Simons Audi S2 Coupé -91 - lackad, breddad + diffuser

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
simon
Posts: 322
Joined: 10 May 2008, 15:58
Location: Sthlm

Post by simon »

Bmwandreas wrote:Bosch anger 200 lit vid 5 bar. Men då räknar dem med att den ska flöda 200 lit efter 10000-20000 mil. Många som har provflödat har fått 260 lit vid 5 bar. Kan du inte provflöda din efter du bytt rör? Är ju ganska snabbt gjort och skulle vara intressant!


De har du rätt i, helt klart intressant.. Återkommer med lite nuffror när de är gjort.. :roll:
User avatar
simon
Posts: 322
Joined: 10 May 2008, 15:58
Location: Sthlm

Post by simon »

Lägger in lite bilder på vad som hände idag.. tur att de finns folk i närheten som har resurser!!
Tack Peter Bollnert för det fina fördelar-drevet!

Image


Image


Sen så tyckte min polare ogge att de va roligt att styla bilen när jag inte såg på..
Image

imorgon är de nya tag! :)
User avatar
simon
Posts: 322
Joined: 10 May 2008, 15:58
Location: Sthlm

Post by simon »

Bmwandreas wrote:Bosch anger 200 lit vid 5 bar. Men då räknar dem med att den ska flöda 200 lit efter 10000-20000 mil. Många som har provflödat har fått 260 lit vid 5 bar. Kan du inte provflöda din efter du bytt rör? Är ju ganska snabbt gjort och skulle vara intressant!


Idag har jag och en kompis flödestestat hans Turbobanditen soppapump..
Regulatorn kommer från hydralspecialisten Bohab i Spånga som slängde ihop denna åt oss väldigt snabbt! Tack för den snabba hjälpen Kalle! Detta pga att vi inte hade nån BTR över..
Kan säga att vi blev mycket possetivt överaskade av testet!

Använde oss av ström från bilen när vi testade och med 98 oktanig bensin..

Resultatet blev följande:
Fri flöde = 372 L/h
3 bar = 336 L/h
5 bar = 288 L/h


Vi blev väldigt överaskade av resultatet så vi gjorde testen flera gånger med tidtagning på allt ifrån 10 sek ända upp till 1 min för att säkerställa att det stämde.

Otroligt va? :D

Image
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det var bra! Då räcker den till 90 % på 1000cc vid 2 bars ladd.
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Resultatet blev följande:
Fri flöde = 372 L/h
3 bar = 336 L/h
5 bar = 288 L/h


Flöde den mindre vid 5bar än 3bar? :)
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

moonzhine wrote:Resultatet blev följande:
Fri flöde = 372 L/h
3 bar = 336 L/h
5 bar = 288 L/h


Flöde den mindre vid 5bar än 3bar? :)


Ja det gör alla pumpar. Mer motstånd = jobbigare för pumpen.
User avatar
boost_
Posts: 268
Joined: 18 Dec 2006, 22:02
Location: Stockholm

Post by boost_ »

Ja, då var ju inte valet av pump så avancerat längre.

Good job Simon and spank you very much ;D
Bad boys got bad toys
Ride.Race.Live
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Bra siffror, men nånstanns så kör jag hellre 2st original Bosch än 1 Kina kopia, flödar mer, JA, hur den håller i längden, ingen aning....
Hoppas du återkommer om några mil, hoppas för allt i världen att den inte strular dock.

Kul med lite riktigt bilar här på PPF :lol:

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
simon
Posts: 322
Joined: 10 May 2008, 15:58
Location: Sthlm

Post by simon »

boost_ wrote:Ja, då var ju inte valet av pump så avancerat längre.

Good job Simon and spank you very much ;D

Tackar! Och spanks you 2.. 8)

pizza wrote:Bra siffror, men nånstanns så kör jag hellre 2st original Bosch än 1 Kina kopia, flödar mer, JA, hur den håller i längden, ingen aning....
Hoppas du återkommer om några mil, hoppas för allt i världen att den inte strular dock.

