M5e34 3,6 -91, Glapp styrning?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
MartinJkpg
Posts: 17
Joined: 23 Feb 2009, 23:41
Location: Jönköping

M5e34 3,6 -91, Glapp styrning?

Post by MartinJkpg »

Styrningen i min M5a är nästan lite väl glapp
Vad beror det normalt sett på, och vad gör man åt det?

Tacksam för svar :)
Kör en lagungrön M5 e34 3,6 -91.
Mår seriöst bra av att köra den =)
Ronnie88
Posts: 143
Joined: 11 Mar 2007, 16:01
Location: Åland

Post by Ronnie88 »

Välkommen till klubben :lol:
Jag tror det är styrsnäckan som blir glapp med tiden. Bara att byta skulle jag tippa på :?
Ronnie Jansson
+358 457 5692232
Die erste Dobermann
Posts: 81
Joined: 04 Oct 2007, 19:55
Location: Borlänge Dalarna Sweden

Post by Die erste Dobermann »

Har sjælv en M5 E34 3.8 och på den går det att justera bort spelet och har før mig att det skall gå på 3.6 också.
Hellre dö änn fega.
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

på min 3,6 gick de sjystera bort oxo.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
MartinJkpg
Posts: 17
Joined: 23 Feb 2009, 23:41
Location: Jönköping

Post by MartinJkpg »

Justera bort låter trevligt!
Nån som har mer info om hur man gör det?
Kör en lagungrön M5 e34 3,6 -91.
Mår seriöst bra av att köra den =)
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

har för mej de sitter en jysterskruv me lås mutter på snäckan som ja drog ner lite.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
M635 forever
Posts: 1013
Joined: 25 Jan 2006, 23:30
Location: Huddinge

Post by M635 forever »

Som de flesta säger här innan.
Styrväxel som glappar,och går att "spänna" med viss mån,men är ganska knepigt.
Är som nicke.t skriver,en justerskruv med låsmutter,och är ytterst känslig.
Även en del av bussningarna i styrled och framvagn kan påverka styrningen rejält.
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
User avatar
MartinJkpg
Posts: 17
Joined: 23 Feb 2009, 23:41
Location: Jönköping

Post by MartinJkpg »

Bra tips, är det lätt att göra bort sig när man ska justera det?
Ingen som har nån vettig guide på hur man gör?
Kör en lagungrön M5 e34 3,6 -91.
Mår seriöst bra av att köra den =)
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

bara släppa på låsmuttern pröva dra ner ett kvartsvarv ca å känn på ratten.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Funkar det på E30 också?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

vet inte hur de ser ut på E30.mvh nicke.t
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

funkar nog inte på E30, har inte samma typ av styrning väll?

här en guide till hur man justerar det på en 750 (bör vara samma på M5:an)

http://bmwe32.masscom.net/johan/steering_box_adjustment/steering_box_adjustment.html
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
MartinJkpg
Posts: 17
Joined: 23 Feb 2009, 23:41
Location: Jönköping

Post by MartinJkpg »

Har nu justerat styrningen och den blev perfekt, precis som den ska vara! Va väldigt glapp innan så det blev en enorm skillnad, är ju typ dubbelt så gött o köra bilen nu! Härligt med nått som är gratis att fixa med! :D
Det va ungefär som på 750n att justera, skillnaden är att justerskruven är 5mm insex, man behöver inte ta bort en enda grej utan kommer åt med en ringnyckel och en insex, iaf jag som har smala armar.

Körde lite kurviga småvägar i solnedgången och lyssnade på ac/dc, ju aktivare man kör ju mer trivs bilen, helt underbart, fick rysningar i kroppen flera gånger, nu börjar man på riktigt förstå vad som är grejen med m5!

Tack för hjälpen allihop! Om nån vill justera sin är det bara att kontakta mig så hjälper jag gärna till o förklarar närmare hur jag gjorde. Lägg till mig på msn isf, är väll smidigast så, martin.hem1@telia.com
Kör en lagungrön M5 e34 3,6 -91.
Mår seriöst bra av att köra den =)
Post Reply