Dropstops
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Dropstops
Förmodligen helt fel forum för denna typen av frågor men intresset kanske ökar för sådanahär saker om man lyfter fram dem i ljuset!
Någon här som byggt dropstops till sin BMW och fått det genom SBP/SFRO eller dylikt?
Någon här som byggt dropstops till sin BMW och fått det genom SBP/SFRO eller dylikt?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
det absolut effektivaste/billigaste och SBP säkra är att korta dämparen. alltså sticka av den och slå ny gänga. så sitter inte fjädern löst.
har även sett med band som hindrar från att sträcka ut fullt. men det kan jag aldrig tänka mig att sbp gillar.
annars finns coilovers med hjälpfjäder som oxå sbp ska godkänna. dock betydligt dyrare.
har även sett med band som hindrar från att sträcka ut fullt. men det kan jag aldrig tänka mig att sbp gillar.
annars finns coilovers med hjälpfjäder som oxå sbp ska godkänna. dock betydligt dyrare.
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Har inte coilovers men har hjälpfjädrar..desvärre gör dom inte hela jobbet. :]
Har tänkt på det där med att korta kolvstången också men såvitt jag vet så har dämparen ett "arbetsområde" som man vill hålla den inom men jag kan ju ha fel.
Om det vore så enkelt som att korta kolvstången så borde ju inte de på rejsa sysselsätta sig med att tillverka dropstops tycker man.
Har tänkt på det där med att korta kolvstången också men såvitt jag vet så har dämparen ett "arbetsområde" som man vill hålla den inom men jag kan ju ha fel.
Om det vore så enkelt som att korta kolvstången så borde ju inte de på rejsa sysselsätta sig med att tillverka dropstops tycker man.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
vill man inte korta dämparen så kan man köpa en kortare. men det fungerar. en kompis gjorde så på sin volvo 745 för att få den riktigt låg och genom sbp.
men sådana tattarlösningar är sällan de bästa, så visst mister man fjädringsväg och dämparens tänkta funktion. men bilen blir lägre, droppar kortare och det är billigast och går genom sbp iaf. att dom använder snöre på rejsa har jag bara sett på de mindre seriösa bilarna. typ där hesselmark kan ha ett finger med i spelet
men sådana tattarlösningar är sällan de bästa, så visst mister man fjädringsväg och dämparens tänkta funktion. men bilen blir lägre, droppar kortare och det är billigast och går genom sbp iaf. att dom använder snöre på rejsa har jag bara sett på de mindre seriösa bilarna. typ där hesselmark kan ha ett finger med i spelet
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Gammal bild på hur det ser ut när jag hissar... Skulle kunna punkta ihop hjälpfjädern och fjädern men är lite osäker på hurvida det skulle förändra materialets egenskaper...
Bör ju inte påverkas nämnvärt av så lite....
Xelerator din gammle get, jag vet att du smygläser så berätta nu hur jag ska göra!
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
dämparens rätta arbetsområde är nog inte där man hamnar med en sänkt bil oavsett, utan de blir nog mer rätt om man kortar kolvstången iaf:)
är man f.ö såpass vass och intresserad av banåka att man känner skillnad på dämparens arbetsområde på standard och kanske kortad 2cm så bör man köpa värstinggrejer på en gång:)
inte att förglömma är att mkt "rejsa folk" är teoretiker som räknar och har sej alldeles för mkt.. ofta går teori före praktik där
var bara tvungen att spy lite galla åxå
mvh
är man f.ö såpass vass och intresserad av banåka att man känner skillnad på dämparens arbetsområde på standard och kanske kortad 2cm så bör man köpa värstinggrejer på en gång:)
inte att förglömma är att mkt "rejsa folk" är teoretiker som räknar och har sej alldeles för mkt.. ofta går teori före praktik där
var bara tvungen att spy lite galla åxå
mvh
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Kasta inte sten i glashus.
Måste dock yttra mig.... Jag anser att det ett otroligt dåligt resonemang att bara föratt man inte känner skillnaden i dagsläget så bör man inte lägga någon tid och energi på att försöka maximera utgångsläget.
You live, you learn.
Måste dock yttra mig.... Jag anser att det ett otroligt dåligt resonemang att bara föratt man inte känner skillnaden i dagsläget så bör man inte lägga någon tid och energi på att försöka maximera utgångsläget.
You live, you learn.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
-
- Posts: 534
- Joined: 09 Dec 2006, 01:26
- Location: Grängesberg
Det där är ju redan en kortare dämpare
Ska du inte ha en distansring mellan fjädrarna? Typ sån som millway t.ex. säljer.
Ska du inte ha en distansring mellan fjädrarna? Typ sån som millway t.ex. säljer.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
ILiveToRide@gmail.com
-
- Posts: 77
- Joined: 26 Sep 2008, 20:19
- Location: Skellefteå
- Contact:
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
ILiveToRide wrote:Det där är ju redan en kortare dämpare
Ska du inte ha en distansring mellan fjädrarna? Typ sån som millway t.ex. säljer.
Samuel säljer inget sådant till bakvagnen iaf, det är till de främre fjäderbenen man använder sådana distansringar.
Tack och bock till therealpinto i vanlig ordning! Fjädringsmässigt så har jag inga som helst problem, det är endast av bekvämlighetsskäl när jag hissar upp bilen jag skulle vilja ha dropstops. :]
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
bullen! wrote:små rostfria slangklämmor som håller hjälpfjädern i den riktiga fjädern är en lösning som folk tar till. svetsa känns fel. 2 slangklämmor så sitter det som berget. snabb och billig lösning. men sbp kan jag inte yttra mig om i det fallet.
Jag har mina framfjädrar sitter med slangklämmor och det har passerat SBP 3 ggr i min ägo, dock kan dom grymta lite grann och rycka lite i det men så länge det sitter fast så har jag fått ok.
/M|cke F@.gner