Kylar-problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
_marcus_
Posts: 114
Joined: 20 Nov 2005, 18:16
Location: Malmbäck

Kylar-problem

Post by _marcus_ »

Har som sagt lite problem med kylet, bilen i fråga är en 327 turbo, e30. Ligger man o köra lugnt så är det inga problem, då ligger tempen strax under 80 grader.. den klarar att man lastar på kortare stunder men håller man i så sticker tempen iväg och det skjuter ut vattnet i locket på expansionskärlet och slangarna är uppblåsta och stenhårda.. Kör med 325 orginalkyl utan termostat.. beror det på att kylet är för litet eller vad tror ni? Jag tror inte att det är toppackningen.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Tycker du sätta tillbaka en fungerande termostat så vattnet går rätt väg.
/Per
a.k.a. Jevlar
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

japp sätt i termostaten men borra ett litet hål på 5mm i överkant, sen verkar dina symptom samma som jag hade och detta råder jag bot på med en större kylare...
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

vad märkligt det är med orginalkylare...vissa har problem, vissa inte... jag har aldrig haft problem....än så länge
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

beror ju också på hur bra skick orginalkylaren är i
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Overcharged wrote:beror ju också på hur bra skick orginalkylaren är i


Nja jag köpte helt ny men var ändå lite tendens till att bli för varm vid lite mera aktiv körning=)
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
Misano
Posts: 397
Joined: 20 Nov 2005, 18:05
Location: Karlstad

Post by Misano »

Tyvärr var min precis så när jag hade blåst packningen. Det höga trycket tillslut gjorde att vattnet inte orkade cirkulera :?
spjuvern
Posts: 73
Joined: 20 Nov 2005, 18:12

Post by spjuvern »

jag tror du ska titta efter på din topplocks packning större chans att de är den än att kylaren är för liten,



ja har åkt bilar som betet sig lika och då brukar de vara ett litet lekage av komp ut i vattnet

men så litet att det inte läcker utan att man belastar den med laddtryck en stund.
9,89 227 402m 1,43 60ft E30 2,7 Turbo (Såld)
E30M3 -87
E36M3 3,2 -93 banbil
E46 318 -98
Porsche 964 Turbo -91
Evo 8 -04
_marcus_
Posts: 114
Joined: 20 Nov 2005, 18:16
Location: Malmbäck

Post by _marcus_ »

problemet löst med en större kylare.. :)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Bra.

Originalkylaren är inte stor, så jag förstår att den ville bli varm vid aktiv körning.
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Bäckis wrote:Bra.

Originalkylaren är inte stor, så jag förstår att den ville bli varm vid aktiv körning.


Ja konstigt att de funka för mig....
Post Reply