Någon som delat diffen till e30?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Någon som delat diffen till e30?
Måste man även lossa insexskruvarna?
Jag trodde det skulle räcka med 19mm bultarna som satt där, men det skulle väl vara att ljuga om man påstod att"locket" gick få lös på något sätt.
Skulle vara bra om någon kunde berätta i korthet hur det går till.
Jag trodde det skulle räcka med 19mm bultarna som satt där, men det skulle väl vara att ljuga om man påstod att"locket" gick få lös på något sätt.
Skulle vara bra om någon kunde berätta i korthet hur det går till.
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Jo, jag menar att man bara skall ta bort locket. Men det känns ganska stumt där det sitter, även fast 19mm-bultarna ligger en halvmeter därifrån.
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
har haft isär en E30 diff (nästan) hel å hållet,
låssa alla bultar du hittas som verkar vara i vägen, bara att monter isär, men när du ska monter fast krunhjulet igen, rensa jängorna först o dra åt med locktite så att det vrekligen sitter (tråkigt om en bult till kronhujlet lossnar o far runt o difen).
mvh Erik
låssa alla bultar du hittas som verkar vara i vägen, bara att monter isär, men när du ska monter fast krunhjulet igen, rensa jängorna först o dra åt med locktite så att det vrekligen sitter (tråkigt om en bult till kronhujlet lossnar o far runt o difen).
mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Zwofurti wrote:Ximon wrote:Jo, jag menar att man bara skall ta bort locket. Men det känns ganska stumt där det sitter, även fast 19mm-bultarna ligger en halvmeter därifrån.
alltså detär bara locket som ska lös, ort med 17 mms bultarna på baksidan och då lossnar den på en gång. bara jucka lite me handen.
Näe nu missförstod du mig nog. Att ta bort bakgaveln går väl ändå inte misslyckas med?!
Det är själva hjärtat i klumpen som ska delas så jag kan spänna upp förspänningen i den.
JaJsEn: ok. släpper det helt då, eller måste man bryta och bända mot något för att få det att röra på sig?
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
du ska ta lös insexsbultarna för att komma åt lamellerna. tror inte du behöver dra lös de som är 19 iaf. ifall du nu menar att du har lamellpaketet löst och ska stoppa dit schims?
MVH Micke
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Ximon wrote:Zwofurti wrote:Ximon wrote:Jo, jag menar att man bara skall ta bort locket. Men det känns ganska stumt där det sitter, även fast 19mm-bultarna ligger en halvmeter därifrån.
alltså detär bara locket som ska lös, ort med 17 mms bultarna på baksidan och då lossnar den på en gång. bara jucka lite me handen.
Näe nu missförstod du mig nog. Att ta bort bakgaveln går väl ändå inte misslyckas med?!
Det är själva hjärtat i klumpen som ska delas så jag kan spänna upp förspänningen i den.
JaJsEn: ok. släpper det helt då, eller måste man bryta och bända mot något för att få det att röra på sig?
Ja herregud det var det jag funderade över:)
insexskruvarna ska bort.
Nu har jag efter mycket misshandel fått bort dessa insex. Med resultatet 4 st skadade Finns de bara på bmw, eller kan man ta vanliga med samma mått?
Ska schimset ha samma mått som skivan som ligger där? förutom tjockleken då.
Ska schimset ha samma mått som skivan som ligger där? förutom tjockleken då.
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
det viktiga är yttermåttet då det ska trycka mot den största diametern av fjäderbrickan...
sätter du shimset innerst så kommer fjäderrickan o lamellen glida mot detta shims och efter x antal mil är shimset borta. se till att shimsa på den sida som inte glider/snurrar...
mvh Eric
sätter du shimset innerst så kommer fjäderrickan o lamellen glida mot detta shims och efter x antal mil är shimset borta. se till att shimsa på den sida som inte glider/snurrar...
mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Erki87 wrote:det viktiga är yttermåttet då det ska trycka mot den största diametern av fjäderbrickan...
sätter du shimset innerst så kommer fjäderrickan o lamellen glida mot detta shims och efter x antal mil är shimset borta. se till att shimsa på den sida som inte glider/snurrar...
mvh Eric
är det inre eller yttre sidan om brickan som ligger där??
