BMW E30 318is Byggs om till 327 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW E30 318is Byggs om till 327 Turbo
Startar en tråd om mitt långtidsprojekt som beräknas ska vara klart till sommaren 2010!
Då ja tröttnat lite på japansa motorer då jag mötte mycke motgångar med dessa så ska de satsas på tyskt o se om man kan lyckas istället
Kommer ta allt som de kommer och inte stressa detta bygge!
Bilden kommer användas dagligen och motorn ska byggas upp vid sidan av.
Den dagen motorn är i o bilen är klar kommer den få köras mycke på bana och även strippen för o få rastas!
Bilen är i grunden en e30 318is som en m20b25 ska stoppas ï med modell större snurra
Kommer även ägna mycke tid o pengar åt bromsar, chassie osv så man har en stabilt bygge o stoppa i motorn i!
Motorn är planerad o hämtas den 26/4 och kommer plockas isär månaden efter om min flytt går som den ska!
Lite av de som ska göras med motorn innan den stoppas i!
(x) 320 stakar "På ingång"
(x) kat-kolvar "På ingång"
() O-ringa blocket
() Diesel oljepump
(X) Diesel vev
() Sachs 618 tryckplatta med 4 puck
() Svetsa toppen
() Bearbeta förbränningsrum
() Porta toppen
() Turbo kam
() Nya vipparmar
() ARP till toppen
() Ställbart Kamdrev
() HX40 "Kommer hem i maj"
() Sprut
() 680cc Spridare
() 044 bosch soppapump
Listan lär blir större o längre
Även ny front, Bur, bromsar, stolar, m.m kommer bytas ut under tiden och byggas då jag vill ha en säker bil o sitta i med den effekten!
Kan även bli så om tid och allt annat stämmer att det kommer läggas på en ny lack på bilen, just nu är bilen mörkgrå men den ska lackas svart istället!
Förhoppningsvis kan man köra ut den med allt monterat till 2010 men de återstår o se!
Hoppas ni kommer uppskatta o få följa detta ifrån grunden kommer uppdatera då det hänt större saker o med tanke på vad ett sådant hära bygge kostar så räknar ja med att de kommer ta tid o få klart allt!
Är ju mitt första riktiga motorbygge som de kommer bli mycke effekt med så får se om man kan lyckas med de!
Lite bilder på själva bilen som ska byggas om!
m20b25 Motorn
525 tds Dieselvev
Kolvar o 320 Stakar
Vill även passa på o tacka Roobin som hjälper mig o hitta delar och alltid ställer upp o svarar på frågor när ja undrar över nått! Stort tack!
Då ja tröttnat lite på japansa motorer då jag mötte mycke motgångar med dessa så ska de satsas på tyskt o se om man kan lyckas istället
Kommer ta allt som de kommer och inte stressa detta bygge!
Bilden kommer användas dagligen och motorn ska byggas upp vid sidan av.
Den dagen motorn är i o bilen är klar kommer den få köras mycke på bana och även strippen för o få rastas!
Bilen är i grunden en e30 318is som en m20b25 ska stoppas ï med modell större snurra
Kommer även ägna mycke tid o pengar åt bromsar, chassie osv så man har en stabilt bygge o stoppa i motorn i!
Motorn är planerad o hämtas den 26/4 och kommer plockas isär månaden efter om min flytt går som den ska!
Lite av de som ska göras med motorn innan den stoppas i!
(x) 320 stakar "På ingång"
(x) kat-kolvar "På ingång"
() O-ringa blocket
() Diesel oljepump
(X) Diesel vev
() Sachs 618 tryckplatta med 4 puck
() Svetsa toppen
() Bearbeta förbränningsrum
() Porta toppen
() Turbo kam
() Nya vipparmar
() ARP till toppen
() Ställbart Kamdrev
() HX40 "Kommer hem i maj"
() Sprut
() 680cc Spridare
() 044 bosch soppapump
Listan lär blir större o längre
Även ny front, Bur, bromsar, stolar, m.m kommer bytas ut under tiden och byggas då jag vill ha en säker bil o sitta i med den effekten!
Kan även bli så om tid och allt annat stämmer att det kommer läggas på en ny lack på bilen, just nu är bilen mörkgrå men den ska lackas svart istället!
Förhoppningsvis kan man köra ut den med allt monterat till 2010 men de återstår o se!
Hoppas ni kommer uppskatta o få följa detta ifrån grunden kommer uppdatera då det hänt större saker o med tanke på vad ett sådant hära bygge kostar så räknar ja med att de kommer ta tid o få klart allt!
Är ju mitt första riktiga motorbygge som de kommer bli mycke effekt med så får se om man kan lyckas med de!
Lite bilder på själva bilen som ska byggas om!
m20b25 Motorn
525 tds Dieselvev
Kolvar o 320 Stakar
Vill även passa på o tacka Roobin som hjälper mig o hitta delar och alltid ställer upp o svarar på frågor när ja undrar över nått! Stort tack!
Last edited by mickee30 on 11 May 2009, 12:33, edited 1 time in total.
De är bra att du gör de för lär sökert bli ett par med tiden.
