Bmw 540 automatlåda

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Bmw 540 automatlåda

Post by Nox »

Ok.. jag har kollat igenom autopower efter varningssymptom på denna låda.
Den heter ZF5HP-30 och sitter i 540-740-750-850 m.m

Som flesta vet så är Autopower värsta märkesfreaks och toknissar. Och alla säger emot varrandra och alla vet bäst.

Nu är det så för folk som inte vet att denna låda har ett feldimensionerat backhus eller vad man ska säga. Och Tryckventilen trycker sönder 2 st små plastkulor i ventilhuset som i sin tur spränger backtrumman och lamellerna ( ja det är rätt dyrt att laga ).

Dock finns det massa varningssympton ( enligt autopower trådar runt 100000 typ... ).

Anledningen till att jag frågar är att Backen läggs i relativt hårt när bilen är kall och den slår i distinkt när den är varm. Och enligt autopower är det OMG SHIT BYT KULOR OCH FILTER!.

Enligt Bmw mecken jag snacka med idag ,som förövrigt gjorde full inspektion på bilen och lite service, så betedde sig likadant som lådor han precis bytt kulor i osv och han har fixat många ZF5HP-30 lådor.
Saker som han sa att jag skulle kolla efter är om bilen rullar bakåt i neutralen när den står helt plant, då är det kört.

Själv tycker jag att eftersom det är en såpass stor motor och stor växellåda borde det vara naturligt att det känns när man byter från Drive till Back. Kolla jänkare tillexempel, hela bilen gungar ju till.

Orsaken till min oro är att byta kulor, tryckventil och filter kostar runt 2500-4000kr.
Byta lameller och trumma kostar runt 20 000kr.

Och jag kanske blir arbetslös så jag vill inte lägga ut runt 4000kr på något jag inte skulle behövt.

Visst nu har en Bmw mekaniker uttalat sig om detta men jag känner mig ändå relativt osäker.
Är det någon här som är kunnig angående dessa lådor?
User avatar
Tjottirotti
Posts: 764
Joined: 23 Jun 2007, 19:59
Location: Göteborg / Karlstad

Post by Tjottirotti »

Sådär gjorde min 540 också när man la i backen! Den hade nybytta plastkulor. Så länge den beter sig normalt i övrigt och inte visar några andra symptom så äre nog lugnt. Men jag vet inte men min fungerade perfekt. Så det är nog bara å köra på...
Bmw 745 -85 618whp 848Nm
+46703905533
User avatar
stoffe_turbo
Posts: 126
Joined: 17 Aug 2007, 18:43
Location: Gällivare

Post by stoffe_turbo »

När plastkulorna blivit nött och vandrat vidare så brukar ju backen försvinna helt, och även störningar på växling mellan 1-2växel är inte helt ovanlig. Jag var med och hjälpte på en kompis 540 att byta plastkulor när backen försvunnit, och det blev kanon!

Har du normala tomgångsvarv? Från P-D Går det mjuk till? och övriga växlingar?

Kolla om du hittar molle325 på Autopower, han verkar ha bra koll på dessa lådor, då får du nog ett bra svar!
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Post by Nox »

Växellådan växlar fint som fan. Slirar inte mellan 1an och tvåan osv.
Den går inte bakåt i neutralen.

Den går mjukt till Drive från P med en liten "rollover" effekt kan man väll säga. Det känns ju när man lägger i back/drive, ingen liten växelåda direkt och det är endel vrid i motorn så det ska ju kännas.

I övrigt vid körning fungerar lådan klockrent!
Backen tvekar inte i extrem uppförsbacke heller.

Tomgången ligger på 600. Dock är en kamaxelgivare dålig så den "bluddrar" till ibland men det har inte med lådan att göra.

Ok men vad skönt. Då kör jag vidare som det är :)

Har skickat en powerpost till molle, får se om han svarar :)

Edit: Sånna här svar är kul att få, därför jag gillar Pure-PF. Här dömmer man inte ut saker direkt som på vissa andra sidor :)
User avatar
Hardstyler
Posts: 160
Joined: 20 Nov 2005, 22:30

Post by Hardstyler »

Nu säger jag inte att fallet så i ditt fall, men många har upplevt att växeln slår i hårt när man ändrar från D till R tex, då deras bakvagsnbussningar har varit sop slut..(utan o veta det) det förstärker ju "känslan" att lådan slår i hårt.. när hela bakvagnen "vrider" sig..

kanske värt o kolla skicket på dem? lovar att om dem är slut o du byter dem så kommer den kännas bättre (av egen erfarenhet) :D
Support your local big red machine
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

min lägger i backen mjukt och fint iaf, nya bussningar i bakvagnen så ovanstående post kanske stämmer?

du behöver inte vara orolig att ha sönder nåt dyrt i lådan så länge du ger fan i att gasa med R i.

att byta kulor och tryckventilen behöver inte kosta mkt om man gör det mesta själv
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Post by Nox »

Nära hela bilen är tipp topp under förrutom ett krängningshammar stag och en styrled som är lite dåliga.
Hade bilen inne för oljepumpsdragning, oljebyte och full inspektion :)

Nä men dåsa. då kör jag på. Jag gasar inte överhuvudtaget när jag backar då det känns lite onödigt då den går i bra fart själv :)
Post Reply