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Om jag var oklar menar jag alltså:
När man plockat bort delen som hölls fast av insexskruvarna kommer man ner till en fjäderbricka som är helt rund. Under den sitter ytterligare en bricka, men med 4 "styrpinnar".
Skall alltså schimset ligga mellan den runda fjäderbrickan och brickan med "styrpinnarna"? Hoppas någon förstår
Sen tänkte jag på att det kan ju vara lite svårt att tillverka schimset eftersom 0,5mm plåt är väldigt tunnt. Går väl ta yttern med plåtsax, men den inre cirkeln?
mvh
/Simon
När man plockat bort delen som hölls fast av insexskruvarna kommer man ner till en fjäderbricka som är helt rund. Under den sitter ytterligare en bricka, men med 4 "styrpinnar".
Skall alltså schimset ligga mellan den runda fjäderbrickan och brickan med "styrpinnarna"? Hoppas någon förstår
Sen tänkte jag på att det kan ju vara lite svårt att tillverka schimset eftersom 0,5mm plåt är väldigt tunnt. Går väl ta yttern med plåtsax, men den inre cirkeln?
mvh
/Simon
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
är man duktig med plåtsaxen t ror jag det funkar att klippa, vi körde med borr och sen en dremmel. det gick fint
MVH micke
MVH micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
flp wrote:är man duktig med plåtsaxen t ror jag det funkar att klippa, vi körde med borr och sen en dremmel. det gick fint
MVH micke
jo, men det ska nog gå lösa! Tack för hjälpen!
Vart ska det ligga då?
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
hejsan såhär ska du göra.
plocka bort locket som sitter med alla insexbultar.
under locket precis ska schimset ligga.
shimsets tjocklek ska vara mycket tunn. (ca. 0.3 - 0.15 mm )
det får du prova dig fram.
skruva ihop diffklumpen montera dit medbringarna...
spänn sedan fast enda medbringaren i skruvstycket och tillverka ett verktyg som gör att du kan dra runt den andra medbringaren med en momentnyckel.
sedan provar du dig bara fram och ser hur mycket shims du behöver.
60-70 nm brukar vara lagom om man ska ha bilen som bruksis också 75-80-95 nm om du bara ska leka med bilen och köra hårt med den. bilen har då dock en tendens att verka vara ganska stum i bakaxeln.
använd inte ne plåtsax. ta mammas gamla kökskniv när du klipper i schimsplåten.
hoppas det var till någon hjälp för dig.
mvh Eric Johansson
plocka bort locket som sitter med alla insexbultar.
under locket precis ska schimset ligga.
shimsets tjocklek ska vara mycket tunn. (ca. 0.3 - 0.15 mm )
det får du prova dig fram.
skruva ihop diffklumpen montera dit medbringarna...
spänn sedan fast enda medbringaren i skruvstycket och tillverka ett verktyg som gör att du kan dra runt den andra medbringaren med en momentnyckel.
sedan provar du dig bara fram och ser hur mycket shims du behöver.
60-70 nm brukar vara lagom om man ska ha bilen som bruksis också 75-80-95 nm om du bara ska leka med bilen och köra hårt med den. bilen har då dock en tendens att verka vara ganska stum i bakaxeln.
använd inte ne plåtsax. ta mammas gamla kökskniv när du klipper i schimsplåten.
hoppas det var till någon hjälp för dig.
mvh Eric Johansson
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
KUNG Eric! Det där bör ju tas med i Drivline FAQ:n!
Men menar du verkligen 0.15-0.3? det låter ju väldigt tunnt! Jag har införskaffat 0.5 som jag tänkte pröva med då diffen verkar vara fräsch.
Är det verkligen nödvändigt att tillverka detta verktyg? Jag har ej tillgång till svets här hemma.. Känns som det borde gå testa, sen känner man väl om den är helt stum?!
Tack för de utförliga svaren iaf!
Men menar du verkligen 0.15-0.3? det låter ju väldigt tunnt! Jag har införskaffat 0.5 som jag tänkte pröva med då diffen verkar vara fräsch.
Är det verkligen nödvändigt att tillverka detta verktyg? Jag har ej tillgång till svets här hemma.. Känns som det borde gå testa, sen känner man väl om den är helt stum?!
Tack för de utförliga svaren iaf!
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;