Saab Turbo grenrör på M10?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 22
- Joined: 20 Nov 2005, 17:27
Saab Turbo grenrör på M10?
Är det sant det jag hört? Passar detta? Eller är det bara en knasig historia nån "idiot" hittat på?
vad jag har läst!!
så ska det passa till en m10..va nån på autopower som körde så?
-
- Posts: 22
- Joined: 20 Nov 2005, 17:27
Re: vad jag har läst!!
tony wrote:så ska det passa till en m10..va nån på autopower som körde så?
Härligt! Har ett sånt liggandes och om det är som du säger så kommer allt bli toppen;)
- Turbo_folke
- Posts: 601
- Joined: 23 Nov 2005, 16:29
- Location: Lund
Hej
Hittade denna på autopower
http://www.autopower.se/galleri/bilder/1230_3.jpg
Ser ut som ett grenrör från dom gamla saab 9000 t.
Hittade denna på autopower
http://www.autopower.se/galleri/bilder/1230_3.jpg
Ser ut som ett grenrör från dom gamla saab 9000 t.
- Turbo_folke
- Posts: 601
- Joined: 23 Nov 2005, 16:29
- Location: Lund
-
- Posts: 22
- Joined: 20 Nov 2005, 17:27
Vet inte om det är billigt men de som hänger här vet nog ganska bra
http://www.saabturboclub.com/
http://www.saabturboclub.com/
- Turbo_folke
- Posts: 601
- Joined: 23 Nov 2005, 16:29
- Location: Lund
-
- Posts: 22
- Joined: 20 Nov 2005, 17:27
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
När det bara är snik är det väl skit samma hur man gör.. bara det funkar
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
bmw-robban wrote:Fast jag tänkte mer på ett Saab 900 grenrör
Det man ska tänka på är det att 900:ans motor är längsgånde som en bmw. Och dom har byggt det som så att alla avgas utloppen går förbi varandra så 4:ans utlopp går förbi 321 och där är mycket kortare till turbon från 1:ans. Det är där för en saab 900 turbo låter lite som en fiske båt. För avgaserna slår tillbaka. Men man får turbon mycket närmre fronten på bilen men turbon kommer att ligga med kompressor huset in mot motorn. och avgaset mot skärmen så man får en mycket tråkig Downpipe för den blir i 90 grader bak och sen ner. Och ett mycket jobbigt rör till ICen.
900:ans grenrör från 8 ventilaren är samma på en B och H motor.
Men det passar inte på en 16Ventilars H motor.(900 motor)
9000:ens grenrör har samma flens som en 16v 900 motor. Men är mycket bättre utformat som ni ser på bilden.
Så det jag vill säga är bara det att 9000 har bättre grenrör.
Hoppas detta hjälpte