Haltech med msd-dis4 eller sekvensielt?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
m30Lynet
Posts: 157
Joined: 12 Dec 2008, 15:07

Haltech med msd-dis4 eller sekvensielt?

Post by m30Lynet »

Ble fortalt at haltech med msd-dis4 så kan jeg få tenningsfeil,pga den tenner på eksostakt å ikke arbeidstakt? Denne fyren mener det er bedre å bytte sprut å kjøre motoren sekvensielt?? Hva mener folket,trenger gode råd om dette,motor er en nyrenovert m30m102 med smidde råder å nye smidde Mahle stempler,satser på 550-600hk
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Inga problem att köra waste spark!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Sunspec
Posts: 70
Joined: 02 Oct 2006, 21:08

Post by Sunspec »

Det er mange motorer idag som har wastespark tenning originalt. Tror heller ikke det går ann å kjøre fullsekvensielt med haltech. Gjør hvertfall ikke det med autronic!
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

Og hvem fortalte deg det?? den tenner BÅDE på eksostakt og arbeidstakt.
men dette er jo ikke noe problem i det heletatt. Kjør på du
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Vipe
Posts: 314
Joined: 28 Feb 2006, 02:53
Location: Mo i Rana, Norge

Post by Vipe »

Kommer an på hvilken Haltech det er snakk om..
Jeg kjører full sekv. innsprøyting og direct ignition på min M50 med E11v2.
1995 BMW 328i 600whp/800nm
Sunspec
Posts: 70
Joined: 02 Oct 2006, 21:08

Post by Sunspec »

Vipe wrote:Kommer an på hvilken Haltech det er snakk om..
Jeg kjører full sekv. innsprøyting og direct ignition på min M50 med E11v2.


Okey, da lærte jeg noe nytt :) Vet du om det er noen effektmessig forskjell på wastefire kontra direct?
no1_martin
Posts: 223
Joined: 09 Oct 2006, 19:10
Location: Göteborg

Post by no1_martin »

E11v2 6 kanaler fär tändning = sekventielt up till 6 cyl
E6x 4 kanaler för tändning sekventielt upp till 4 cyl
m30Lynet
Posts: 157
Joined: 12 Dec 2008, 15:07

Post by m30Lynet »

dre racing@ wrote:Og hvem fortalte deg det?? den tenner BÅDE på eksostakt og arbeidstakt.
men dette er jo ikke noe problem i det heletatt. Kjør på du

En som trur han har peiling,mente jeg burde selge haltech'n å kjøpe vipec88 å kjøre sekvensielt for wastespark var gammeldags mente han...har snakka med et par om dette som har litt mere peil enn meg å de lurer på hvem planet han datt ned ifra :lol: Ser du er ifra Flisa,er vel kanskje ikke så langt unna denne ole_m7 som han kaller seg på bimmers forumet som sa dette om wastespark..
MRMRacing
Posts: 50
Joined: 07 Dec 2008, 12:03

Post by MRMRacing »

Finns ingen anledning till att sälja systemet för att bara få direct fire, det ger inte mera effekt. Däremot kan det ge mera tändeffekt men det beror helt på din cdi/slutsteg/spole konfiguration. Waste fire går lika bra som sekventiell tändning, men kan dra lite mera ström (vissa säjer stiften håller sig renare men är nog mest snack :-) ). Men under vissa förhållanden som tex 5-cylindrigt är wasted fire inget bra även om vissa kör även detta med gott resultat, har man sedan lustgas (NOS) och ALS (anti-lag) och vassa kamaxlar kan man få detonation i insuget (tvistas det om).

Så byt inte om det fungerar bra, däremot om du vill ha ett modernare system med bättre tarnsienthantering av bränsle och mera funktioner - då kan du byta.
/Robban
Hemsida & Autronic forum på
www.mrm-racing.se
Post Reply