har man en stor turbo som är relativt segladdad så blir det rätt stor skillnad på spoolupp melan ett 3" och ett 3.5" avgasystem.
troligen är det inte så stor skillnad på toppeffekt men man vill ju hålla ner lagget så gott det går tycker jag så bättre bygga lite större om det får plats!!
den ökände volvo_RuLeZ på g.org har berättat att man måste ha minst 3# för att komma över 116hk så till 700hk ca 20tum, ring den lokala ventilations firman
ZAK wrote:Hur gäller det här med avgassystem på kompressor då?
Sitter ju ingen snigel på röret som bromsar.
bör välll dimensioneras som om det vore en sugmotor.
desto lägre motstånd man har desto bättre , (iom du ändå ska mappa den , anorlunda med orginalsprut såklart)
men iom du inte behöver bry dej om lagg på en turbo så lär det inte vara så känsligt heller å andra sidan...
ett 3" lär ju alla ggr räcka till på din kärra. ett välbyggt 2.5" lär inte strypa nämnvärt heller skulle jag tro!!
ligger nog mest i design på xtraktorröret hur man får ut respons ur motorn i det fallet
Har för mig att det är på det viset att mottycket 'multipliceras' av turbon.
Exempel: Mottryck före turbo 1bar med 0 mottryck efter turbon. Lägger man på en DP som ger 0,3bar mottryck efter turbon så blir mottrycket före turbon 1,6bar..