E36 styrväxel i E30 problem

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Thörn

E36 styrväxel i E30 problem

Post by Thörn »

Blir så trött från att det skulle vara gjort på en eftermiddag till en riktig satas följetång...

Först när jag skall ha dit 14mm distanserna så visar det sig att oljetråget tar i styrväxeln. :evil:
Byter motorkuddar höjer motorpaketet, byter bultar sen passar inte tryckrören längre :evil:

Sedan idag fick jag ditt alltihop, men sen tänkte jag köra e36ans styrleder och styrarmar...
E30 har längre isär med styrlederna så jag tänkte bara lossa låsbultar och låsringarna och skruva ut styrlederna lite på den nya styrväxeln efter måttet på e30 styrväxeln.
Med två rörtänger gick låsbultarna och ringarna upp men styrlederna sitter fast bra, riktigt jävla bra. :x

Finns ju inget att hålla fast styrstaget med, det e bara en rund pinne som snurrar när man vrider runt styrleden. Har provat med värmepistol, 556 hammare etc

Trodde först man kunde dra låsmuttern ända in till stoppet på jängorna och på så sätt få ett mothåll, men muterjäveln e större än pinnen och snurrar vidare efter gängorna tar slut :x

Har tyvärr ingen gassvets man kunde sotat på med, det hade nog gjort susen, men vad fan gör man om man inte har tillgång till en sådan?

Justeringen som måste göras är i cm varlör och det går mao inte att köra till en däckverkstad och få fixat hjulinställning där.

Funderar på att flytta över e30 styrarmar/leder men behöver troligtvis ändå göra hjulinställning då jag inte är säker på att måttet in till styrstagens början är identiskt mellan växlarna så det känns sådär.

Alla tips mottages taksamt, nu e det nära att e30 släggan kommer fram.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
RoDe

Post by RoDe »

ett tips är ju att att montera hela styrleden på styrväxeln och på fjäderbenet och sedan skruva ut dom. då hålls ju styrstaget fast av fjäderbenet.

med, vad jag läst mig till så går det inte att skruva ut e36:ans lika mycket som e30:ins.

enklast blir nog att köra med e30:ins prylar på e36 styrväxeln.
The Lower Class
Per Eriksson

Post by Per Eriksson »

Nu fattar inte jag riktigt vilken gänga du har problem med men borde du inte lösa det med 2 rörtänger återigen?
Att det blir lite märken på stagen spelar ju ingen roll.
/Per
a.k.a. Jevlar
Thörn

Post by Thörn »

Amplify har också monterat e36 inre och yttre, han har visserligen inte kört något än men om längdskillanden är inom justeringsmått får jag väl reda på inom det närmsta här..

Ja jag får väl testa sätta fast styrleden i spindeln, sedan ta i som attans med rörtång på den inre ojängade delen med rörtången.
Lite rädd att man våldför sig på styrleden då bara.

På mera uttänkta lösningar har dom ju satt en svetsfyrkant eller liknande på själva inre staget så man kan hålla emot när man skall vrida loss styrleder...
Köpte en sån här idag också så nu skall jag ner och elda lite :twisted:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80640
erik@e30

Post by erik@e30 »

FELTEMA har öppet!!!!

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld

Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
Thörn

Post by Thörn »

Fan vad gött, brännaren var grym, allt blev glödande sedan vart det inga problem längre, lär aldrig meka utan den brännaren igen! :D

med, vad jag läst mig till så går det inte att skruva ut e36:ans lika mycket som e30:ins.

Det var inga som helst problem, jag hade ungefär styrleden 3cm gängd in i styrstaget när hjulen var raka så det blev perfekt. :D
Niklas Sandström

Post by Niklas Sandström »

Thörn wrote:På mera uttänkta lösningar har dom ju satt en svetsfyrkant eller liknande på själva inre staget så man kan hålla emot när man skall vrida loss styrleder...
Köpte en sån här idag också så nu skall jag ner och elda lite :twisted:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80640

Inre styrstagen på E36 har ett fräst sexkantsgrepp bredvid gummiringen som damasken sitter på.

Men värme är aldrig fel då dom ofta rostar ihop.
Thörn

Post by Thörn »

a fel av mig, tyckte det såg runt ut först..
Post Reply