2002 Touring -73 BorgWarner edition

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Persson
Posts: 133
Joined: 20 Nov 2005, 23:46
Location: Avesta/Stockholm

2002 Touring -73 BorgWarner edition

Post by Persson »

Det började med att jag fick en 2002 touring -73. Jag och polaren bestämde oss för att bygga en isbil med en liten turbo som jag hade liggandes. Den är ju ändå så ful :)

Image

Vi tog ur motorn för att kolla igenom den då det visade sig att någon varit lite busig och bytt ut M10an til en 1,6a å de kan man ju inte ha.

Upp till Avesta då Bäckis lurat fram en 2liters M10 ur gömmorna. Hem till storstan igen å skruva isär. Hmmm en kolv var fastrostad och en borrning krävdes. In i skrotlådorna och leta kolvar, hittade ett set med "gamla" smidda JE v8 kolvar med ca 90.6 i borr och 22mm kolvbult å mycket låg komphöjd. Tyvär var 4 kolvar smälta men 4 gick att använda. Efter lite mätning så skulle 144mm stakar bli bra och då var det ju tur att M3 Jonas hade ett set som han ville bli av med.
Men vi blev iallafall tvugna att plana blocket ca 2mm.

Jaja bottendelen balanserades, en 618 tryckplatta och en 4-pucks sinter monterades. Självklart nya lager osv. Som ni ser så har det ju redan spårat ur...

Efter lite mer tid i skrotbingen så hittades en kam som det stog 272 på så den tog vi. Toppen fick racesäten och en lätt portning. Vi tänkte att toppen måste ju sitta still också så den monterades med ARP bultar(skruvar).

Image

Med grundmotorn ihopsatt och vi fått fel insug tre ggr så var de lika bra att bygga ett custominsug också.

Image


En evo6 ic monterades, setrab oljekylare och nån kylare till nån bmw som fanns i skrothögen.

Nä nu orkar jag inte skriva så mycket mer lägger in lite bilder istället.
De flesta bilderna är tagna från mobilen så de är inte de bästa.

Image

Tyvär så är inte eltejp de bästa sättet att passa in tryckrör innan svets. Speciellt inte om de står ihoptejpat i 2 veckor innan man får det svetsat :) jaja gör om gör rätt.

Image

Image

Så då hade man nya däck då :D

Image

Image

Ett par stolar kan vara skönt att ha

Image

Och en växelspaksknopp :o

Image

Ja som ni ser så är ju turbon liiite liten nu för tiden, men en Mitsu evo8 turbo har införskaffats så ett nytt grenrör ska knåpas ihop och lite mer lagom effekt kanske kan uppnås.

Mvh Fredrik
Last edited by Persson on 02 Sep 2012, 10:38, edited 1 time in total.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

cool bil :) . det måste vara den första isbilen jag sett med r-däck :lol:
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Persson
Posts: 133
Joined: 20 Nov 2005, 23:46
Location: Avesta/Stockholm

Post by Persson »

hehe kanske var därför den spårade ur :lol:
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Jag tycker det är en grym maskin du bygger! :)

Inget fel på touring-modellen då den kan bli så här grym (bygge från Umeå):

Image
Persson
Posts: 133
Joined: 20 Nov 2005, 23:46
Location: Avesta/Stockholm

Post by Persson »

haha ja den var grym.

Ja då har man plockat av dragkroken och tagit ner bakvagnen. Tänkte jag skulle upp med en E30 bakvagn så man får lite bättre urval på diffar.
Fick upp den lite provisorskt i igår å det ser ut att kunna bli bra.
Bilder kommer nån dag :)
Persson
Posts: 133
Joined: 20 Nov 2005, 23:46
Location: Avesta/Stockholm

Post by Persson »

Ja de ser ju ut att kunna bli bra med en E30 bakvagn på 02an :lol:

Image

Image

Lite roliga hjulvinklar just nu men de blir nog bra när man stoppar i lite större bultar än m8 till bärarmarna :o
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Fan så tuffa, coolt med nitade breddare :P
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
Persson
Posts: 133
Joined: 20 Nov 2005, 23:46
Location: Avesta/Stockholm

Post by Persson »

Hehe jo de ska ju vara lite rejsstuk på dom.

Får se om man kan göra klart elen till motorn i helgen.

Nån som har nått tips på en "lätt" ombyggnation på bakvagnen så man slipper leta en e21 lamelldiff. Ingen agadiff tack :lol:
Det blir ju en hel del pyssel å få upp en E30 bakvagn.

//Fredrik
Persson
Posts: 133
Joined: 20 Nov 2005, 23:46
Location: Avesta/Stockholm

Post by Persson »

Jaha ja som vanligt blir inget som man tänkt, blev ingen eldragning i helgen. Blev lite annat "tok" ivägen :D

Enda som blev gjort var en liten vacuumstation.

Dålig mobilbild eftersom kameran fortfarande är försvunnen :(

Image
Lill.Persson
Posts: 143
Joined: 06 Mar 2009, 19:49

Post by Lill.Persson »

fan vad grymt brozan :lol:
Persson
Posts: 133
Joined: 20 Nov 2005, 23:46
Location: Avesta/Stockholm

Post by Persson »

Då är nästan bakvagnsbryggan klar bara PPF´s justerbrickor som ska på sen är den klar att hängas upp.

Pillade även lite med elen och upptäckte självklart att startmotorn är pajj :( så är det nån som sitter på en startmotor som passar M10 och vill bli av med den så hojjta gärna till.
Lill.Persson
Posts: 143
Joined: 06 Mar 2009, 19:49

Post by Lill.Persson »

fan vad tråkigt.. hoppas dä löser sig broder.
nu får vi allt lägga på ett kål om vi ska bli klar i sommar mä bilarna. så vi kan göra sveriges städer oosäkra 8)
Lill.Persson
Posts: 143
Joined: 06 Mar 2009, 19:49

Post by Lill.Persson »

fan vad tråkigt.. hoppas dä löser sig broder.
nu får vi allt lägga på ett kål om vi ska bli klar i sommar mä bilarna. så vi kan göra sveriges städer oosäkra 8)
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Dra ett PM till egnesund, han har troligen ligger, har de mesta till M10 om han inte sålt de senaste veckorna...

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Erneland
Posts: 328
Joined: 30 Jan 2007, 18:25

Post by Erneland »

Jag har nog ett tiotal startmotorer. Du kan få en men då får du stå för frakten.

070 708585595
Mvh Michael
Persson
Posts: 133
Joined: 20 Nov 2005, 23:46
Location: Avesta/Stockholm

Post by Persson »

Låter kanon Erneland har PM.
Post Reply