Har inte coilovers men har hjälpfjädrar..desvärre gör dom inte hela jobbet. :]
Har tänkt på det där med att korta kolvstången också men såvitt jag vet så har dämparen ett "arbetsområde" som man vill hålla den inom men jag kan ju ha fel.
Om det vore så enkelt som att korta kolvstången så borde ju inte de på rejsa sysselsätta sig med att tillverka dropstops tycker man.
vill man inte korta dämparen så kan man köpa en kortare. men det fungerar. en kompis gjorde så på sin volvo 745 för att få den riktigt låg och genom sbp.
men sådana tattarlösningar är sällan de bästa, så visst mister man fjädringsväg och dämparens tänkta funktion. men bilen blir lägre, droppar kortare och det är billigast och går genom sbp iaf. att dom använder snöre på rejsa har jag bara sett på de mindre seriösa bilarna. typ där hesselmark kan ha ett finger med i spelet
Gammal bild på hur det ser ut när jag hissar... Skulle kunna punkta ihop hjälpfjädern och fjädern men är lite osäker på hurvida det skulle förändra materialets egenskaper...
Bör ju inte påverkas nämnvärt av så lite....
Xelerator din gammle get, jag vet att du smygläser så berätta nu hur jag ska göra!
dämparens rätta arbetsområde är nog inte där man hamnar med en sänkt bil oavsett, utan de blir nog mer rätt om man kortar kolvstången iaf:)
är man f.ö såpass vass och intresserad av banåka att man känner skillnad på dämparens arbetsområde på standard och kanske kortad 2cm så bör man köpa värstinggrejer på en gång:)
inte att förglömma är att mkt "rejsa folk" är teoretiker som räknar och har sej alldeles för mkt.. ofta går teori före praktik där
var bara tvungen att spy lite galla åxå
mvh
Måste dock yttra mig.... Jag anser att det ett otroligt dåligt resonemang att bara föratt man inte känner skillnaden i dagsläget så bör man inte lägga någon tid och energi på att försöka maximera utgångsläget.
You live, you learn.
Dropstops finns det egentligen inget "förbud" mot och det kan vara helt okej att använda sig av det. Men då gäller det att man ändå har tillräckligt mycket utfjädring för att bilen ska fungera vettigt.
En gatbil bör ha kanske 60 mm utfjädring från körläge i alla fall.
ILiveToRide wrote:Det där är ju redan en kortare dämpare
Ska du inte ha en distansring mellan fjädrarna? Typ sån som millway t.ex. säljer.
Samuel säljer inget sådant till bakvagnen iaf, det är till de främre fjäderbenen man använder sådana distansringar.
Tack och bock till therealpinto i vanlig ordning! Fjädringsmässigt så har jag inga som helst problem, det är endast av bekvämlighetsskäl när jag hissar upp bilen jag skulle vilja ha dropstops. :]
små rostfria slangklämmor som håller hjälpfjädern i den riktiga fjädern är en lösning som folk tar till. svetsa känns fel. 2 slangklämmor så sitter det som berget. snabb och billig lösning. men sbp kan jag inte yttra mig om i det fallet.
bullen! wrote:små rostfria slangklämmor som håller hjälpfjädern i den riktiga fjädern är en lösning som folk tar till. svetsa känns fel. 2 slangklämmor så sitter det som berget. snabb och billig lösning. men sbp kan jag inte yttra mig om i det fallet.
Jag har mina framfjädrar sitter med slangklämmor och det har passerat SBP 3 ggr i min ägo, dock kan dom grymta lite grann och rycka lite i det men så länge det sitter fast så har jag fått ok.