Problem med start när bilen är varm?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Hardstyler
Posts: 160
Joined: 20 Nov 2005, 22:30

Problem med start när bilen är varm?

Post by Hardstyler »

Bilen gäller en 320 -95 med vanos maskinen.

då autopower börjat suga hästballe så testar jag lyckan här ist.

Bilen startar hur lätt som hellst kall, går fint på tomgång osv.
men när bilen är varm så tar det mellan 7-10 sek innan den hoppar igång och lägger sig fint på 750rpm på tomgång.

Inga felkoder funna, bränslepumpsrelä bytt, luftmassemätare bytt, rengjord kamaxelgivare, samt trigger givare. tändstift bytta. bränslefilter, letat efter läckage med startgas utan resultat.

hur är dessa maskiner när det gäller tempgivrae för motorstyrning?
det är väl den 4 poliga temgivaren under insuget?
bilen är lite halvtrött enligt mig, katalysatorn e bytt med. så där är det inte stopp. har bytt på tempgivare på några m20 makiner då dem blivit trögstartade när dem är varma.

om den skulle tappa soppatrycket så borde den inte hoppa igång när den stått under natten tex?

tacksam för tips!
Support your local big red machine
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Två tempgivare är det la? En för ECM och en för DIM.

Kolla dom.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Hardstyler
Posts: 160
Joined: 20 Nov 2005, 22:30

Post by Hardstyler »

pelko wrote:Två tempgivare är det la? En för ECM och en för DIM.

Kolla dom.

Mvh
Är du säker på det?

sitter ju ett under insuget med 4 poler (blå), i framkant på maskinen..
lossar man den så dör även tempgivaren i instrumentet..

vart skulle den andra sitta isf?

Mvh
Support your local big red machine
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

På M50B25 sitter det bredvid varandra vid cyl 1-2 på toppen.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Hardstyler
Posts: 160
Joined: 20 Nov 2005, 22:30

Post by Hardstyler »

Men på denna så sitter det bara 1st 4 polig.. någon som kan bekräfta att den går även till styrdonet? då byter jag den isf..

eller andra tips?
Support your local big red machine
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Finns det bara en och är 4-polig så går den till båda. Byt den.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
stoffe_turbo
Posts: 126
Joined: 17 Aug 2007, 18:43
Location: Gällivare

Post by stoffe_turbo »

Kamaxelgivaren brukar ge dessa tendenser, om den är kass...
User avatar
Hardstyler
Posts: 160
Joined: 20 Nov 2005, 22:30

Post by Hardstyler »

stoffe_turbo wrote:Kamaxelgivaren brukar ge dessa tendenser, om den är kass...
Får inga felkoder på den, samt har rengjort den...
ska testa byta tempgivaren i morgon så får vi se..

tar emot fler tips dock.. kanske har stittar mig blind på problemet..:-)

Mvh
Support your local big red machine
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

insugstempgivaren sitter i insuget, på ickevanos till höger om spjället på vanos sitter den långt in under insuget mot torpeden, tror för övrigt det e 2 poler på den.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Kan även vara bränslepumpen. Om backventilen i pumpen inte håller riktigt tätt så tappar den trycket i ledningen.
User avatar
Hardstyler
Posts: 160
Joined: 20 Nov 2005, 22:30

Post by Hardstyler »

Kero wrote:Kan även vara bränslepumpen. Om backventilen i pumpen inte håller riktigt tätt så tappar den trycket i ledningen.
Bara när den är varm? inga som hellst problem kall.... går igång på 2sek.
den borde väl efter jag stannat den varm vara trög startad dagen efter isf? eller har jag fel?
Support your local big red machine
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Hardstyler wrote:
Kero wrote:Kan även vara bränslepumpen. Om backventilen i pumpen inte håller riktigt tätt så tappar den trycket i ledningen.
Bara när den är varm? inga som hellst problem kall.... går igång på 2sek.
den borde väl efter jag stannat den varm vara trög startad dagen efter isf? eller har jag fel?
Så betedde sig min bil, när den är kall går kallstarten i och den hoppar igång iaf.
User avatar
Hardstyler
Posts: 160
Joined: 20 Nov 2005, 22:30

Post by Hardstyler »

Kero wrote:
Hardstyler wrote:
Kero wrote:Kan även vara bränslepumpen. Om backventilen i pumpen inte håller riktigt tätt så tappar den trycket i ledningen.
Bara när den är varm? inga som hellst problem kall.... går igång på 2sek.
den borde väl efter jag stannat den varm vara trög startad dagen efter isf? eller har jag fel?
Så betedde sig min bil, när den är kall går kallstarten i och den hoppar igång iaf.
ska sätta dit en soppatryckmätare i morn o kolla för säkerhetens skull...:-)

Mvh
Support your local big red machine
Post Reply