linjär BTR vs.progressiv?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

linjär BTR vs.progressiv?

Post by Zwofurti »

vad är egentligen skillnaden?

en progressiv är ju just vad det är,den höjer soppatrycket vid laddtryck.

vad gör en linjär? alltid samma tryck?

kommer kasnke med korkade frågor men hittar inte svar nån annanstans.

till ett snikbygge funkar väl en progressiv bäst?

är nog bättre på att rita än att turbokonvertera är jag rädd.

//emil
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

En progressiv höjer mer än laddtrycket vilket framgår av namnet.

En linjär höjer lika mkt som laddtrycket för att bibehålla tex 3 bar högre tryck i systemet än i insuget.
BMW-Izze
Posts: 86
Joined: 09 Jan 2006, 16:15

Post by BMW-Izze »

En linjär ger alltid grundtrycket + laddtrycket:(Bränsletryck=grundtryck+Laddtryck*1)

En proggresiv ökar höjningen ju högre laddtryck:
(Bränsletryck=grundtryck+laddtryck*x , t.ex X=1,2)
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

okej okej!!

Så, det finns progressiv 1:1.4 och 1:1.2 har jag sett.

Alltså ökar det progressivt 1.4 ggr laddtrycket tex?

så, grundtryck på 3 bar, 1 bars laddtryck resulterar i 4,4 bars soppatryck?

Är jag och cyklar nu?
Ticco
Posts: 330
Joined: 20 Nov 2005, 23:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ticco »

Stämmer bra.
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

okej!

tack för hjälpen!
Post Reply