Turbokonvertering M20b25

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

viq
Posts: 59
Joined: 04 May 2006, 20:52

Turbokonvertering M20b25

Post by viq »

Hej!

Har nu tänkt konvertera min 325a till turbo med en budget på ca. 20-25 000. Så polaren sa att jag skulle höra med grabbarna på PPF forumet.

Har läst Konverterings FAQ och kom fram till Bäckis snikkonvertering, men ansåg ändå att min budget borde räcka till något bättre?

Det jag undrar är helt enkelt vad jag ska köpa för att få ut bästa hållbarhet, men ändå mest med hk för min budget?

Vore otroligt tacksam för svar!
Tack på förhand.
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Vad har du för mål med bilen?? Org bottendel med sänkt kompa med svarvade kolvar o urgröpt topp har visat sig räcka till 600hk+. Men då kostar de mer än 20K för allt.

Du kan köpa ett VEMS, MS&S eller annat billigt sprut till att börja med, grenrör blir inte dyrt om du gör de själv. Turbo får du för 3K ungefär. IC kan va allt från 300kr - 4000kr. Beror på vad du vill ha. Spridare kostar ju, koppling kostar. Men de är ju helt o hållet beroende vad du vill ha bilen till!

MVH
Image
viq
Posts: 59
Joined: 04 May 2006, 20:52

Post by viq »

Har ingen stripp köring som mål ex. Mest bara en rolig bil att köra lite lokala race med. Så mellan 300-400 hästar skulle vara gudomligt.

Men sänker hellre ribban lite om inte budgeten räcker, för jag vill ju självfallet att det ska hålla också.

Tack för svaret!
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

jag hade köpt ett vems sytem till bilen, kostar 8000 komplett med bredbandare och avgastemp!

http://www.vems.se

sedan hade jag ju o-ringat blocket och svarvat kolvarna...

så kan du ju ladda på lite, och vill du få det stabilt ska du ju svetsa toppen och köpa bra topplocksbultar också, helst ARP men annars 12.9 pinbult...
inte så roligt att lyfta toppen...och få köpa en ny :(
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

fast nu blev budgeten nog spräckt kom jag på :(
viq
Posts: 59
Joined: 04 May 2006, 20:52

Post by viq »

:shock:

Är inte sådär farligt sugen på att gå över budgeten då jag tänkt köpa lite andra saker också.

Men det kanske är helt omöjligt att klara sig med den budgeten? Man kan ju köpa beg saker också såklart.
viq
Posts: 59
Joined: 04 May 2006, 20:52

Post by viq »

Föresten, ingen som haft en liknande budget vid sitt bygge? Som kanske kan dela med sig av sitt recept?

Vore rätt lämpligt i mina ögon 8)
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

klart det går att köra billigare men om man vill ha det lite mer stabilt så :wink:
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

räknade lite på det där jag skrev innan...har säkert glömt något men i stora drag så kom jag fram till detta:

VEMS (styrsystem) 8000
Turbo 3000
IC 500
Grenrör 700
Spridare 380cc/min (M5) 1000
Oljeslang ?
T-kors 100?
Tryckrör ?
Silikonslang ?

Svetsa Topp 2000
ARP 2700
Svarva kolvar ?
O-Ringning ?


Summa: 18 000kr +?

drivlina och däck beror ju på hur du kör :wink:
viq
Posts: 59
Joined: 04 May 2006, 20:52

Post by viq »

Frågan blir ju då hur pass ostabilt det blir?

Och det finns ju billigare styrsystem, ex. ett beg. SMT6 kostar 2500 kr.
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

SMT 6 är ej jämförbart med ett så pass komplett styrsystem som VEMS. Jag hade själv ungefär de planer som du har innan jag började, men men inser efterhand att det blir ca dubbelt så dyrt. Det är ju bättre att bygga ordentligt än att måsta riva motorn varannan vecka.

Sen bör du tänka på alla småsaker så som lager, packningar, olja, bultar flänsar m.m. Det drar iväg fort.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
viq
Posts: 59
Joined: 04 May 2006, 20:52

Post by viq »

Tack för alla svar iallafall!
Ska kika vidare lite på det du skrev Overcharged :D
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Vågar inte göra en budget på hur mkt jag lagt ut på bilen senaste året och kommer lägga ut inann den e klar :oops:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
viq
Posts: 59
Joined: 04 May 2006, 20:52

Post by viq »

Har läst din tråd och antar att du har satt ribban lite högre än vad jag har :wink:
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

hehe.. det funkar itne med nåt som heter budget och bilbyggning..


kostar skjortan hur man än gör :)
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

ska man satsa ordentligt så måste man helrenovera motorn oxo...

o det kostar ju en del :?
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Njae det finns budget byggen som funkar bra.
Kompisarna har lagt ut tio tusen på deras sierran. o det är ett rent budget bygge.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Post Reply