted, i ett eller annet system, hvorfor ellers skulle de merke motor med ett slikt nr om det ikke logges..? :roll:
TurboTommy84

Post by TurboTommy84 »

Er forskjeller på oljepumpe ifra 01/04, og på "sugerør" ifra 04/03. Kan være du finner delenr der, men det forutsetter jo at du tar av bunnpannen, noe som nok ikke er en enkel jobb...
92 Subaru Legacy Turbo - 255hk/353nm

90 BMW 525i 24v Turbo - 333hk/516nm

http://s58.photobucket.com/albums/g252/Legacy_Turbo/
St3v3

Post by St3v3 »

TurboTommy84 wrote:Er forskjeller på oljepumpe ifra 01/04, og på "sugerør" ifra 04/03. Kan være du finner delenr der, men det forutsetter jo at du tar av bunnpannen, noe som nok ikke er en enkel jobb...

01/04=januari 04? Finns ju många 04:or ute på marknaden innan det datumet
V8
erik@e30

Post by erik@e30 »

ylindgren wrote:Jeg som har kjøpt motoren. 02 står på blokka og jeg har også en med 03 på. Så heller ikke at bunnpanna er vært av, når jeg var der.
Det nr fins bak noe som står på motoren, noe jeg ikke så når jeg var å så på motoren.
S54B32 kom med kraftigere råder en gang i 03. Derfor har det MYE å si, om jeg skal oppgradere til CRF 700 komp kitt en gang.
Når jeg nå har brukt masse kr for å få hit motoren, og mange timer i garsjen, så skal jeg bare smile, skru av alt, kjøre den til Gøteborg igjen, gi Andreas en klapp på skuldra og få igjen pengene??
Da taper jeg 2 dager på jobb, minst 10 timer, som jeg kunne skrudd inn kr på og drivstoff på ca 60-70 mil. Det er ganske mange 1000 kr det.
Han har flere forskjellige forklaringer på hvor motoren kommer fra og hvor mye den har godt.
Siste var fra, at den var kjøpt på E-bay av en privat person og den var godt 1800km, og 04 moddel.

Jeg trengte en motor fort som F, og derfor er min tid meget dyrbar om dagen, så jeg for kommet meg til ACR og kjørt neste helg. Ellers hadde jeg fiksatt min gamle.

Det med at jeg er Normann, hva har det med denne saken å gjøre??
Har menlig blitt lurt 2 ganger av "seriøse" Svensker, er jævla gjipt sånt.

Jeg har planer om å se på lagera i motoren i dag, er de bra så prøver jeg motoren, er det bra og vi finner ut at det er en 02 og ikke 04, er det vel ikke mere enn riktig, jeg ha noe for de 2 åra, og sikkert mange flere km ??

Hvordan finner vi chassi nr på bilen, om jeg har motornummeret?
Da jeg jeg sjekke om det er en "lagerbytte motor"

Hur kommer de sig att du inte kontrolerade motorn INNAN du satte den i bilen?

Fråga på BMW om du får lämna tillbaka en motor som du monterat?

De är tyvärr försent att klaga över en sådan här sak..

Motorn har ju inga dålda fel eller hur?

MEN Om den hade vart sämre( = Trasig) än andreas påstog så kanske de hade vart ok att diskutera saken

DE känns som du bara e kåt på hans växel låda,

Du får ringa BMW för att kolla chassi nummer vs motor nummer.

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld

Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
TurboTommy84

Post by TurboTommy84 »

St3v3 wrote:
TurboTommy84 wrote:Er forskjeller på oljepumpe ifra 01/04, og på "sugerør" ifra 04/03. Kan være du finner delenr der, men det forutsetter jo at du tar av bunnpannen, noe som nok ikke er en enkel jobb...

01/04=januari 04? Finns ju många 04:or ute på marknaden innan det datumet

Ja, men reviseringen kom 01/04 :wink: Så det vil, ifølge realoem, si at bilene før 01/04 ikke har oppgradert oljepumpe, selv om de er "04" modell :wink:
92 Subaru Legacy Turbo - 255hk/353nm

90 BMW 525i 24v Turbo - 333hk/516nm

http://s58.photobucket.com/albums/g252/Legacy_Turbo/
bumper

Post by bumper »

DE känns som du bara e kåt på hans växel låda,

WORD!
Jorm

Post by Jorm »

Kan säga att.. Vore det nån som hade startat med "Jag köpte en motor som var fel" så hade ni "Men gud vilken idiot, kräv pengarna tillbaka!"

Så funkar det på forum...

Själv så förstår jag båda killarna. Dom fuckade upp det. Säljaren med att inte ha koll på vad han sålde, och köparen med att inte kolla vad han köpte.