Har kolvar och stakar på g hem nu med och snart så hämtas motorn med så blocket ska snarast in till motorgubben och fixas så bottendelen kan bli klar.
Liten bild på kolvar o stakarna
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=634046
Har kolvar och stakar på g hem nu med och snart så hämtas motorn med så blocket ska snarast in till motorgubben och fixas så bottendelen kan bli klar.
Liten bild på kolvar o stakarna
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=634046
m20b25 strokas till 2,7 liters med hx40
Hello
Varit seg på o uppdatera pga inbrott i min lya o mycke stulet.
Men nu kommer en iaf..
Har fått hem kolvar o stakar till motorn 320 stakar och kat kolvar
Har även lackat om insuget svart och rivit hela motorn.
Så nästa vecka ska blocket lämnas in på Toppdeck, o-ring och honing.
Toppen lämnas in när man har så pass mycke cash för o lämna in det så blocket beräknas hämtas ut vid löning ungefär och botten ska skruvas ihop då.
låter bilderna tala
Kolvar, 320 stakar och dieselveven
Toppen av
Toppen
Ja lossar tråget
Lastat o klart för o lämnas in
Varit seg på o uppdatera pga inbrott i min lya o mycke stulet.
Men nu kommer en iaf..
Har fått hem kolvar o stakar till motorn 320 stakar och kat kolvar
Har även lackat om insuget svart och rivit hela motorn.
Så nästa vecka ska blocket lämnas in på Toppdeck, o-ring och honing.
Toppen lämnas in när man har så pass mycke cash för o lämna in det så blocket beräknas hämtas ut vid löning ungefär och botten ska skruvas ihop då.
låter bilderna tala
Kolvar, 320 stakar och dieselveven
Toppen av
Toppen
Ja lossar tråget
Lastat o klart för o lämnas in
Nu har man varit i Linköping och lämnat in block och vev hos motorfirman.
Blocket kommer Toppdeckas, Honas och O-ringas med pianotråd
Venen ska poleras och kollas
Så nu är de på gång. blocket kommer hem om ca 2 veckor så då ska lager och kolvringar hem och botten ska monteras ihop!
Lite bilder
Blev tvungen o testa motorn som sitter nu om den orkade med o bromsas upp med block, topp, o 4 matkassar bak
Blocket kommer Toppdeckas, Honas och O-ringas med pianotråd
Venen ska poleras och kollas
Så nu är de på gång. blocket kommer hem om ca 2 veckor så då ska lager och kolvringar hem och botten ska monteras ihop!
Lite bilder
Blev tvungen o testa motorn som sitter nu om den orkade med o bromsas upp med block, topp, o 4 matkassar bak
Jaha går lite segt med motorbygget får inte hem block o vev förens fredag men då ska botten ihop och toppen lämnas in samtidigt.
Kommer försöka få ihop motorn o köra med 535lmm och mindre spridare detta år för o få ner motorn o prova på m20 överladdat och under vintern åker sprut på istället!
men har börjat få hem delar till bygget nu.
Resten som ska komma denna vecka är
535lmm
Ramlager
Vevlager
Grenrör
Tändspole
Diesel oljepump
Kommer försöka få ihop motorn o köra med 535lmm och mindre spridare detta år för o få ner motorn o prova på m20 överladdat och under vintern åker sprut på istället!
men har börjat få hem delar till bygget nu.
Resten som ska komma denna vecka är
535lmm
Ramlager
Vevlager
Grenrör
Tändspole
Diesel oljepump
Imorgon hämtas blocket o veven hem o toppen lämnas in,
Kommer inte kunna göra nått under denna helg pga att jag ska flytta så nästa vecka ska blocket lackas och veven ska monteras dit, tråget måste med lämnas in snarast så jag kan få på en oljeretur.
Även nya dieseloljepumpen borde komma hem snart så att håller där nere
Köpte även en svetsad bakaxel av Snekast här och han hjälpte mig o montera den! Tack Mannen
Lite bilder tog även en på Snekast bygge
Ramlager
Drivaxlar borta
Gamla diffen
Nya diffen
Snekast bygge
Kommer inte kunna göra nått under denna helg pga att jag ska flytta så nästa vecka ska blocket lackas och veven ska monteras dit, tråget måste med lämnas in snarast så jag kan få på en oljeretur.
Även nya dieseloljepumpen borde komma hem snart så att håller där nere
Köpte även en svetsad bakaxel av Snekast här och han hjälpte mig o montera den! Tack Mannen
Lite bilder tog även en på Snekast bygge
Ramlager
Drivaxlar borta
Gamla diffen
Nya diffen
Snekast bygge
Ikväll blir det att åka o hämta hem ett grenrör till bygget
Väntar tyvärr på mina motordelar han hade lite problem med oringarna så sa att han får ta den tiden de tar istället så han inte behöver stressa med grejjerna så kan toppen tas hem i samma veva, så snart blir de o beställa hem packningar och lite andra saker så motorn kan byggas ihop =)
Väntar tyvärr på mina motordelar han hade lite problem med oringarna så sa att han får ta den tiden de tar istället så han inte behöver stressa med grejjerna så kan toppen tas hem i samma veva, så snart blir de o beställa hem packningar och lite andra saker så motorn kan byggas ihop =)
- olander_91