Kul med lite riktigt bilar här på PPF :lol:

Pizza


Jo, alla väljer helt klart själva hur mycket pengar man är villig att lägga på sitt bygge... Själv lägger jag gärna pengarna jag sparar in på dessa delar på soppa. Då blir de ju mer åka! ;)
Sen så är detta en pump för extern montering men jag har kört ner den i tanken så hela pumpen ligger och badar i E85 och har nu gjort det i nån månads tid och ännu har den inte gett upp. Har hunnit med ett par mil också.. skulle tippa på cirkus 100mil iaf... 5 fulla tankar E85.

Mvh Simon
User avatar
simon
Posts: 322
Joined: 10 May 2008, 15:58
Location: Sthlm

Post by simon »

Förstärkta 7A-kammar inhandlade från Dahlbäck Racing monterades idag.

Image

Image

Hoppas på skillnad imorgon vid mappningen. :roll:
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Vart är kammarna förstärkta? Brukar de gå av?
AllarN
Posts: 430
Joined: 30 Jan 2007, 18:13

Post by AllarN »

Undrar densamma, det enda jag vet som brukar gå sönder vid kammarna är ju drevet på fördelaren som du redan hade fått erfara.
Skillnad lär det bli, som natt och dag över 6500rpm.
User avatar
simon
Posts: 322
Joined: 10 May 2008, 15:58
Location: Sthlm

Post by simon »

Insugskammen brukar gå av vid drevet till fördelaren..
Detta hände min polare norsken här om dagen då han hittade sitt kamdrev liggandes inne i toppen precis nedanför fördelarutgången.
Endå så kör han utan fördelare med separata tändspolar. Har en bild på detta som jag lägger in senare..
Norskens kammar var från 7A-motorn.
På dessa 7A kammar så sa Viktor Ihlis på Dahlbäck att dom var förstärkta på detta ställe, just pga att det skett flera avbrott..
Så summan av kardemumman är att det tydligen inte bara är drevet till fördelaren som brukar fela..

Mvh Simon
Last edited by simon on 15 May 2009, 10:07, edited 1 time in total.
AllarN
Posts: 430
Joined: 30 Jan 2007, 18:13

Post by AllarN »

simon wrote:Insugskammen brukar gå av vid drevet till fördelaren..
Detta hände min polare norsken här om dagen då han hittade sitt kamdrev liggandes inne i toppen precis nedanför fördelarutgången.
Endå så kör han utan fördelare med separata tändspolar. Har en bild på detta som jag lägger in senare..
Norskens kammar var från ABY-motorn.
På dessa 7A kammar så sa Viktor Ihlis på Dahlbäck att dom var förstärkta på detta ställe, just pga att det skett flera avbrott..
Så summan av kardemumman är att det tydligen inte bara är drevet till fördelaren som brukar fela..

Mvh Simon


Viktors kam har gått av där en gång med, Men han har en AAN och den har ett annat drev som ser annorlunda ut.
Har du kollat så det var lika drev bak på insugskammen du köpte som på den du har sittande i?
User avatar
simon
Posts: 322
Joined: 10 May 2008, 15:58
Location: Sthlm

Post by simon »

Okay, hörde med norsken och ändrade lite i texten, det var hans 7A-kammar som gått av.. dvs inte ABY-kammarna.

Jag har även kikat där bak och de ser ut att vara samma drev, bara de att de satt lite närmare kammen så att säga.
7A-Kammen var alltså lite kortare än orginal 3B-kammen. Max 5mm.
Kanske beror på att denna kam är förstärkt och dom svarvat lite längre in på den.
Man ser även på bilden att det sitter en insexbult längst ut på den nya förstärkta 7A-kammen vid fördelardrevet. Den närmast i bild.

Image

Mvh Simon
User avatar
simon
Posts: 322
Joined: 10 May 2008, 15:58
Location: Sthlm

Post by simon »

Har köpt nya fälgar för 1000:-.. ska se va man kan göra av dessa.. :)
blir svart centrum och polerade kanter tror jag.. sjukt tråkigt men funkar onekligen bra på dessa.

Image

Image
User avatar
kronberg
Posts: 266
Joined: 11 May 2006, 21:12

Post by kronberg »

nyfiken nu på skillnaden med 7A kammarna =) Riktigt trevligt bygge.
Post Reply