Fråga om omprogramering av orginal chip

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
eko
Posts: 101
Joined: 23 Dec 2005, 23:55
Location: Ulricehamn

Fråga om omprogramering av orginal chip

Post by eko »

Har en M20B25 som är turbokonverterad som jag ska programera om
orginal chippet på.

Setup: 535lmm, 300cc spridare, Volvo740 gruppA snurra, E85 och linjär btr

Fråga #1: Hur mycket ska jag backa tändningen (laddar 0.5)?

Fråga #2: Är det lönt att ändra något med sprutet när jag kör med orginal kam?

Fråga #3: Kan man låta tändkurvan vara orörd i det registret som inte har ladd (0-2300rpm)?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

En första tanke är att 300 cc spridare till E85 låter väldigt lite.
Tänk på att det kanske går åt upp i mot 50% mer bränsle med E85 när du mosar på och 30% vid normal körning.
Ska "du" än då programera om originalchippet, varför inte då ladda mer än bara 0,5 bar?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
eko
Posts: 101
Joined: 23 Dec 2005, 23:55
Location: Ulricehamn

Post by eko »

om 300cc är för lite till 0.5 så tror jag inte att jag ska ladda mer.

ingen som har några tips om hur mycket jag ska backa tändningen?
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Du behöver inte backa tändningen om du kör 0,5 bar. Och särskilt inte på E85.
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Däremot tror jag som Bonje att spridarna ligger på gränsen. Körde själv med 380 cc och 3 bar bt.
eko
Posts: 101
Joined: 23 Dec 2005, 23:55
Location: Ulricehamn

Post by eko »

hur mycket kan man ladda men orginal komp och E85
om jag skaffar större spridare?
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

eko wrote:hur mycket kan man ladda men orginal komp och E85
om jag skaffar större spridare?


Vet en som laddar 1,2bar på en 320 med E85 o org.komp.

Adios! 8)
Image
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Ett litet tips om du ska backa tändningen i originalprogrammet på en M20B25, så ligger fullasttabellerna på andra ställen i programmet än dellasttabellerna...

Kanske du har bra koll på redan , men vore ju väldigt tråkigt om du backar tändningen mycket fint i alla tabeller men missar på att backa i fullast... för då kan det gå illa.

Men som sagts tidigare behöver du inte vara orolig på så lågt laddtryck tillsammans med E85. Bensin har mycket mindre marginal till spikning vid överladdning än vad E85 har.

Mvh
Adde.
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
eko
Posts: 101
Joined: 23 Dec 2005, 23:55
Location: Ulricehamn

Post by eko »

ligger inte all info på en plats på chippet menar du.

vet inte riktigt hur det ser ut har aldrig varit i kontakt med sånt här innan!

det är nog första versionen motronik jag har tror jag.

kan du förklara lite mer ingående om vad det är du menar med olika tabeller
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Nicke Nyman wrote:
eko wrote:hur mycket kan man ladda men orginal komp och E85
om jag skaffar större spridare?


Vet en som laddar 1,2bar på en 320 med E85 o org.komp.

Adios! 8)


Har han o-ringat ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

eko wrote:ligger inte all info på en plats på chippet menar du.

vet inte riktigt hur det ser ut har aldrig varit i kontakt med sånt här innan!

det är nog första versionen motronik jag har tror jag.

kan du förklara lite mer ingående om vad det är du menar med olika tabeller


Tjoh,

Programmet består av ett dataområde och ett programområde. I programområdet ligger information lagrat i olika stora tabeller om värden som tex bygger på ett offset och en faktor. Har du inte ställt ned tändningen i ett original-sprut förut så är det lika bra att låta någon som kan göra det, för det är svårare än man tror iom att det har mycket mer med motorstyrnings kunskaper att göra än med programmeringskunskaper.

Du kan skicka mig PM om du undrar över något,

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
eko
Posts: 101
Joined: 23 Dec 2005, 23:55
Location: Ulricehamn

Post by eko »

vad vågar man ladda med orginal toppbultar??

tänkte gå från 0,5-0,7 är det nån fara tror ni
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Det är inga problem att ladda över 1 bar med originalmotor utan att kompsänka. Bara du ser till att det inte spikar.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Post Reply