avgassystem för ca 700hk

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Post by motec »

en fråga helt i motsatt riktning :)

är det någon fara att man har för stort avgassystem?
Nobbe

Post by Nobbe »

motec wrote:en fråga helt i motsatt riktning :)

är det någon fara att man har för stort avgassystem?
Fara å fara, motorn kommer ju inte explodera precis.
beemer
Posts: 87
Joined: 21 Nov 2005, 11:03

Post by beemer »

With 3,5" downpipe & 3" exhaust, I measured 0.4bar pressure @ downpipe. Wastegate connected to downpipe. Engine is producing ~500hp.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

har man en stor turbo som är relativt segladdad så blir det rätt stor skillnad på spoolupp melan ett 3" och ett 3.5" avgasystem.

troligen är det inte så stor skillnad på toppeffekt men man vill ju hålla ner lagget så gott det går tycker jag så bättre bygga lite större om det får plats!!
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Post by motec »

Nobbe wrote:
motec wrote:en fråga helt i motsatt riktning :)

är det någon fara att man har för stort avgassystem?
Fara å fara, motorn kommer ju inte explodera precis.

kanske skrev lite fel. fattar oxå att motorn inte sprängs för att man har för stort avgassystem..

Känns som att man borde få segare ladd om man har för stor DP och avgas?
turbon vill väll ha lite motsånd eller har jag fel?
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

motec wrote:
Nobbe wrote:
motec wrote:en fråga helt i motsatt riktning :)

är det någon fara att man har för stort avgassystem?
Fara å fara, motorn kommer ju inte explodera precis.

kanske skrev lite fel. fattar oxå att motorn inte sprängs för att man har för stort avgassystem..

Känns som att man borde få segare ladd om man har för stor DP och avgas?
turbon vill väll ha lite motsånd eller har jag fel?
jaaa du har heelt fel :o
desto mindre motstånd efter turbon, desto bättre spoolupp. :roll:
Nobbe

Post by Nobbe »

Hur avgaserna beter sig direkt i utloppet av turbon har nog störst betydelse, har man mkt turbulens där så blir det givetvis ett motstond efter det.

Så egentligen ska en bra utformat 3"dp funka bättre än en dåligt utformad 3,5" dp med en jäva turbulens i.
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

den ökände volvo_RuLeZ på g.org har berättat att man måste ha minst 3# för att komma över 116hk :lol: så till 700hk ca 20tum, ring den lokala ventilations firman :lol:
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Hur gäller det här med avgassystem på kompressor då?
Sitter ju ingen snigel på röret som bromsar.
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

appelgren sa en gång att 2,5tum räcker till ca 500hk på en sugis
men mistänker att det är v8 det handlar om då så det borde ju bli dubbla 2,5tum
pm om det är nått
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Post by motec »

knotan wrote:
motec wrote:
Nobbe wrote: Fara å fara, motorn kommer ju inte explodera precis.

kanske skrev lite fel. fattar oxå att motorn inte sprängs för att man har för stort avgassystem..

Känns som att man borde få segare ladd om man har för stor DP och avgas?
turbon vill väll ha lite motsånd eller har jag fel?
jaaa du har heelt fel :o
desto mindre motstånd efter turbon, desto bättre spoolupp. :roll:

okej, då vet jag de. tack för svar.

då blir de rostfri 4" dp och resten 3.5" :)
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

ZAK wrote:Hur gäller det här med avgassystem på kompressor då?
Sitter ju ingen snigel på röret som bromsar.
bör välll dimensioneras som om det vore en sugmotor.
desto lägre motstånd man har desto bättre , (iom du ändå ska mappa den , anorlunda med orginalsprut såklart)

men iom du inte behöver bry dej om lagg på en turbo så lär det inte vara så känsligt heller å andra sidan...

ett 3" lär ju alla ggr räcka till på din kärra. ett välbyggt 2.5" lär inte strypa nämnvärt heller skulle jag tro!!
ligger nog mest i design på xtraktorröret hur man får ut respons ur motorn i det fallet
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Har för mig att det är på det viset att mottycket 'multipliceras' av turbon.
Exempel: Mottryck före turbo 1bar med 0 mottryck efter turbon. Lägger man på en DP som ger 0,3bar mottryck efter turbon så blir mottrycket före turbon 1,6bar..
Post Reply