BMW 540i Kompressor M500 -93
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
BMW 540i Kompressor M500 -93
Startar en ny tråd lite lätt med att säga att det blir V8 och M60 samt M62 för hela slanten för mig nu.
Ska börja lite lätt att montera kompressor på B30 vilket bör ge mig ca 340 hästar och lite över 420nm
Men ska även skaffa en M62B44 som väl ska ge lite över 500hästar och en 650 Nm + när den är klar.
Även den ska få kompressor.
Uppdaterar allt eftersom det händer saker.
Ska börja lite lätt att montera kompressor på B30 vilket bör ge mig ca 340 hästar och lite över 420nm
Men ska även skaffa en M62B44 som väl ska ge lite över 500hästar och en 650 Nm + när den är klar.
Även den ska få kompressor.
Uppdaterar allt eftersom det händer saker.
Last edited by P.Herrdahl on 28 Oct 2008, 17:17, edited 1 time in total.
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Då sitter det fälgar samt M5 kjolar och lite mer skit monterat, nästa steg blir Supersprint system i rostfritt ända från grenrören.
Sen blir det att handla kompressor kittet.
Tycker själv att det ser sjuktgrymt ut med Mk fälgarna. Fattas bara en FK coiloversats så är stuket komplett.
Ska även på med en Ac Schnitzer S5 Front.
Sen blir det att handla kompressor kittet.
Tycker själv att det ser sjuktgrymt ut med Mk fälgarna. Fattas bara en FK coiloversats så är stuket komplett.
Ska även på med en Ac Schnitzer S5 Front.
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Totteman wrote:Klockrena fälgar
Va ska du köra för spec på B44an?
Originalkomp och E85?
Tackar.
På B44an kommer det nog bli aningen sänkt komp då det är tänkt att ladda lite mer än vad dom gör med standard ESS kitten.
Blir det etanolbruk så är det nog inte omöjligt med standard komp, men med andra kolvar.
Båda motorerna kommer få stålfoder.
Siktar på att bli klar med B30in till vintern.
Mvh.
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Liten uppdatering då.
Har ett antal motorer nu som jag ska prova lite olika saker på.
Det alla motorer dock kommer ha gemensamt är:
x Rostfritt Supersprint Race avgassystem.
x ZF 5 växlade lådan S5D 320Z
Motorerna är M60 på både 3 samt 4 liter.
Första motorn: Sug 3,0.
258/258, Lyft: 10.00/10.00 kammar.
Portade B40 toppar.
Chippad box.
Lättare svänghjul.
Andra motorn: Kompressor 3,0.
Ess Kompressorkitt.
258/258, Lyft: 10.00/10.00 kammar.
Portade B40 toppar.
Lättare svänghjul.
Rostfritt extractor grenrör.
Stålfodrat block.
Motor Nr. 1 ska bara byggas, provköras och testas lite. Kommer antagligen hamna i en E30 eller säljas framöver.
Motor Nr. 2 ska jag bruka i kombin.
Kommer bygga klart en 4.0 liters motor med lite härliga delar i sen som kommer få prova på lite högre effekt, ska se vad som är max.
600 hästar har det tydligen plockats ut innan blocket sprack.
Ska spåna och test n' tune lite.
Har ett antal motorer nu som jag ska prova lite olika saker på.
Det alla motorer dock kommer ha gemensamt är:
x Rostfritt Supersprint Race avgassystem.
x ZF 5 växlade lådan S5D 320Z
Motorerna är M60 på både 3 samt 4 liter.
Första motorn: Sug 3,0.
258/258, Lyft: 10.00/10.00 kammar.
Portade B40 toppar.
Chippad box.
Lättare svänghjul.
Andra motorn: Kompressor 3,0.
Ess Kompressorkitt.
258/258, Lyft: 10.00/10.00 kammar.
Portade B40 toppar.
Lättare svänghjul.
Rostfritt extractor grenrör.
Stålfodrat block.
Motor Nr. 1 ska bara byggas, provköras och testas lite. Kommer antagligen hamna i en E30 eller säljas framöver.
Motor Nr. 2 ska jag bruka i kombin.
Kommer bygga klart en 4.0 liters motor med lite härliga delar i sen som kommer få prova på lite högre effekt, ska se vad som är max.
600 hästar har det tydligen plockats ut innan blocket sprack.
Ska spåna och test n' tune lite.
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Precis haft kontakt med VAC Motorsport och vi har spånat fram en fin 4,0 motor.
Blir eventuellt 258gr kammar, dubbla ventilfjädrar, oljepumps uppgradering, CP kolvar och Arrows stakar. Väljer lite mellan 9,5:1 och 8,5:1. Etanol är givet.
Separata spjäll, fullradietrattar, nå jänk extraktorer samt VACs Steg 2 toppar.
Sen ESS kompressor kitt såklart.
Bilen ska förbli en relativt pålitlig brukis och kommer ofta få piskas runt några varv på nån härlig bana.
Blir eventuellt 258gr kammar, dubbla ventilfjädrar, oljepumps uppgradering, CP kolvar och Arrows stakar. Väljer lite mellan 9,5:1 och 8,5:1. Etanol är givet.
Separata spjäll, fullradietrattar, nå jänk extraktorer samt VACs Steg 2 toppar.
Sen ESS kompressor kitt såklart.
Bilen ska förbli en relativt pålitlig brukis och kommer ofta få piskas runt några varv på nån härlig bana.
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Ho ho ho, det blir nog billigt med Arrows stakar osv med en dollar på 8.10kr
Blir denna lika fullföljd som dina tidigare projekt?
Blir denna lika fullföljd som dina tidigare projekt?
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Bäckis wrote:Ho ho ho, det blir nog billigt med Arrows stakar osv med en dollar på 8.10kr
Blir denna lika fullföljd som dina tidigare projekt?
Haha, lustigt!
Nej, denna blir att fullfölja, 535an var ju så gott som klar i motorn, va bara karossen jag inte orkade göra klar så det va det som tog livet av den sen åkte jag med i en väns M5a och kännde att suget efter en V8 vart större, har inget behov av en ren räcer, och det är därför denna blir att fullfölja då jag behåller skinnsäten och allt lull lull för behovet av en fet brukis är bra mycket större.
Men vi får se, ska inte säga nått innan motorn är handlad och står i garaget. Men du kan va lugn till 95%.
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
wuffee wrote:säkert ligga billigt som att spräcka m3 block på löpane band ..
Jag hade köpt foder från VAC också så kan du ju ladda ännu mera.
Varför separataspjäll när du ändå ska köra överladdat? inte bättre satsa på ett bumsestort spjäll då?
Mvh
Uffe
Det är faktiskt den punkt jag är mest osäker på förtillfället men, måste ändå bygga ett nytt plenum då originalet är i plast så då tänkte jag löpa linan ut.
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Hollizini wrote:wuffee wrote:säkert ligga billigt som att spräcka m3 block på löpane band ..
Jag hade köpt foder från VAC också så kan du ju ladda ännu mera.
Varför separataspjäll när du ändå ska köra överladdat? inte bättre satsa på ett bumsestort spjäll då?
Mvh
Uffe
Det är faktiskt den punkt jag är mest osäker på förtillfället men, måste ändå bygga ett nytt plenum då originalet är i plast så då tänkte jag löpa linan ut.
men hur funkar det med kompressor å separata spjäll egentligen? trycka mot spjällen är väl ingen höjdare som jag förstått det med kompressor?
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping