Lite tips och trix hjälp tack! ; )

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Codac

Lite tips och trix hjälp tack! ; )

Post by Codac »

Jag funderar på att köpa en bmw 320 e30 87,a. Tänkte kolla om det är ett bra utgångsobjekt för turbo, givetvis kompsänka. Men hur stakar, kolvar, underdel i övrigt ställer sig till detta. Vad som är rekomenderat att ladda på orginal stakar och kolvar. Då jag tänkte att inte lägga så mycket pengar detta året på motor. Utan att åka med en komp-platta.

Ps : Aldrig haft en bmw innan så är ganska ny på detta märke.

Mvh / Johan
markus

Post by markus »

Sök lite det finns mycket bra info...
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
markus

Post by markus »

Sök lite det finns mycket bra info här på forumet...
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Quattro

Post by Quattro »

Undrar med vad M20B20 Klarar i effekt väg med endast svarvade kolvar! Har sökt men inte hittat nått riktigt svar tycker jag!
Audi s4 2.2t
FoX

Post by FoX »

http://www.autopower.se/

på den här sidan (i forumet) står det en hel del om budget turbo byggen. (antog bara att det var budget)

.. annars är en m20b25 inte alltför dyr grund... då har du lite mer gratis. Bygg på den den är mer "turbo tacksam" pgr av mer motorvolym.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
FekZen

Post by FekZen »

Jag håller på att hjälpa en polare att ta fram ett chip till en M20B20 (520i)med turbomatning. Backad tändning och fetare blandning...

Vi håller på att testa oss fram litegranna nu. Har tillgång till bänk, som med första försöket med chipet gav ~220 hk på 0.5 bar, vilket låter aldeles för mycket då det borde landat på 190 ungefär, men bilen går rikitgt jävla bra för att ladda så lite, kan vara att turbotryck mätaren visar fel kanske.

Gick inte att ladda på mer för då började det spika, vi kommer feta på mer och backa ign ytterligare några grader.

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
320Niklas

Post by 320Niklas »

FekZen wrote:Jag håller på att hjälpa en polare att ta fram ett chip till en M20B20 (520i)med turbomatning. Backad tändning och fetare blandning...

Vi håller på att testa oss fram litegranna nu. Har tillgång till bänk, som med första försöket med chipet gav ~220 hk på 0.5 bar, vilket låter aldeles för mycket då det borde landat på 190 ungefär, men bilen går rikitgt jävla bra för att ladda så lite, kan vara att turbotryck mätaren visar fel kanske.

Gick inte att ladda på mer för då började det spika, vi kommer feta på mer och backa ign ytterligare några grader.

Mvh
Adde

vad kör ni med för spridare om den börja spika så tidigt??
FekZen

Post by FekZen »

320Niklas wrote:
FekZen wrote:Jag håller på att hjälpa en polare att ta fram ett chip till en M20B20 (520i)med turbomatning. Backad tändning och fetare blandning...

Mvh
Adde

vad kör ni med för spridare om den börja spika så tidigt??

535i spridare + LMM och även soppatryckreg med 3.0 bar

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Nicke Nyman

Post by Nicke Nyman »

De är ju knappt någon som byggt något seriöst på M20B20/B23 motorn utan de flesta satsar på M20B25. Stakarna klarar nog rätt mycket eftersom de är dessa dom använder till 2,7l byggen. Kolvarna är nog största frågetecknet! Jag har svarvat mina kolvar och har INTE haft något problem med hårdvaran än. Har visserligen "bara" laddat 0,8bar. Så vi får väl se i sommar när de ska laddas mera!

I min projekttråd finns de bilder på mina kolvar alt i FAQ;en för turbokonvertering.

MVH
Image
Post Reply