här kan du beställa eget... EDIT : http://www.dekaltrim.nu/index.asp?sida2 ... hirdgroup= direktlänkdgyldmark wrote:Vart beställde du hållaren? med fritext
E30 KiC - 1072 kg
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
Uppdateringen då från 2 dagars hårt arbete.
Har rensat bort en himla massa onödig el i motorrummet då jag bestämde mig för att göra helt eget system till spridarna samt bränslet.
MS'et behöver inte så många kontakter och sladdar.
Att jaga relän och ström hit och dit hade tagit ungefär lika lång tid för mig som att bygga nytt. Så då kan man lika gärna göra nytt.
Här kommer bilder på detta.
BTR:
Började med att bygga om där original BTR sitter.
istället för 8mm blir det 10mm slang så gjorde en passande adapter.


Annan vinkel

Spridare:
Spridarbad i solvynol green för att få bort en massa klägg

Torkning

Blanka och fina blev dom (till salu om du har 6st ca:600cc högohm att byta med^^)

Spridarbrygga
Tog kablage från min originalhärva. Alla plus kontakter är Röd/vit. Sedan är spridarna uppdelade i 2 banker i följande ordning.
SpridarBank 1: 1 3 5 med jordkontakt brun/vit
SpridarBank 2: 2 4 6 med jordkontakt brun/svart
Dom rödvita går sedan till ett eget relä och jordkablarna går till 2 kablar i MS'et som öppnar och stänger spridarna
Spridarkontakter införskaffade

Kablar gjorda

Delar upp kablaget till rätt spridare

Här drar jag sladdarna så dom ligger rätt mot sin spridare

Här är mannen med det spridda skägget. El greeko!

Färdig spridarhärva

På plats

Så här kommer pumparna sitta

Stiften som sitter i är dessa med 1,20 i gap
[/img]
Har rensat bort en himla massa onödig el i motorrummet då jag bestämde mig för att göra helt eget system till spridarna samt bränslet.
MS'et behöver inte så många kontakter och sladdar.
Att jaga relän och ström hit och dit hade tagit ungefär lika lång tid för mig som att bygga nytt. Så då kan man lika gärna göra nytt.
Här kommer bilder på detta.
BTR:
Började med att bygga om där original BTR sitter.
istället för 8mm blir det 10mm slang så gjorde en passande adapter.


Annan vinkel

Spridare:
Spridarbad i solvynol green för att få bort en massa klägg

Torkning

Blanka och fina blev dom (till salu om du har 6st ca:600cc högohm att byta med^^)

Spridarbrygga
Tog kablage från min originalhärva. Alla plus kontakter är Röd/vit. Sedan är spridarna uppdelade i 2 banker i följande ordning.
SpridarBank 1: 1 3 5 med jordkontakt brun/vit
SpridarBank 2: 2 4 6 med jordkontakt brun/svart
Dom rödvita går sedan till ett eget relä och jordkablarna går till 2 kablar i MS'et som öppnar och stänger spridarna
Spridarkontakter införskaffade

Kablar gjorda

Delar upp kablaget till rätt spridare

Här drar jag sladdarna så dom ligger rätt mot sin spridare

Här är mannen med det spridda skägget. El greeko!

Färdig spridarhärva

På plats

Så här kommer pumparna sitta

Stiften som sitter i är dessa med 1,20 i gap

skick på tändkablar å lock??
med MSD blir skicket på dessa EXTREMT avgörande,
räcker med minsta lilla glapp i en tändhatt eller avbrott i en kabel så blir det tändmissar på varv/ladd med.
vi har hållt på med polarens volvo nu flera veckor med msd tädning, börja skjuta å missa så fort den kom upp på varv eller fick lite laddtryck,, hade mätt upp alla tändkablar mm å allt såg bra ut,
till slut bytte vi kablar ändå å då vart det bra trots att man inte kunde hitta nått fel på kablarna
så för säkerhets skull om du inte hittar nått så testa byt kablarna mot nya ändå...
det kan räcka med att man råkar vika en kabel lite grann så blir det ett litet avbrott i den som kan leda till sånna bekymmer, det är kolkärna på många kablar idag å den kan gå av lite å då slutar den leda vid hög belastning på motorn..
kan vara ursvårt å hitta sånna fel för det är det sista man tror....
oftast går motnr bra vid normal körning å lågt laddtryck men såfort som stpår på gasen så slutar den tända på en burk eller skickar gbnistan fel så motorn bluddrar /hackar...
min va likadan i supran, tog flera veckor innan jag hittade små sprckor i epoxyn på undersidan av spolen
med MSD blir skicket på dessa EXTREMT avgörande,
räcker med minsta lilla glapp i en tändhatt eller avbrott i en kabel så blir det tändmissar på varv/ladd med.
vi har hållt på med polarens volvo nu flera veckor med msd tädning, börja skjuta å missa så fort den kom upp på varv eller fick lite laddtryck,, hade mätt upp alla tändkablar mm å allt såg bra ut,
till slut bytte vi kablar ändå å då vart det bra trots att man inte kunde hitta nått fel på kablarna

så för säkerhets skull om du inte hittar nått så testa byt kablarna mot nya ändå...
det kan räcka med att man råkar vika en kabel lite grann så blir det ett litet avbrott i den som kan leda till sånna bekymmer, det är kolkärna på många kablar idag å den kan gå av lite å då slutar den leda vid hög belastning på motorn..

kan vara ursvårt å hitta sånna fel för det är det sista man tror....
oftast går motnr bra vid normal körning å lågt laddtryck men såfort som stpår på gasen så slutar den tända på en burk eller skickar gbnistan fel så motorn bluddrar /hackar...
min va likadan i supran, tog flera veckor innan jag hittade små sprckor i epoxyn på undersidan av spolen
