Funkar Tial 38mm WG på M20B25 Med Holset HX40?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Funkar Tial 38mm WG på M20B25 Med Holset HX40?

Post by Maverick »

Hallå!

Håller på att bygga grenrör till min M20B25. Turbon är en HX40 och jag funderar på att använda en Tial38mm WG.. Blir den för liten med skenande laddtryck som följd? Tanken är att maxtrycket hamnar på 1.5bar kanske inte ens det beroende på hur motorn svarar på laddtryck.

Såhär ser grenröret ut:

http://www.whynotracing.com/gallery/Bmw-325/PB270008


/Tomas
Mustang -69a
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Jag har en Tial 38mm ihop med PT SC61 å de fungerar fint som fan med 1,5 bar i laddtryck.

Vet inte om de skulle kunna vara nån skillnad med ditt agg.

Vet att den wg:n funkar fint upp till 600hk.

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Okej, låter ju bra. Jag har fått för mig att det är lite känsligare om man kör med ett lastbilsagg som tex HX40, att man måste överdimensonera wg:n då.

Nån annan som har nån tanke kring detta?


/Tomas
Mustang -69a
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

du lär ta ut en puls vardera via kollektorn, det ska funger bra med en 38mm wg, se bara till att ha en kraftig retur ut från wg:n, ofta så spökar det där när man snikar på rördim eller en alltför kringlig retur, då kan det bli mottryck, kör 2,5/3" rätt ner i backen du..

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Självklart tar jag från vardera sida av kollektorn och sätter in en skiljeplåt så det är delat ända fram tills ventilen... Men 2.5" ut ur wg:n?? då ska jag alltså kona från 38 till 63mm? Det lät väldigt överdim??

/Tomas
Mustang -69a
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

vill man vara på säkra sidan så, kan säker fungera med 38mm från wg, men varför chansa? pratade lite med jocke på WM och han nämde just returen att folk brukar snåla där, så stort som möjligt (ja det finns ju gränser) för att vara på säkra sidan,
att kona från 38-63 mm är väl inga problem,? finns nog att köpa, eller så snackar du med polarn runt hörnet, så valsar han en åt dig!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Hallå!

Nej inte är det något problem att valsa fram en kona, tyckte bara det lät klumpigt. Men du har säkert rätt i att det är dumt att chansa, så det får bli nåt lite grövre rör ut från wg:n .. Tack så mkt!
Mustang -69a
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

np..

lycka till!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

2,5" i wg retur! :shock: Är du säker att du inte menar downpipen nu? :lol:

Självklart är det avgörande vart man har placerat wg och hur lång returen till downpipen blir.
Har man bara 10-20 cm så kan det inte vara nödvändigt att gå upp i dimension på rör. Men visst... lite större skadar ju aldrig!
48 mm retur har jag själv bygt med. (42 mm ser ju så fjuttigt ut :wink: )
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Återkopplar man wg i dp så funkar den bättre, Pga ejektorverkan i dp.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

<- 2½" 15cm långt rör.

Gick inte att bygga på något smartare sett, tack vare ett par faktorer. Men det funkar galant :)
Flaxis
Posts: 195
Joined: 22 Nov 2005, 03:51
Location: gbg

Post by Flaxis »

Bmwandreas wrote:Återkopplar man wg i dp så funkar den bättre, Pga ejektorverkan i dp.


Dock är ju detta lite beroende utav att man ansluter wg-röret på rätt sätt mot dp, så att det inte får motsatt effekt med lokalt mottryck just vid anslutningen istället...
eller hur?
//Flaxis
förvirrad!!!
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

som andreas sa, så bildas ejektorvärkan, precis som i en blästermaskin, förutsatt att man går in med returen MED flödesriktningen,

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Post Reply