5 ZF vs. 6 Getrag
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
5 ZF vs. 6 Getrag
Har en bil med komplett M3 drivlina från en 3.0, S50B30 alltså, vill gärna ha 6 kuggade lådan istället och det e väl bara köpa den lådan + den kardan så passar det rakt upp, MEN min bil e en Touring så hur e det med kardan längden? Måste jag ha frn en Sedan?
Det viktigaste, hur blir utväxlingen med nya lådan? Det jag egentligen är ute efter är att 6an ska va en ren överväxel på landsväg då min varvar lite mkt nu med 5 petade, kommer det bli längre/kortare växlar 1an-4an sen 1:1 på 5an å 6an typ 0:80 eller hur är det? Jag gillar det aggresiva med bilen nu, skön utväxling låda/klump, MEN jag vill åt den där jävla 6an ändå utan att tappa de roliga med bilen... Nån som har koll på utväxlingen på växlarna, 5 petarn mot 6 petarn...
Tacksam för info och gärna nån som testat å vet hur bilen upplevdes efter! Va e skillnaden på klumparna på 3.0 och 3.2 i slutväxel?
ÄRTAN?????
MVH Pizza
Det viktigaste, hur blir utväxlingen med nya lådan? Det jag egentligen är ute efter är att 6an ska va en ren överväxel på landsväg då min varvar lite mkt nu med 5 petade, kommer det bli längre/kortare växlar 1an-4an sen 1:1 på 5an å 6an typ 0:80 eller hur är det? Jag gillar det aggresiva med bilen nu, skön utväxling låda/klump, MEN jag vill åt den där jävla 6an ändå utan att tappa de roliga med bilen... Nån som har koll på utväxlingen på växlarna, 5 petarn mot 6 petarn...
Tacksam för info och gärna nån som testat å vet hur bilen upplevdes efter! Va e skillnaden på klumparna på 3.0 och 3.2 i slutväxel?
ÄRTAN?????
MVH Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Om du menar som på typ Corvette Z06 så är det inte så, utan tänk dig en 5 vxl ZF + en till växel bara.pizza wrote:Tackar, nån som sitter på info om alla växlar på båda lådorna, är det alltså så fint så 6an e en ren överväxel?
Pizza
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Det jag vill åt alltså, ha samma "längd" på alla växlar, fast en till som får ner varvet LITE iaf på landsväg, ligger nu på 3000 i ca. 130, polarns 3.2 varvar 2800 i 140, lite mer åt de hållet jag vill!
Pappa Rickardo, ja, jag ringer väl dig imorrn då... Hade för mig att jag behövde kardan från 3.2an, alltså att 6petade lådan är lite längre... Menmen, skönt att jag kan ha fel ibland
Pizza
Pappa Rickardo, ja, jag ringer väl dig imorrn då... Hade för mig att jag behövde kardan från 3.2an, alltså att 6petade lådan är lite längre... Menmen, skönt att jag kan ha fel ibland
Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Stämmer bra att lådan är längre, ca 1dm.
Min varvar ca 2100rpm i 100km/h på 6an med 3.25 i diffen.
Här drar jag genom växlarna http://www.youtube.com/watch?v=dCxfrLReTho
Min varvar ca 2100rpm i 100km/h på 6an med 3.25 i diffen.
Här drar jag genom växlarna http://www.youtube.com/watch?v=dCxfrLReTho
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.