Hjullager bak E30 glappar i en ledd endast?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
Hjullager bak E30 glappar i en ledd endast?
Bytte hjullager för att de var glappa, döm om min förvåning när jag monterat i de nya och skiten glappar fortfarande!
Blev ännu mer förvånad när jag upptäcker att de endast glappar om man juckar hjulet upp/ner och inte vänster/höger, detta utan att bromsoken var monterade......
Vrider man på hjulet 1/4 varv så flyttar sig inte glappet så den enda rimliga förklaringen är att lagerläget i bärarmen blivit ovalt?
Kommentarer på detta?
Blev ännu mer förvånad när jag upptäcker att de endast glappar om man juckar hjulet upp/ner och inte vänster/höger, detta utan att bromsoken var monterade......
Vrider man på hjulet 1/4 varv så flyttar sig inte glappet så den enda rimliga förklaringen är att lagerläget i bärarmen blivit ovalt?
Kommentarer på detta?
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
Re: Hjullager bak E30 glappar i en ledd endast?
Per Eriksson wrote:Bytte hjullager för att de var glappa, döm om min förvåning när jag monterat i de nya och skiten glappar fortfarande!
Kommentarer på detta?
Haha - jag har precis samma grejor med min.
Jag har spritt nya lager OCH nav.
Förarsidan glappar upp/ner medans passageraresidan glappar vänster/höger. Glappt följer inte med om man snurrar hjulet.
Tyckte det va mycket konstigt.
Jag kan inte tro at lagerläget har blivit ovalt då det va mycket trögt att pressa i lagret i bärarmen. Tycker glappet ligger i lagret på min bil (dvs inre ringen kan röra sej lite medans ytre ringen sitter helt fast i bärarmen) - det kanskje ska va lite glapp?
Hoppas nån redar ut om det är normalt eller ej!
-
-
Per Eriksson wrote:Den är både lossad o åtdragen men det blev ingen skillnad, tycker att om felet vore på innerbanorna skulle glappet följa med runt om man vrider hjulet, nu ligger det kvar i ena ledden enbart så det bör vara nåt vaj på ytterbanan.
Kul om du hittar felet.
Jag har två andra lösa bärarmar jag ska testa lite med i helgen.
-
Tagit isär o mätt upp lagerläget, i innerkant är det korrekt mått och form, i ytterkant är det däremot 0,16mm ovalitet.
Därmed vet jag varför lagret glappar, när man driver i lagret så deformeras ytterbanan så den också blir oval.
Min snabbfix blir att slipa upp hålet på den trånga ledden liiite grann såpass att lagerbanan förblir rund när man driver in den och sen montera med bussningslim.
Därmed vet jag varför lagret glappar, när man driver i lagret så deformeras ytterbanan så den också blir oval.
Min snabbfix blir att slipa upp hålet på den trånga ledden liiite grann såpass att lagerbanan förblir rund när man driver in den och sen montera med bussningslim.
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
Per Eriksson wrote:Tagit isär o mätt upp lagerläget, i innerkant är det korrekt mått och form, i ytterkant är det däremot 0,16mm ovalitet.
Bara kasta mina bärarmar då...
Måste väl nästan köpa fabriksnya ska man vara på säkra sidan.
Bara kasta mina bärarmar då...
Måste väl nästan köpa fabriksnya ska man vara på säkra sidan.
OM man har gjort mycket jobb på bärarmarna så skuklle nog jag ha svarvat (i en fräsmaskin) ur lagerläget, svarvat en bussning som man sedan pressar i där. Slutligen får man ssvarva upp igen till rätt mått.
Man får väl överväga vilket som är mest jobb..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
-