Stiivs BMW E30 2.7 847whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Stiivs BMW E30 2.7 847whp

Post by stiiiv_ »

Bilen är en 320 -88 från början.

Motorn var en M20B25.
Standard kolvar och stakar.
Toppen: svetsade kylkanaler, Z45 kam, standard ventiler, fjädrar, vippor.
Snik grenrör med en KKK27 turbo.
Sprut/tändning ProSpark.
Soppa: bensin 98oktan

Koppling 4puckat sinter med Sachs 618tryckplatta.
Getrag 260låda.
M3 diff med 3.25:1 utvxl.
M/H slicks 7.5"x23"x15

Förra året lyckades jag köra 11.41 192km/h 1.66 i 60-fot med den uppsättningen.
Laddade 1.2bar.

Lite bilder från SRM gatrace som Ziken har fotat. http://ziken.se/

Image

Image

Image


Tanken för kommande sommar är att kunna köra en 10sekunders repa.

Receptet på nya motorn.

Block: M20B25 deckas 2.2mm och pyramidringas.
Vevaxel: Smidd dieselvev, riktad och slipad .010" på vev och ram.
ARP bult till ramen med en stödgördel från PPF.
Stakar: kina H-profilare 130mm långa.
Kolvar: Wiseco efter egen design, 84.5mm borr, 9.0:1 i kompförhållande.

Topplock: M20B25 "885" med 1mm större rostfria ventiler, kraftigare fjädrar och HDvippor.
Toppen Portas av http://pro-mille.se i Torshälla, plastade insugskanaler mm.
Kam: Z58

Grenrör: svetsad av Ajden
Turbo: BW S400 75mm in 75mm ut, större finns på hyllan om det behövs 87mm in 96mm ut. :wink:
Wastegate:60mm HKS kina kopia.
IC: 4" tjock 60cm bred 36cm hög.
Kylare: Griffin.

Spridare: Bosch 1680cc
Sprut/tänd: ProSpark, 3bars map.
Pumpar: Dubbla 044 blir 3st. om inte 2st. räcker.
Soppa ledningar: stålomspunnet AN10 matning och AN8 retur.
Filter och regulator: Aeromotive.
Bränsle: E85


Drivlina

Svänghjul omsvarvad 518 så den passar Tilton 3skiviga kopplingen.
Växellåda: Getrag 260, har 3st. reserv lådor, kan ju behövas.

Bakaxel.
Diff: M535 3.07:1 utvxl.
Knutar: M535.
Axlar: PPF sviktstål.

Kommer mer info och byggbilder.
Pro-Mille lägger ut bilder på portningen.
Last edited by stiiiv_ on 01 Aug 2011, 15:04, edited 5 times in total.
larsson
Posts: 499
Joined: 15 Jan 2007, 18:02
Location: västerås

Post by larsson »

tjabba stiiv! kul att du kommer up med en projekt tråd:P kan nog bli rolig bil iår ska du se :P men du kommer aldrig behöva den stora turbon så du kan ju redan ge den till mig heheh :P

M V H larsson
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Kapade en sprucken 323 topp som jag fick av "Rune"

Insugs sidan ser ut så här på 323 topparna, tänkte höjja "golvet" lite grann så man får en finare radie på "kortradien"
samt porta bort lite upptill, samt smalna av vid styrningen.
325 topparna ser inte helt lika ut som 323.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Var en sväng till Stefan härom veckan.
Såg en ful ventilkåpa som han hade försökt slipa själv.
Han ville få bort BMW texten.
Tog med en reservkåpa och insuget.

Ventilkåpan i fräsen, Stefan vill få bort ribborna och BMW texten.
Image

Blyklubba som vibbrations stöd. :lol:
Image

Tog bort oljestänkplåten till ventilationen, var bra mycket koks och sot där.
Men nu ser det fint ut även där. :)
Image

Efter fräsning så slipade jag hela kåpan jämn, även gjutporerna är borta nu.
Sedan fick den smaka på glasblästern. :)
Image


Slipade bort ribborna och BMW loggat från insuget.
Sedan blev det rätt mycket finlipning innan glasblästring.
Ångtvättade den ex. antal gånger till slut.

