avgassystem för ca 700hk

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

avgassystem för ca 700hk

Post by HenrikF »

Var bör man lägga sig för att inte få för mkt mottryck vid 700hk?
Om man har 3" efter turbon, fast slutdämpare 2x2.5" Kan det klara sig? Man tycker att 2x2.5" bör flöda mer än 1x3" Arean är iaf större..
45kvcm på 3" mot 31+31kvcm på 2x2.5" Om jag inte räknat fel?

Sen, hur grova rör behöver man för ca 400hk? Klarar man sig på 2.5" singelrör tro?
/Henrik
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Utan någon kunskap eller liknande känner jag rent spontant:

400hk: 3" downpipe med 3" rör.

700hk: 3.5"-4" downpipe och resten 3"-3.5"

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

2x2,5" = 3,5"

du måste ha 3,5" för 700hk
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Tjottirotti
Posts: 764
Joined: 23 Jun 2007, 19:59
Location: Göteborg / Karlstad

Post by Tjottirotti »

har för mig jag läst att ett 3tum flödar bättre än 2st 2.5" ...
Bmw 745 -85 618whp 848Nm
+46703905533
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

3,5" dp och resten 3" ska räcka, iaf om man inte har nån muppig flödesdödande ljuddämpare :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Pajjo
Posts: 6
Joined: 12 Apr 2007, 18:49
Contact:

Post by Pajjo »

nu vart jag lite nyfiken... :)
ni som säger att man måste ha 3,5" för 700hk..? hur stort "måste" man ha för 1250hk då? (jag vet vad den bilen har men vad säger ni?)

Bara funderar.. :)
j björk
Posts: 27
Joined: 26 Feb 2008, 15:58

Post by j björk »

Man måste inte ha 3,5" för 700hk, men för litet avgas ger sämre respons i turbon.

Till ca 1000hk har jag sett rekomendationer på 4", minst 4,5 eller hellre 5" skulle nog jag säga.

Rätt eller fel :lol:
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Pajjo wrote:nu vart jag lite nyfiken... :)
ni som säger att man måste ha 3,5" för 700hk..? hur stort "måste" man ha för 1250hk då? (jag vet vad den bilen har men vad säger ni?)

Bara funderar.. :)
Det största du hittar rakt ut genom framskärmen :lol:
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

Har kört 705hk på bensin i en Audi 5a.

3" avgas hela vägen, 0.3bar mottryck i DP.

Har ju inte bara med diametern att göra utan även hur pass rakt man kan dra systemet.

/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
Grefven

Post by Grefven »

jag åkte med 3,5"dp och 3" avgas som ppf sålde. enligt ppf så skulle det vara lite i minsta laget om man skulle över 550hk på driven i en m20 b27 iaf.

jag har blivit rekomenderad 3,5" nu till denna säsongen då 600whp är målet.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

en modernare motorn med 4 ventil teknik är mycket mera effektiv än en 2v så det hänger väldigt mycket på det så det går bara inte säja vid en visst effekt behövs en viss diameter.
Mycket påverkar

effektivitet på motorn
stor eller lite turbo
Hur det är draget
om ljuddämpare vad isf
finns massor som påverkar
viktigast är vilket fall som helt downpipen
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
immy
Posts: 1054
Joined: 10 Dec 2006, 23:43
Location: Järvsö

Post by immy »

Har 653hp på hjulen med 3" downpipe
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

enligt turbocenter räcker 3" gott till minst 700hk

var iofs 3-4år sedan dom sa det, kan ha ändrat sig sedan dess
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

JimmyA wrote:enligt turbocenter räcker 3" gott till minst 700hk

var iofs 3-4år sedan dom sa det, kan ha ändrat sig sedan dess
Fysikens lagar ändras inte på 3-4år :wink:
700hk på 3" verkar kunna funka. Får se vad mapparn säger
/Henrik
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

salle wrote:
JimmyA wrote:enligt turbocenter räcker 3" gott till minst 700hk

var iofs 3-4år sedan dom sa det, kan ha ändrat sig sedan dess
Fysikens lagar ändras inte på 3-4år :wink:
700hk på 3" verkar kunna funka. Får se vad mapparn säger
nej men tänkte om dom kanske har ändrat uppfattning efter dom skaffade rullande, 3" räcker nog. aleex hade en 3,5 dp och resten 3" med 780hk
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Jag kommer köra 3.5" dp ner till lådan och sen 3" resten med en större Apple racing dämpare på min m30, borde klara 1.5 i ladd? (650hk)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

4" downpipe följt av 3" rör som avslutas med en 3.5" appeldämpare. motorn är en s14
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Post Reply