Är ju upp till dom att hitta en lösning för vuxna.
RoDe

Post by RoDe »

andreas köpte ju motorn av en kille och har framfört i sin dialog med den nya köparen att denna är infon jag har fått från den jag köpte motorn utav. egentligen är det ingen som vet någonting till hundra förutom den första säljaren och det har framförts verkar det som.

då vet man själv att det är en risk att köpa denna motor. kanske funkar, kanske inte. ingen som vet nåt. köp och ta en risk eller låt bli.

därför tycker jag att inga pengar eller nåt bör betalas tillbaka. inte ens om den inte funkar.
The Lower Class
balobas

Post by balobas »

Jorm wrote:Kan säga att.. Vore det nån som hade startat med "Jag köpte en motor som var fel" så hade ni "Men gud vilken idiot, kräv pengarna tillbaka!"

Så funkar det på forum...

Själv så förstår jag båda killarna. Dom fuckade upp det. Säljaren med att inte ha koll på vad han sålde, och köparen med att inte kolla vad han köpte.

Är ju upp till dom att hitta en lösning för vuxna.

WORD ta me fan
pelko

Post by pelko »

Jag tycker köparen inte har gjort ett enda rätt i denna affären.

Andreas tog hem S54an och fick information om den. Väl i garaget hängde han upp motorn i stativet, lossade ventilkåpan och kollade att allt såg bra ut. Jag var själv där och synade motorn och allt såg svinfräsht ut.

Motorn annonseras med samma information i stort sett som Andreas fick reda på. Norrmannen köper motorn. När norrmannen är på plats hemma hos Andreas (Andreas var inte där) så säger han att motorn ser kanonfin ut efter att han har lossat tändstiften och kikat och även dragit runt motorn.

Det var bristfällig information från den första säljaren (innan Andreas) OM det visar sig att inte vara en -04. Det är ingen som vet det än mer än vad norrmannen har påpekat från lite siffror på blocket.

Väl hemma ringer norrmannen Andreas och påpekar det angående årsmodellen, att det skulle vara en -02 istället för -04. Norrmannen har fortfarande inga konkreta bevis för detta mer än att det står 02 på blocket.

Andreas säger, utan att forska vidare i årsmodellen, att om Norrmannen vill så är han välkommen att lämna tillbaka motorn och få pengar tillbaka. Inget tjaffs, inga konstigheter.

Norrmannen vill inte detta (antagligen för att en S54 inte växer på träd) och säger att han ska ha Andreas 6-vxl låda som kompensation, för något som inte har fastställts, dvs rätt årsmodell.

Norrmannen fortsätter med sina hot och påstår att alla svenskar blåser folk och norrmannen nämner även att han ska åka till Andreas och sno hans bil, en bil norrmannen gillade när han synade motorn.

Nu, efter montering utav S54an i norrmannens bil så säger han att OM motorn fungerar så ska han ha Andreas växellåda som kompensation, om den inte fungerar så skulle "han aldrig slippa undan".

Norrmannen har gjort bort sig totalt och har ingen återvändo i detta. Han har till och med kollat vevlagrena idag och de såg fina ut.

Tack och adjö.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
ylindgren

Post by ylindgren »

Har ALDRIG sagt jeg skulle ha noen veksel låda, jeg så at jeg skal ha noe, og da sa jeg du kan gi meg lådan. Er ikke kåt på den lådan, har 2 stk.
Det står 22/6-02 med et hvitt stempel, på toppen, som så vitt syns. På min andre motor, står det en tag, som det står: SWET: 28/8-03. Der er det ikke sånn stempel.
Jeg trodde dette var en 04, da den har stålomspundet olje damp retur. Men 02 S54, som jeg har solgt, hadde plast/ gummi slange, så derfor så jeg ikke etter på nr på toppen, forde jeg trodde den skulla ha tag, med der var det litt rust.
Jeg har i dag sett over alle lager, og de så fine ut. :D Motoren står i bilen, og går snart.
Andreas har lovet meg at vist det er noe strul med den, kan jeg komme tilbake med den. Derfor kjøpte jeg den.
Men disse 2 åra?? Er det bare å godta og la det være lov å svindle 2 år, og mange km? Denne motoren har verken godt 28 eller 18, som det står i annonsen.

Er kraftigere staker, fra 01/03-03, mener jeg de så på BMW i dag. Vet ikke om det er i produksjon, eller i bil moddel. Alt for jeg sikkert tak i på BMW i morgen. De var ikke tilstede i dag.
moonzhine

Post by moonzhine »

Alla s54or från 01-till tidigt 03 återkallades för att byta vevlager då vissa motorer helt enkelt skar efter knappt 1000mil så de bör vara gjort även på denna motor,BMW gjorde 6 olika lager inom dom fick till ett som "funka" och pga de så tog drygt ett år att få fram nya lager som alltså sitter standard från senare 03or,
men visst alltid tråkigt om den info man fått inte stämmer men i detta fall spelar det mindre roll enligt mej..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)

Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!

Mvh:Peter
0730468169
Post Reply