Roobin's Bmw e30 ''m3'' 327 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Roobin's Bmw e30 ''m3'' 327 Turbo
Tjenare allihopa .Då startar väll jag ett projekt på en Bmw e30 318i
Här är receptet på Min M20B25 som kommer att få vila under huven på bmw vid senare tillfälle
Motor
M20B25 block som är o-ringat samt strokad till 2,7
Portad och svetsad topp
m20 kolvar
2 liters stakar
Förstärkt koppling
Sachs 618 tryckplatta
Singelentry turbogrenrör
Turbo: Holset HX35w
Lättat svänghjul 2 kg
Sprut: Ms 2,2
Spridare: 390cc @3bar
Polerade vipparmar
Viktade stakar
50mm HKS wastegate
Oljecatch tank
Drivlina och chassi
Koni gula stötdämpare bak
Monroe stötdämpare fram
Cobra fjärdar 60/40 sänk
diff 3,79 utvxl
Ombyggda skärmar till att efterlikna en e30 M3
Hemmabyggda sidokjolar i 2mm plåt
Sidepipe på vänster sida
Reservhjulsbaljan borttagen
Lättad 15 kg på dämpmaterial
Bilder På bilen Samt Info !
Bilen Hemtagen från Västernäs nu
Som ni ser fanns det lite skavanker som lite ytrost på bakluckan
Inredningen rätt hel förövrigt
Dimlysen hela
Tak-lucka alltid skönt o ha det sålänge dom är täta
Rostfria golv
Rostfria golv
Lite bilder på motorn som tjernobyl härdsmälta
Ventil tätningen var helt borta på en ventil !
Här såg det väll okej ut va ? bara till att plocka ihop o fortsätta köra
Extraktor grenrör Orginal fick jag veta på M42B18 (318is) Maskinerna
Topplocks packningen trasig
Kapat ur reservhjuls baljan nu får att komma åt diffen mycket lättare samt man samlar ej på sej så mkt skit i baljan sen heller !
Lite ytrost i baken !
Dimljusen som var hela !
Lite ytrost i ena hörnet men inget allvarligt
Börjar bli tom nu
Nerslipad inför lack Vart lite tidigt dock då jag sen började istället med m3 skärmar
Påbörjad målning av hjulhus skall byta fjäderben samt allt annat dåligt till nyrenoverade saker !
Fick en M3 Vinge av Lilla P Men det blir o använda den jag hade förut !
Sen så lyfte vi ur maskinen FÖR HAND då vi inte hade motorlyften hemma !
Lagom tungt det var men det gick
siså där en fram skärm nästan klar nu hemma byggt resten kvar nu då
Sliiipa Sliiipa
Kan bli något ?!
Nu har jag på börjat Breddning av bakskärmar Breddar ut 5cm Och 4Cm framme
Vart till o kapa isär på mitten också
Punktat dit lite plåt
Helsvetsat
blir o fixa lite i hjul huset nu också usch för det !!
Snyggaste tröjan jag har just nu
Påbörjat lite portning av M20B25 Toppen
Har hänt lite saker igen Blir denna vita vinge jag kör med !
Bränsle filter samt bränsle regulator blir placerat så som på bilden
Snart klart med breddning
plenum för M20
Flyttade upp stereon för det blir lite knappar där stereon var förut
Dagsläget för M20B25an ser ej roligt ut men den hoppar väll igång senare i framtiden igen får man hoppas
Blocket Lackat blank svart !
