Turbokonvertering M20b25
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Turbokonvertering M20b25
Hej!
Har nu tänkt konvertera min 325a till turbo med en budget på ca. 20-25 000. Så polaren sa att jag skulle höra med grabbarna på PPF forumet.
Har läst Konverterings FAQ och kom fram till Bäckis snikkonvertering, men ansåg ändå att min budget borde räcka till något bättre?
Det jag undrar är helt enkelt vad jag ska köpa för att få ut bästa hållbarhet, men ändå mest med hk för min budget?
Vore otroligt tacksam för svar!
Tack på förhand.
Har nu tänkt konvertera min 325a till turbo med en budget på ca. 20-25 000. Så polaren sa att jag skulle höra med grabbarna på PPF forumet.
Har läst Konverterings FAQ och kom fram till Bäckis snikkonvertering, men ansåg ändå att min budget borde räcka till något bättre?
Det jag undrar är helt enkelt vad jag ska köpa för att få ut bästa hållbarhet, men ändå mest med hk för min budget?
Vore otroligt tacksam för svar!
Tack på förhand.
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
Vad har du för mål med bilen?? Org bottendel med sänkt kompa med svarvade kolvar o urgröpt topp har visat sig räcka till 600hk+. Men då kostar de mer än 20K för allt.
Du kan köpa ett VEMS, MS&S eller annat billigt sprut till att börja med, grenrör blir inte dyrt om du gör de själv. Turbo får du för 3K ungefär. IC kan va allt från 300kr - 4000kr. Beror på vad du vill ha. Spridare kostar ju, koppling kostar. Men de är ju helt o hållet beroende vad du vill ha bilen till!
MVH
Du kan köpa ett VEMS, MS&S eller annat billigt sprut till att börja med, grenrör blir inte dyrt om du gör de själv. Turbo får du för 3K ungefär. IC kan va allt från 300kr - 4000kr. Beror på vad du vill ha. Spridare kostar ju, koppling kostar. Men de är ju helt o hållet beroende vad du vill ha bilen till!
MVH
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
jag hade köpt ett vems sytem till bilen, kostar 8000 komplett med bredbandare och avgastemp!
http://www.vems.se
sedan hade jag ju o-ringat blocket och svarvat kolvarna...
så kan du ju ladda på lite, och vill du få det stabilt ska du ju svetsa toppen och köpa bra topplocksbultar också, helst ARP men annars 12.9 pinbult...
inte så roligt att lyfta toppen...och få köpa en ny
http://www.vems.se
sedan hade jag ju o-ringat blocket och svarvat kolvarna...
så kan du ju ladda på lite, och vill du få det stabilt ska du ju svetsa toppen och köpa bra topplocksbultar också, helst ARP men annars 12.9 pinbult...
inte så roligt att lyfta toppen...och få köpa en ny
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
räknade lite på det där jag skrev innan...har säkert glömt något men i stora drag så kom jag fram till detta:
VEMS (styrsystem) 8000
Turbo 3000
IC 500
Grenrör 700
Spridare 380cc/min (M5) 1000
Oljeslang ?
T-kors 100?
Tryckrör ?
Silikonslang ?
Svetsa Topp 2000
ARP 2700
Svarva kolvar ?
O-Ringning ?
Summa: 18 000kr +?
drivlina och däck beror ju på hur du kör
VEMS (styrsystem) 8000
Turbo 3000
IC 500
Grenrör 700
Spridare 380cc/min (M5) 1000
Oljeslang ?
T-kors 100?
Tryckrör ?
Silikonslang ?
Svetsa Topp 2000
ARP 2700
Svarva kolvar ?
O-Ringning ?
Summa: 18 000kr +?
drivlina och däck beror ju på hur du kör
SMT 6 är ej jämförbart med ett så pass komplett styrsystem som VEMS. Jag hade själv ungefär de planer som du har innan jag började, men men inser efterhand att det blir ca dubbelt så dyrt. Det är ju bättre att bygga ordentligt än att måsta riva motorn varannan vecka.
Sen bör du tänka på alla småsaker så som lager, packningar, olja, bultar flänsar m.m. Det drar iväg fort.
Sen bör du tänka på alla småsaker så som lager, packningar, olja, bultar flänsar m.m. Det drar iväg fort.
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact: