Cad fråga
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Hmm. Problemet är att om du ritar ute en cirkel som är 1 tänkt i milimeter så blir den 1tum? Alltså om du ska köra fram det så blir det lite stort?
Ska spana lite i autocad, har aldrig gjort det där, så de kan va bra å lära sig
Borde väll bara vara att skala upp ritningen i exakt mm värde av en tum?
Ska spana lite i autocad, har aldrig gjort det där, så de kan va bra å lära sig

Borde väll bara vara att skala upp ritningen i exakt mm värde av en tum?
(i AutoCad) Det går om du dubbelklickar på måttet så du får fram "properties" sen så kan du lägga till en dimension, och för att få den från tum till mm så måste du multiplicera måttet med 25,4, då kommer det att visa både tum och mm mått!
Fan va dålig jag förklarar...
Men du kan söka på Helpen i Autocad så borde du hitta hur man gör, det gjorde jag då jag hadde samma problem en gång!
Fan va dålig jag förklarar...

Men du kan söka på Helpen i Autocad så borde du hitta hur man gör, det gjorde jag då jag hadde samma problem en gång!
BMW 545-86
så kan man ju göra. men blir ju problem om han ska öppna dxf:n direkt i tex en lasermaskin. då skär den ut efter ungits. dock bör det gå att definiera i maskinen. annars kan du definiera drag-and-drop från tum till mm och dra över hela ritningen till en ny fil. lite klur misstänker jag beroende på vilken template det är ritat i från början.
-
Jo, klart det går, men frågan är ju vad syftet med filen är. Barar för att skriva ut så man får måtten i mm ist för tum och man skiter i skalenlighet så är det ju klart enklast.Peter_1982 wrote:Är inte riktigt med på problematiken, men funkar det inte att bara skala om hela ritningen med 25,4?
Ska man öppna dxf/dwg:n direkt i nån maskin som kör direkt utifrån det så kan man få jävligt stora prylar isf

Men innan mister-trådskapare svarat på det så har vi ingen aning

Håller på och joxar med lite olika flänsritningar, en är i mm och en annan i inches, vore enklare att jämföra om allt var i samma enheter.
Sedan skall det väl in i nån maskin
ja skala om alltihop går ju för att se måtten rätt men då blir det en rätt liten fläns när den kommer ut ur maskin
Sedan skall det väl in i nån maskin

ja skala om alltihop går ju för att se måtten rätt men då blir det en rätt liten fläns när den kommer ut ur maskin

Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
-
Nae men om du har en ritning på en fläns med en sida på säg 4", ungefär 100mm alltså.
Markera hela ritningen och ta kommandot scale, o sen 1:25.4 (eller 25.4:1, minns aldrig åt vilket håll det är).
Då blir dina 4" till 25x4mm, alltså 100mm om du sedan mäter med nåt mätverktyg på ritningen, eller skriver ut den, skär ut den osv.
I min hjärna borde det bli rätt, men jag kanske inte förstår hela problemet...
Markera hela ritningen och ta kommandot scale, o sen 1:25.4 (eller 25.4:1, minns aldrig åt vilket håll det är).
Då blir dina 4" till 25x4mm, alltså 100mm om du sedan mäter med nåt mätverktyg på ritningen, eller skriver ut den, skär ut den osv.
Gör så här: Gå in i "Tools -> Options" sen fliken "User Preferences" ändra intällningar i "drag-and-drop scale" till Inches i Source och Millimiters i Target.
Öppna ett helt nytt blankt underlag, se till at det är i mm, typ ISO el dyligt, greppa hela din ritning som är ritad i tum, dra över skiten till den nya, så, nu kan får du scala upp allting så slipper du få hem världens största fläns om du skickar på framkörning.
BTW: Varför inte rita flänsarna själv eller köpa färdiga?
Är unitsen på grund teamplatesen inställd på inches i den ritningen blir alltså 1tum 25,4 tum sen när du bara skalat om det om du ska skära ut det i maskinen.
Blir ju billigt om man beställer hem än 12,5 meter avgasfläns med 8tums skruvhål.
Öppna ett helt nytt blankt underlag, se till at det är i mm, typ ISO el dyligt, greppa hela din ritning som är ritad i tum, dra över skiten till den nya, så, nu kan får du scala upp allting så slipper du få hem världens största fläns om du skickar på framkörning.
Men va fan...Peter_1982 wrote:Nae men om du har en ritning på en fläns med en sida på säg 4", ungefär 100mm alltså.
Är unitsen på grund teamplatesen inställd på inches i den ritningen blir alltså 1tum 25,4 tum sen när du bara skalat om det om du ska skära ut det i maskinen.
Blir ju billigt om man beställer hem än 12,5 meter avgasfläns med 8tums skruvhål.
-
Jaja, du behöver inte hetsa upp dig...Nobbe wrote:Gör så här: Gå in i "Tools -> Options" sen fliken "User Preferences" ändra intällningar i "drag-and-drop scale" till Inches i Source och Millimiters i Target.
Men va fan...Peter_1982 wrote:Nae men om du har en ritning på en fläns med en sida på säg 4", ungefär 100mm alltså.
Och din teori beror ju på hur cam-beredningsprogrammet ser ut. Mäter det en unit i millimeter blir det rätt om man gör som jag skriver. Har själv berett ritningar så, och jag fick inga flänsar som var flera meter stora som du antyder.
Mycket hänger väl på om det är skit bakom spakarna som faktiskt tror att man ska ha en turbo på 1,5m i diameter på sin bil

Tackar för hjälpen
skall nog gå bra. Är så satans rutten på att konstruktionscad bara, är GIS nisse och mest använt autocad för kart ritningar för att få över dom i GIS programmen, transformeringar och sånt.

Jag skall ha ihop ett s54insug med - m50 topp så det får bli rätt tjocka grejer till adapterplatta man portar ihop sen. s54 har dock ändå fetare kanaler än s50, 52x34mmBTW: Varför inte rita flänsarna själv eller köpa färdiga?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
hetsar inte upp mig
kör själv trådgnist utifrån dxf dagligen då det inte finns postprocessor som funkar. skulle vi köra där skulle det bli flera meter ja. ang skit bakom spakarna, prova skicka ritningen i fel skala till en legofirma du, så får du se hur lyckliga dom blir över att få lägga ner tid så att göra det rätt..