Kollade lite snabbt hur insuget blir det blir lite längre ut nu äre bara på hängt
såhär trevliga var mina lager också
sedan handla jag basar av buumi Men sålde ivägigen då jag insåg att det inte ska bli dunka dunka
Ny Intercooler påväg in i bilen
Blir rätt bra framför kylaren Passa perfekt mellan rambalkarna
sen bygger jag även egen olje cath tank
håller på plockar ihop bakvagnen just nu jag lär juh iaf vara ensam om färgen på underredet
Cathtank klar nu bara lacka till nuså är den fin billigt o bra den fyller sin funktion iaf
sådärja nu börjar vi komma nån vart ny lackat motorutrymme lite dåligt bild jag vet skall ta bätter sen när jag tar ut den
bara slipa o måla karossen till nu
Sååja Lite bättre bilder på skönheten
Rätt snyggt med blank svart under huven =) Lite grejjer har trillat på plats också ser riktigt bra ut =)
Slutligen en bild på bakvagnen som nu är 95% komplett sköönt o få något klart
Passade på ikv att ta en liten hel hets bild över bilen .tkr nog detta kan bli rätt fränt när det är klart lååångt till sommarn ännu som tur är
Aoooh jag måst väll visa att jag gör något jag med då
spacklat och slipat och åååter spacklat igen men snart äre klart det tar sej iaf
Sedan köpte jag turbo idag eller rättare sagt två st kkk27:or
Och sen köpte jag en dvd spelare också
Köpte hx35 idag. Lagom Maaanligt när den är ovanför huven
Polerings bög man e så har jag stått med sliptrissa o poleringstrissa hela dan o hållit på med turbon det är inte mycket kvar nu innan jag har helt blankt kompressos hus :kryck:
Har ej hänt så mycket men hände en sak ikv på vår picup
ny lackad mattsvart med oranga ränder ska ta bättre pics då jag tar ut den
53hk orginalt o nu är det juh extraktor grenrör simonsdämpare o öppet luftfilter o weberförgasare uppskattad effekt 250hk
Då min kamera fortfarande är försvunnen får jag väll la ta kort med mobilen dock en vecka gammal film o foto sitter tuuurbo på den nu också ska ta lite nya bilder åt er film klipp också
Warning för piss ljud filmat med mobil
Håller på Svetsar Sido-Kjolar för fullt nu ska även ha sidepipe på den låter rätt bra utan dämpare märkte jag turbon dämpar ju ljudet en hel del så jag ska pröva besikta utan dämp då den inte låter så högt som jag skulle tro men med turbo så säger det juh sej sj.
Kunde juh inte hjda mej o lägga turbo på M20B23:an heller sj klart måste man juh ha snigel annars äre inget kul.. Laddet ligger på 1,2 bar just nu o allt funkar helt ok bara o vrida ner laddet til 0,2 bar sen när det bär av till besiktning....
Anton o jag körde en riktig snikare igår med lite halv bra topplocks pacningar o en komplatta på 3 mm. Vi sänkte det hela 5 mm
Hmm den är lite smått slö just nu hehe ....
Nu vill jag ha bort snön o se hur mycket ladd jag kan krana på 1,2 bar i ladd dög juh inte nu ska vi ha mera !!!!!
OBS.. Kallas det snik motor ska inte motorn vara snygg o inte nya delar användas heller men den ska gå som fan istället
Det kan kanske vara för mycket sänkt nu o blir den allt för slö att köra så blire bara dubbla pacningar ist !
FIIIIIIIIIIIIIIIIIIIILM Obs det kom lite olja på grenröret
Nu när jag endå är vaken o pigg så klicka det för mej att vi bestämt färg på bilen nu också
Den skall bli helvit med Bmws häftiga ränder runt om sej lägger upp en bild åt er som inte vet vad jag menar
så var det till bilderna nu då . Tack Nicke (Far) för hjälpen
Monterade ihop allting så man får en liten överblick hur allting ser ut
Obs första grenröret jag nånsing byggt o lindat !!
Här är receptet på Min M20B25 som kommer att få vila under huven på bmw vid senare tillfälle
Motor
M20B25 block som är o-ringat samt strokad till 2,7
Portad och svetsad topp
m20 kolvar
2 liters stakar
Förstärkt koppling
Sachs 618 tryckplatta
Singelentry turbogrenrör
Turbo: Holset HX35w
Lättat svänghjul 2 kg
Sprut: Ms 2,2
Spridare: 390cc @3bar
Polerade vipparmar
Viktade stakar
50mm HKS wastegate
Oljecatch tank
Drivlina och chassi
Koni gula stötdämpare bak
Monroe stötdämpare fram
Cobra fjärdar 60/40 sänk
diff 3,79 utvxl
Ombyggda skärmar till att efterlikna en e30 M3
Hemmabyggda sidokjolar i 2mm plåt
Sidepipe på vänster sida
Reservhjulsbaljan borttagen
Lättad 15 kg på dämpmaterial
Bilder På bilen Samt Info !
Bilen Hemtagen från Västernäs nu
Som ni ser fanns det lite skavanker som lite ytrost på bakluckan
Inredningen rätt hel förövrigt
Dimlysen hela
Tak-lucka alltid skönt o ha det sålänge dom är täta
Rostfria golv
Rostfria golv
Lite bilder på motorn som tjernobyl härdsmälta
Ventil tätningen var helt borta på en ventil !
Här såg det väll okej ut va ? bara till att plocka ihop o fortsätta köra
Extraktor grenrör Orginal fick jag veta på M42B18 (318is) Maskinerna
Topplocks packningen trasig
Kapat ur reservhjuls baljan nu får att komma åt diffen mycket lättare samt man samlar ej på sej så mkt skit i baljan sen heller !
Lite ytrost i baken !
Dimljusen som var hela !
Lite ytrost i ena hörnet men inget allvarligt
Börjar bli tom nu
Nerslipad inför lack Vart lite tidigt dock då jag sen började istället med m3 skärmar
Påbörjad målning av hjulhus skall byta fjäderben samt allt annat dåligt till nyrenoverade saker !
Fick en M3 Vinge av Lilla P Men det blir o använda den jag hade förut !
Sen så lyfte vi ur maskinen FÖR HAND då vi inte hade motorlyften hemma !
Lagom tungt det var men det gick
siså där en fram skärm nästan klar nu hemma byggt resten kvar nu då
Sliiipa Sliiipa
Kan bli något ?!
Nu har jag på börjat Breddning av bakskärmar Breddar ut 5cm Och 4Cm framme
Vart till o kapa isär på mitten också
Punktat dit lite plåt
Helsvetsat
blir o fixa lite i hjul huset nu också usch för det !!
Snyggaste tröjan jag har just nu
Påbörjat lite portning av M20B25 Toppen
Har hänt lite saker igen Blir denna vita vinge jag kör med !
Bränsle filter samt bränsle regulator blir placerat så som på bilden
Snart klart med breddning
plenum för M20
Flyttade upp stereon för det blir lite knappar där stereon var förut
Dagsläget för M20B25an ser ej roligt ut men den hoppar väll igång senare i framtiden igen får man hoppas
Blocket Lackat blank svart !
Kollade lite snabbt hur insuget blir det blir lite längre ut nu äre bara på hängt
såhär trevliga var mina lager också
sedan handla jag basar av buumi Men sålde ivägigen då jag insåg att det inte ska bli dunka dunka
Ny Intercooler påväg in i bilen
Blir rätt bra framför kylaren Passa perfekt mellan rambalkarna
sen bygger jag även egen olje cath tank
håller på plockar ihop bakvagnen just nu jag lär juh iaf vara ensam om färgen på underredet
Cathtank klar nu bara lacka till nuså är den fin billigt o bra den fyller sin funktion iaf
sådärja nu börjar vi komma nån vart ny lackat motorutrymme lite dåligt bild jag vet skall ta bätter sen när jag tar ut den
bara slipa o måla karossen till nu
Sååja Lite bättre bilder på skönheten
Rätt snyggt med blank svart under huven =) Lite grejjer har trillat på plats också ser riktigt bra ut =)
Slutligen en bild på bakvagnen som nu är 95% komplett sköönt o få något klart
Passade på ikv att ta en liten hel hets bild över bilen .tkr nog detta kan bli rätt fränt när det är klart lååångt till sommarn ännu som tur är
Aoooh jag måst väll visa att jag gör något jag med då
spacklat och slipat och åååter spacklat igen men snart äre klart det tar sej iaf
Sedan köpte jag turbo idag eller rättare sagt två st kkk27:or
Och sen köpte jag en dvd spelare också
Köpte hx35 idag. Lagom Maaanligt när den är ovanför huven
Polerings bög man e så har jag stått med sliptrissa o poleringstrissa hela dan o hållit på med turbon det är inte mycket kvar nu innan jag har helt blankt kompressos hus :kryck:
Har ej hänt så mycket men hände en sak ikv på vår picup
ny lackad mattsvart med oranga ränder ska ta bättre pics då jag tar ut den
53hk orginalt o nu är det juh extraktor grenrör simonsdämpare o öppet luftfilter o weberförgasare uppskattad effekt 250hk
Då min kamera fortfarande är försvunnen får jag väll la ta kort med mobilen dock en vecka gammal film o foto sitter tuuurbo på den nu också ska ta lite nya bilder åt er film klipp också
Warning för piss ljud filmat med mobil
Håller på Svetsar Sido-Kjolar för fullt nu ska även ha sidepipe på den låter rätt bra utan dämpare märkte jag turbon dämpar ju ljudet en hel del så jag ska pröva besikta utan dämp då den inte låter så högt som jag skulle tro men med turbo så säger det juh sej sj.
