Fläktproblem E34

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Fläktproblem E34

Post by Christian.N »

Antar att det är här som det ska postas? Annars får frågan flyttas.

Fläkten i min E34 har nästan sagt upp sig, fungerar bara på högsta hastighet, är det fläktmotståndet som sagt upp sig då eller vad kan det vara?

Sen spelar det ingen roll om jag vrider på kall eller varm luft, kör ut varm hela tiden. Sen är det bara vid fötterna och rutorna som det kommer varmluft från, alltså inte från stora uttaget mitt på instrumentbrädan eller det ovanför sterion. där är det bara kall luft..

Vad kan det bero på?

Mvh
Enköping, 073-3104393
paytax
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2006, 20:10
Location: Hofors, gästrikland

Post by paytax »

Visst är det underbart med sommaren. Varmt och skönt. Ligga på stranden och äta glass i stora lass. Men om man nu ska åka bil så är det inte lika roligt. Det kan vara en riktig plåga att åka bil redan när det är 25 grader varmt ute. Och hur varmt är det då i bilen när den stått parkerad någon timme? Usch och fy. Inte nog med det. Om man råkar ha fel på värmesystemet i bilen, så när man slår sig ner i den redan varma bilen för att ta en skön åktur, så slår det kaskader med skållhet luft mot ansiktet. Finns det något värre? Näää

Om man är lyckligt lottad har man AC i bilen, men inte fan hjälper det när motorn blivit varm om man nu har fel på värmesystemet. En sådan bil går ju inte att åka i. Det slutar bara med att man börjar travestera svenska språkets mörkaste vrå med inriktning på svordomar eller så börjar man utdela slag mot instrumentpanelen i ett desperat försök att ge igen för den värmeplåga man tvingas genomlida. Det går inte att ragga brudar heller i bilen om värmesystemet är ur funktion. Visserligen går det hett till både i fram- och baksätet, men... asch, ni förstår vad jag menar. Det gäller att hålla huvudet kallt, så att säga.

Nej nu har vi spårat ur fullständigt. Du skriker säkert redan: -"Vad fan är det för fel??"

Tja jag gissar att orsaken är till 90% värmeventilerna, 8% elfel och resten övriga skumma fel.

Värmeventilerna? Vad är det och var sitter dom? Värmeventilerna reglerar hur mycket av kylarvattnet som ska cirkulera genom kupéns fläkt- och uppvärmningssystem. Det går till så att när värmereglaget är i minsta läget, så är värmeventilerna stängda helt. När värmereglaget är i mitten så öppnas värmeventilerna ett ögonblick och stängs därefter ett tag, för att ge "medelvärme". När värmereglaget är på max, så är värmeventilerna öppna konstant.

Värmeventilerna sitter i motorrummet någonstans på kylsystemets slang- och rörsystem. På E32 sitter dom precis bredvid säkringsboxen under en liten skyddskåpa av plast.



När man lyft bort, eller rättare sagt ryckt bort, skyddskåpan ser man värmeventilerna.



Felet med värmeventilerna kan vara att dom fastnat i öppet, eller halvöppet läge p g a smuts eller liknande. Om ditt problem är att det inte kommer någon värme alls, så kan det vara att en dom fastnat i stängt läge eller kanske ett elfel. Det är lätt att mäta om det kommer ström fram till kontakten vid värmeventilerna när man slår på värmen. Om dom fungerar som dom ska, så hör man ett tydligt klick från ventilerna när de slår av och på när man har värmereglaget i mittenläge. Känner man på värmeventilerna känner man ett distinkt tillslag. Ibland kan man t o m känna slaget lite svagt i bromspedalen när man bromsar lite löst.

I mitt fall hade den ena värmeventilen fastnat i halvöppet läge. (Det är kanske på sin plats att nämna att bara vissa BMW har två värmeventiler. Det är de som har två värmereglage).

Jag tog bort värmeventilerna och rengjorde dom, sedan fungerade dom kanonbra.

Så här tar man bort och rengör värmeventilerna (gäller främst E32, men instruktionen fungerar antagligen de flesta BMW):

1. Lossa minuspolen från batteriet.
2. Tag loss uttaget för starthjälp (pluspolen) som sitter bredvid värmeventilerna.
3. Tag loss fästen för diagnostikuttag mm så att man kommer åt fästskruvarna för värmeventilerna



4. Lossa fästskruvarna för värmeventilerna (3 st) samt kablage mm töm ev. ur lite eller allt kylarvatten (Finns en urtappningsplugg i underkant på kylaren)
5. Lyft upp värmeventilerna en liten bit och lossa därefter slangar mm
6. Tag loss värmeventilerna och spola rent dessa med vatten.
7. För att rengöra dessa ordentligt kan man skruva isär värmeventilerna och spola rent delarna för hand. Dock ej själva elektromagneten.
8. Delarna kan vara lite luriga att få isär, men när man lyckats med det ser dom ut så här:





(Själva ventildelarna med fjädrar)



(Elektromagneten)



(Ventildelarna sammansatta)



(Ventildelarna sammansatta, närbild)



(Värmeventilernas "botten")



(Hela paketet sammansatt)

Efter att man rengjort allt och skruvat ihop det igen är det en god ide att byta kylarvatten. Den som inte vill skruva isär värmeventilpaketet kan naturligtvis köpa nya. Då kostar dom mellan 1100:- till 1400:- beroende på modell. (Gäller E32 olika årsmodeller). Hoppas att någon får glädje av ovanstående beskrivning.


Författare: Tommie
Fotograf: Tommie


Upplagd: 2004-01-28 Ändrad: 2004-02-02 Visad 17.804 gånger



AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Paytax@hotmail.com
0735263996
Per Forsberg
paytax
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2006, 20:10
Location: Hofors, gästrikland

Post by paytax »

det ska vara bilder ochså vill du se dom får du kolla på mekartips på autopower!ditt andra fel finns nog med där med!
Paytax@hotmail.com
0735263996
Per Forsberg
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Man tackar man tackar :D

Kalasbra svar alltså! Ska kolla upp det vid nåt bra tillfälle.

Mvh
Enköping, 073-3104393
Post Reply