Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
Zwofurti
- Posts: 2635
- Joined: 12 Apr 2006, 21:58
- Location: Malmberget/Gällivare
Post
by Zwofurti »
vad är egentligen skillnaden?
en progressiv är ju just vad det är,den höjer soppatrycket vid laddtryck.
vad gör en linjär? alltid samma tryck?
kommer kasnke med korkade frågor men hittar inte svar nån annanstans.
till ett snikbygge funkar väl en progressiv bäst?
är nog bättre på att rita än att turbokonvertera är jag rädd.
//emil
-
Bäckis
- Admin
- Posts: 6534
- Joined: 20 Nov 2005, 14:38
- Location: Avesta
-
Contact:
Post
by Bäckis »
En progressiv höjer mer än laddtrycket vilket framgår av namnet.
En linjär höjer lika mkt som laddtrycket för att bibehålla tex 3 bar högre tryck i systemet än i insuget.
-
BMW-Izze
- Posts: 86
- Joined: 09 Jan 2006, 16:15
Post
by BMW-Izze »
En linjär ger alltid grundtrycket + laddtrycket:(Bränsletryck=grundtryck+Laddtryck*1)
En proggresiv ökar höjningen ju högre laddtryck:
(Bränsletryck=grundtryck+laddtryck*x , t.ex X=1,2)
-
Zwofurti
- Posts: 2635
- Joined: 12 Apr 2006, 21:58
- Location: Malmberget/Gällivare
Post
by Zwofurti »
okej okej!!
Så, det finns progressiv 1:1.4 och 1:1.2 har jag sett.
Alltså ökar det progressivt 1.4 ggr laddtrycket tex?
så, grundtryck på 3 bar, 1 bars laddtryck resulterar i 4,4 bars soppatryck?
Är jag och cyklar nu?
-
Ticco
- Posts: 330
- Joined: 20 Nov 2005, 23:34
- Location: Göteborg
-
Contact:
Post
by Ticco »
Stämmer bra.
-
Zwofurti
- Posts: 2635
- Joined: 12 Apr 2006, 21:58
- Location: Malmberget/Gällivare
Post
by Zwofurti »
okej!
tack för hjälpen!