Kunde juh inte hjda mej o lägga turbo på M20B23:an heller sj klart måste man juh ha snigel annars äre inget kul.. Laddet ligger på 1,2 bar just nu o allt funkar helt ok bara o vrida ner laddet til 0,2 bar sen när det bär av till besiktning....
Anton o jag körde en riktig snikare igår med lite halv bra topplocks pacningar o en komplatta på 3 mm. Vi sänkte det hela 5 mm
Hmm den är lite smått slö just nu hehe ....
Nu vill jag ha bort snön o se hur mycket ladd jag kan krana på 1,2 bar i ladd dög juh inte nu ska vi ha mera !!!!!
OBS.. Kallas det snik motor ska inte motorn vara snygg o inte nya delar användas heller men den ska gå som fan istället
Det kan kanske vara för mycket sänkt nu o blir den allt för slö att köra så blire bara dubbla pacningar ist !
FIIIIIIIIIIIIIIIIIIIILM Obs det kom lite olja på grenröret
Nu när jag endå är vaken o pigg så klicka det för mej att vi bestämt färg på bilen nu också
Den skall bli helvit med Bmws häftiga ränder runt om sej lägger upp en bild åt er som inte vet vad jag menar
så var det till bilderna nu då . Tack Nicke (Far) för hjälpen
Monterade ihop allting så man får en liten överblick hur allting ser ut
Obs första grenröret jag nånsing byggt o lindat !!
Last edited by PegiPax on 28 Jun 2009, 14:53, edited 1 time in total.
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
Grenröret Monterat på plats nu. Blev ritktigt bra när det vart lindat . Skulle man ha tillgång till tig svet s skulle man ha byggt det i rostfritt o polerat istället. men nåja bätter än kina grenrören som spricker iaf !!
Samt ventilkåpan fick lite färg på sej också såg juh äkligt ut ÄVEN om det är snik motor
. Mitt Megasquirt kom hem som jag bytte mot en tryck platta en svensk kille R wressel . mycket nöjda båda två iof jag en 618 tryckis fattigare men det finns nya . sen plocka jag dit min e28 kylare passa som perfekt mellan rambena o intercoolern !
Mitt megasquirt -->
E28 kylaren passa riktigt nice där emellan mycket mycket större än orginal e30 kylen !
Ska se om man sku ta o laga lite snyggare vattenrör också ist för att ha en massa slangar !
Samt ventilkåpan fick lite färg på sej också såg juh äkligt ut ÄVEN om det är snik motor
. Mitt Megasquirt kom hem som jag bytte mot en tryck platta en svensk kille R wressel . mycket nöjda båda två iof jag en 618 tryckis fattigare men det finns nya . sen plocka jag dit min e28 kylare passa som perfekt mellan rambena o intercoolern !
Mitt megasquirt -->
E28 kylaren passa riktigt nice där emellan mycket mycket större än orginal e30 kylen !
Ska se om man sku ta o laga lite snyggare vattenrör också ist för att ha en massa slangar !
