Byte av bromsvätska?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Byte av bromsvätska?
Hur dränerar jag enklast hela bromskretsen? finns det något smidigt sätt att vakumsuga eller trycka ut precis allt? vill helst inte ha kvar fukten i rören.
Skulle vara najs ifall jag slapp pressa sönder kopplingsdelen också, så antar suga ifrån bromsanslutningen är bäst?
Skulle vara najs ifall jag slapp pressa sönder kopplingsdelen också, så antar suga ifrån bromsanslutningen är bäst?
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
E39 523i Vinterpulka
Jag tycker det är smidigast att först suga upp all gammal vätska med en spruta från behållaren, sen hälla i den nya. Efter det behöver man bara pumpa ut det som är i ledningarna. Det brukar ju synas när nya vätskan kommer ut ur nipplarna.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
precis.. Å vill man göra de själv så kan man införskaffa lång genomskilnig slang. gärna typ tre meter eller så som passar på luftnippeln.
Sen trär du på slangen, sen öppnar du nippeln å pumpar på pedalen tills den nya oljan kommer.
Å vill man göra de ännu nogrannare så kan man trycka tillbaka kolven i oket så de inte e så mkt olja i cylindern om man har slitna belägg.
Sen trär du på slangen, sen öppnar du nippeln å pumpar på pedalen tills den nya oljan kommer.
Å vill man göra de ännu nogrannare så kan man trycka tillbaka kolven i oket så de inte e så mkt olja i cylindern om man har slitna belägg.
e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989
/
e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld
Laga din bil i garaget inte på internet
Hemsida
ah jo, ungifär samma som jag gjort tidigare.. Har dragit nya ledningar så det ligger mest ny olja i.. Men ville ha i lite stöddigare olja och gärna inte blanda Tänkte ifall det gick att suga ut det på något smidigt sätt..
Tror in kopplingen tar skada ifall jag sätter lite tryck i behållaren? eller går det inte ens förbi huvudcylindern då? kanske sätta tryck på ledningen som går ifrån huvudcylindern vore bättre ide?
Tror in kopplingen tar skada ifall jag sätter lite tryck i behållaren? eller går det inte ens förbi huvudcylindern då? kanske sätta tryck på ledningen som går ifrån huvudcylindern vore bättre ide?
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
E39 523i Vinterpulka
när jag luftar med aparaten på jobbat kan man trycksätta behållaren med upp till två bar. men de brukar va svårt att få locket att hålla tät över 1,3 ungefär..
Men släpp rören å blås med tryckluft... Men ja vill lova att de inte blir bätträ än om du bara byter. ofta så e ju race olhja en annan färg desutom..
Men släpp rören å blås med tryckluft... Men ja vill lova att de inte blir bätträ än om du bara byter. ofta så e ju race olhja en annan färg desutom..
e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989
/
e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld
Laga din bil i garaget inte på internet
Hemsida
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
erik@e30 wrote:precis.. Å vill man göra de själv så kan man införskaffa lång genomskilnig slang. gärna typ tre meter eller så som passar på luftnippeln.
.
Finns en backventil på biltema, autoexperten, mekonomen osv..
som du kan sätta på slangen med så blir det kanon så slipper du springa fram och tillbaka.. den släpper ut oljan men inte in någon luft.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Jag kan varmt rekommendera Motive Power Bleeder - Black Label European
http://www.nexternal.com/motive/Product21
När det gäller bromsvätska kan jag även rekommendera ni tittar på DOT5.1 produkter och inte bara de klassiska all-out racingvätskorna såsom Motul RBF600 och ATE Super Blue Racing.
Mekonomen säljer Lockheed DOT5.1 för 169 kr/lit.
Micro säljer Valvoline DOT5.1 för 139 kr/lit.
På Mekonomen kostar tex ATE Super Blue Racing 248 kr/lit.
ATE Super Blue Racing har torr/våt på 280/198 grader C.
Valvoline och Lockheed DOT5.1 har båda torr på 270 grader C. Har letat men inte hittat uppgifter för våt. Nu har DOT5.1 minimikrav på 185 grader C för våt så man får utgå att det ligger runt 190-195 grader C.
Om ni inte byter 1-2 gångerom året så bör ni nog utgå från det våta värdet på bromsvätskan (det är mig veterligen inte särskilt många som byter bromsvätska varje år).
Men om ni tex bromsar mycket och byter varje halvår eller luftar ut så det är färsk bromsvätska i oken inför varje banträff så bör man mer gå på det torra värdet. Då kan det vara prsivärt att köra på en bra DOT5.1 vätska istället.
http://www.nexternal.com/motive/Product21
När det gäller bromsvätska kan jag även rekommendera ni tittar på DOT5.1 produkter och inte bara de klassiska all-out racingvätskorna såsom Motul RBF600 och ATE Super Blue Racing.
Mekonomen säljer Lockheed DOT5.1 för 169 kr/lit.
Micro säljer Valvoline DOT5.1 för 139 kr/lit.
På Mekonomen kostar tex ATE Super Blue Racing 248 kr/lit.
ATE Super Blue Racing har torr/våt på 280/198 grader C.
Valvoline och Lockheed DOT5.1 har båda torr på 270 grader C. Har letat men inte hittat uppgifter för våt. Nu har DOT5.1 minimikrav på 185 grader C för våt så man får utgå att det ligger runt 190-195 grader C.
Om ni inte byter 1-2 gångerom året så bör ni nog utgå från det våta värdet på bromsvätskan (det är mig veterligen inte särskilt många som byter bromsvätska varje år).
Men om ni tex bromsar mycket och byter varje halvår eller luftar ut så det är färsk bromsvätska i oken inför varje banträff så bör man mer gå på det torra värdet. Då kan det vara prsivärt att köra på en bra DOT5.1 vätska istället.