Grovslipad....
Image

Så här ser den ut nu... :)
Image

Image

Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Haha gör det ont att se BMW märkena på motorn :P ?
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Lämnade in toppen till Stefan på EngsonMotor på svetsning och planing.

Tog ett par bilder på svetsarna.
Image

Fina svetsar. :)
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Har börjat porta toppen åt stefan.
Insug kanalerna är lite grovportade, ska tas lite till innan det ska plastas.
Image

Image

Image

Förbränningsrummen är så gott som klara.
Image

Avgas är oxå bara grovportat.
Image

Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Post by stiiiv_ »

larsson wrote:tjabba stiiv! kul att du kommer up med en projekt tråd:P kan nog bli rolig bil iår ska du se :P men du kommer aldrig behöva den stora turbon så du kan ju redan ge den till mig heheh :P

M V H larsson


tjaaa larsson!
Kul och ha en tråd här, man kanske får fler komentarer här än på det andra forumet jag hade bilen på tidigare.

Du är bra sugen på den lilla snigeln?! :lol:

mvh lassestefanz
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Post by stiiiv_ »

Resgard wrote:Haha gör det ont att se BMW märkena på motorn :P ?


ville ha ett "cleanare look" :wink:
ploNe30
Posts: 425
Joined: 24 Jun 2008, 11:01
Location: Stockholm

Post by ploNe30 »

Kul med mycket bilder =). Ser riktigt bra ut också, köör på :twisted:
325IM ala M3 - Turbo
325IM 4dr Turbo =)
Gixxer 1000 k8
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Post by stiiiv_ »

tackar :)
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Har portat lite mer på avgassidan.
ca. 3mm på uppått och på sidorna.
Botten portar jag inget alls på, bara ruggar upp ytan lite, ska oxå göra kortradien finare.

Avgaskanalerna är så gott som klara, ska fin putsas bara. :)
Image

Tog tyvärr ingen bild på toppen innan portning, kanalen är höjd och breddad rätt mycket. :)
Image


Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

Nice med en projekttråd såg bilen i sommras ett par gånger :) Lycka till och hoppas man ser den i sommar :)
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
larsson
Posts: 499
Joined: 15 Jan 2007, 18:02
Location: västerås

Post by larsson »

stiiiv_ wrote:
larsson wrote:tjabba stiiv! kul att du kommer up med en projekt tråd:P kan nog bli rolig bil iår ska du se :P men du kommer aldrig behöva den stora turbon så du kan ju redan ge den till mig heheh :P

M V H larsson


tjaaa larsson!
Kul och ha en tråd här, man kanske får fler komentarer här än på det andra forumet jag hade bilen på tidigare.

Du är bra sugen på den lilla snigeln?! :lol:

mvh lassestefanz




klart jag är sugen på den :P

jag får ta o komma över o kika nån dag hur det går med allt:P


M V H larsson
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Post by stiiiv_ »

larsson wrote:
stiiiv_ wrote:
larsson wrote:tjabba stiiv! kul att du kommer up med en projekt tråd:P kan nog bli rolig bil iår ska du se :P men du kommer aldrig behöva den stora turbon så du kan ju redan ge den till mig heheh :P

M V H larsson


tjaaa larsson!
Kul och ha en tråd här, man kanske får fler komentarer här än på det andra forumet jag hade bilen på tidigare.

Du är bra sugen på den lilla snigeln?! :lol:

mvh lassestefanz




klart jag är sugen på den :P

jag får ta o komma över o kika nån dag hur det går med allt:P


M V H larsson


det gör du helt rätt i och kanske ta ett par öl med :) haha
User avatar
Tingsdalsracer
Posts: 1104
Joined: 10 Oct 2006, 08:00
Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten

Post by Tingsdalsracer »

Ser väldigt bra ut, ska bli skoj att se vad den kommer att prestera. Stilrent med ventilkåpa o insug

/Patrik
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Post by stiiiv_ »

Tingsdalsracer wrote:Ser väldigt bra ut, ska bli skoj att se vad den kommer att prestera. Stilrent med ventilkåpa o insug

/Patrik


tackar :)

det ska bli riktigt kul och se :)

mvh stefan
Post Reply