Robin Eriksson
Lite uppdat evad som händer nudå harvart lite trögt på sistone då jag ej har så mkt saker hemma :/
Är till o vattenslipa hela bilen nu i princip sen grunda o lacka
Sen saknas det en lufttempgivare för att få bilen att starta men det är på G
Monterat ms boxen iaf o allt e draget ger utslag till datorn iaf påa lla saker så allt tycks funka så här långt
Sen monterade vi då en lufttemp givare
Givaren
Hahaha okej det kanske var ett dåligt skämt med lufttempen då
Movii tajm Lufttempen pendlar lite mellan 25 30 grader i stillastående varvande. Jag snickrade snabbt ihop en grundmapp därför går den som den går just nu Mååla mååla kvar nudå sen en fin mapp o besikta sen e busbilen klar för nya äventyr
Film --> http://www.youtube.com/watch?v=cbPIJ1jILy4
Är till o vattenslipa hela bilen nu i princip sen grunda o lacka
Sen saknas det en lufttempgivare för att få bilen att starta men det är på G
Monterat ms boxen iaf o allt e draget ger utslag till datorn iaf påa lla saker så allt tycks funka så här långt
Sen monterade vi då en lufttemp givare
Givaren
Hahaha okej det kanske var ett dåligt skämt med lufttempen då
Movii tajm Lufttempen pendlar lite mellan 25 30 grader i stillastående varvande. Jag snickrade snabbt ihop en grundmapp därför går den som den går just nu Mååla mååla kvar nudå sen en fin mapp o besikta sen e busbilen klar för nya äventyr
Film --> http://www.youtube.com/watch?v=cbPIJ1jILy4
Robin Eriksson
plasta lite kjolar har vi börjat med också =) Fronten är en m3 front o bakkjolen är någon av bmw:s egna kjolar som fanns att köpa som tillbehör då e30 såldes nya !
endast ett lager plast vid bilderna !
Lite sprucket på bakkjolen samt att gammla avgasrörs hålet plastas bort då jag har sidepipe numera .
Glaasfiber mumma vad roligt det var o kladdigt
Fronten får väll sej en omgång den också då den var så klent plastad var rätt vinglig.
Sen så tittade jag igenom oljepumpen den nya M21 pumpen som ska användas då den har högre flöde !
Allt tyckes se fräscht ut så det var bara att smörja in o plocka ihop igen !
Tvättade rent den smidda M21 veven som ger höga 2,7 liter i 2,5 blocket
Även lagerändorna var super fina
Påbörjade idag ny oljeretur på 2.7:an då någon tidigarare fuskat rätt bra med det röret var då 15mm men hålet i oljetråget var runt 9mm nämner inge namn då jag ej vet vem som myllat med det men nu är det 17mm hela vägen .
Kommer ev lite bilder senare mot kvällen. sen så kom det en till 260 låda hem för ev brukande då jag tycks döda mina växel lådor rätt bra .. ska se om jag kan ta bild på förra lådan jag hade sönder
Påbörjade ny oljeretur då den gammla var rätt bra fuskgjord ska ev fortsätta men järnrör enda upp till turbon för att vara 100% säker att ingen slang eller något kan smälta sönder o börja läcka !
Lite bonus bilder på den trasiga 240 lådan
Sedan fixade jag som sagt en till Reservdels låda IFALL denna som jag kör med nu går i kras också
endast ett lager plast vid bilderna !
Lite sprucket på bakkjolen samt att gammla avgasrörs hålet plastas bort då jag har sidepipe numera .
Glaasfiber mumma vad roligt det var o kladdigt
Fronten får väll sej en omgång den också då den var så klent plastad var rätt vinglig.
Sen så tittade jag igenom oljepumpen den nya M21 pumpen som ska användas då den har högre flöde !
Allt tyckes se fräscht ut så det var bara att smörja in o plocka ihop igen !
Tvättade rent den smidda M21 veven som ger höga 2,7 liter i 2,5 blocket
Även lagerändorna var super fina
Påbörjade idag ny oljeretur på 2.7:an då någon tidigarare fuskat rätt bra med det röret var då 15mm men hålet i oljetråget var runt 9mm nämner inge namn då jag ej vet vem som myllat med det men nu är det 17mm hela vägen .
Kommer ev lite bilder senare mot kvällen. sen så kom det en till 260 låda hem för ev brukande då jag tycks döda mina växel lådor rätt bra .. ska se om jag kan ta bild på förra lådan jag hade sönder
Påbörjade ny oljeretur då den gammla var rätt bra fuskgjord ska ev fortsätta men järnrör enda upp till turbon för att vara 100% säker att ingen slang eller något kan smälta sönder o börja läcka !
Lite bonus bilder på den trasiga 240 lådan
Sedan fixade jag som sagt en till Reservdels låda IFALL denna som jag kör med nu går i kras också
Robin Eriksson
Nåja lite uppdate då igen. Fixade till så huven passade med turbo bara o slipa ner o lacka sen.
Sen så grundade jag ena sidoskärmen häromkvällen samt bakluckan där gammla bmw emblemet har vart . så nu äre vatten slip på allt det till sen är det dax o ta fram sprutan.
Gillar förar utsikten
Laddtrycks mätare som man vet att visar rätt o inte ljuger som dessa andra billiga mätare som man alldrig är säker med.
Bakskärm samt trunk Grundad
Sen så grundade jag ena sidoskärmen häromkvällen samt bakluckan där gammla bmw emblemet har vart . så nu äre vatten slip på allt det till sen är det dax o ta fram sprutan.
Gillar förar utsikten
Laddtrycks mätare som man vet att visar rätt o inte ljuger som dessa andra billiga mätare som man alldrig är säker med.
Bakskärm samt trunk Grundad
Robin Eriksson
tog o polerade upp ena fälgen efter lack nu bara nåra till nu så är dom klara.. men e lite svag för vita fälgar .. så jag får se nu om dom blir vita eller svarta . vad tror ni ? svart eller vitt ?
Kanske sku va dags o kränga av Ms däcken till sommar däck
Tog några bilder på instrumenten som jag fick klar nu ikv lite små puts o nån kabel till så är den klar innuti
Vart i panorama därför kan det se lite konstigt ut på vissa ställen
Kanske sku va dags o kränga av Ms däcken till sommar däck
Tog några bilder på instrumenten som jag fick klar nu ikv lite små puts o nån kabel till så är den klar innuti
Vart i panorama därför kan det se lite konstigt ut på vissa ställen
Robin Eriksson
Tackar tackar
Ajaa.. här kommer det lite bilder på kvällens arbete
Håller också på strokar en 2 liters motor till 2,2 liter , som ska då användas i en bruksbil vid senare tillfälle så inget värsting motor då..
som sagt började på ett fjäderbens stag också såhär ser ena fästet ut iaf
Sedan motor jag håller på med honade upp cylindrarna o dom såg väldigt fina ut
Sedan hitta jag en tuff färg som motorn får bli lackad i
sedan dit med nya veven (2,5 liters vev) alltså med då med 2 liters block svaravde kolvar 2,5 vev får du 2,2 liter
Kommentarer ang arbetet uppskattas gärna =)
Ajaa.. här kommer det lite bilder på kvällens arbete
Håller också på strokar en 2 liters motor till 2,2 liter , som ska då användas i en bruksbil vid senare tillfälle så inget värsting motor då..
som sagt började på ett fjäderbens stag också såhär ser ena fästet ut iaf
Sedan motor jag håller på med honade upp cylindrarna o dom såg väldigt fina ut
Sedan hitta jag en tuff färg som motorn får bli lackad i
sedan dit med nya veven (2,5 liters vev) alltså med då med 2 liters block svaravde kolvar 2,5 vev får du 2,2 liter
Kommentarer ang arbetet uppskattas gärna =)
Robin Eriksson
vafan råtta varför byttt nick?
///M
Full gas i varje fas!
Living my life sideways!
C. Lindqvist
+358445342429
Setsorized@hotmail.com
Full gas i varje fas!
Living my life sideways!
C. Lindqvist
+358445342429
Setsorized@hotmail.com
Jo sku varit 3 clips till bara. Synd att den var för stoor, måst lägg nått i mellan
///M
Full gas i varje fas!
Living my life sideways!
C. Lindqvist
+358445342429
Setsorized@hotmail.com
Full gas i varje fas!
Living my life sideways!
C. Lindqvist
+358445342429
Setsorized@hotmail.com
Husch FAN va skönt äntligen så lyfte jag ur den stackars lilla 2,3:an nu ikv för att göra plats för ny motor som jag ska fara efter i helgen känns redigt gött nu att man får en motor som e i fint skick..
Här vare bilder äntligen är min dreglande motor urylft SKÖÖNT
Heh nej tomt ??? ääh snart är ny motor där
Här vare bilder äntligen är min dreglande motor urylft SKÖÖNT
Heh nej tomt ??? ääh snart är ny motor där
Robin Eriksson