birro e30 turbo touring
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
birro e30 turbo touring
Tyckte det var dags att slänga upp ny projekttråd då den gamla bilen åkte på skroten.
Nya projektet är en E30 320 touring som min gamla turbomotor ska ned i. Bilen kommer användas på gatan samt busa runt på bana med. Kanske blir någon repa på strippen också.
Speccs:
Bottendel:
O-ringat
Honat
Topp-deckat.
M50 stakar
Svarvade orginalkolvar
Nya vev+ramlager
Orginal ram+vev bultar
Arp toppbult
Topp:
Nya vippor i toppen samt axlar.
Bränslesystem:
Walbro in-tank
Linjär btr modell kina.
Spridare 555cc @ 3bar
8mm invändig slang hela vägen
Sprut:
MSI v2.2 ombyggt med 3 st inbyggda tändsteg samt så jag kan använda orginal vr-givare
Edis6 spole med wastefire tändning
Värsting Cheva tändkablar
Koppling:
Orginal Låda
Sachs 618 tryckplatta
Moddad växelspak för kortare lägen
Stålomspunnen slang till slavcylindern
Alla bussnigar utbytta till delrini
IC: 600x400 kina
Grenrör T4 pulssplitt.
KKK K29
60 mm WG Hks kopia
3" downpipe och avgas med en dämpare på slutet.
GFB dump 22 mm
Vakuum-station med 4st nipplar(tack micha)
Chassi:
Gula Koni ställbara dämpare(hårdhet)
60/60 fjädrar från GE
Motorkuddar, växellåda, diffbussning, silentblock samt bakre bärarmsbussningar i Delrini.
Azev A 16"x7.5 breda
Bur?
Vill passa på att tacka alla som har hjälp till förra året. Crille, micha, linus(amplify), emil(Scratzher) och Roman för hjälp med mappning. Och alla ni andra!
Den gamla bilen var mappad upp till 1.5 bar men kommer finjusteras lite till. Kommer nog lägga mig runt 1.3 i ladd.
Några bild och en film från förra året:
Kass kvalitet men man ser att det rör på sig iaf.
Den "nya" bilen som jag håller på med är en 320 touring som jag var och hämtade hos Roobin här på forumet. Har inte hunnit ta några bilder på den än så jag lånar några bilder ifrån hans projekttråd.
Bilen är helt rensad innuti och ska få två stycken sportstolar bara. Var på skroten förra veckan och hämtade hem ny bagagelucka, motorhuv, backspeglar etc i bra skick till bilen!
Btw. Var inte rädda för att kommentera. Jag bits inte..
Nya projektet är en E30 320 touring som min gamla turbomotor ska ned i. Bilen kommer användas på gatan samt busa runt på bana med. Kanske blir någon repa på strippen också.
Speccs:
Bottendel:
O-ringat
Honat
Topp-deckat.
M50 stakar
Svarvade orginalkolvar
Nya vev+ramlager
Orginal ram+vev bultar
Arp toppbult
Topp:
Nya vippor i toppen samt axlar.
Bränslesystem:
Walbro in-tank
Linjär btr modell kina.
Spridare 555cc @ 3bar
8mm invändig slang hela vägen
Sprut:
MSI v2.2 ombyggt med 3 st inbyggda tändsteg samt så jag kan använda orginal vr-givare
Edis6 spole med wastefire tändning
Värsting Cheva tändkablar
Koppling:
Orginal Låda
Sachs 618 tryckplatta
Moddad växelspak för kortare lägen
Stålomspunnen slang till slavcylindern
Alla bussnigar utbytta till delrini
IC: 600x400 kina
Grenrör T4 pulssplitt.
KKK K29
60 mm WG Hks kopia
3" downpipe och avgas med en dämpare på slutet.
GFB dump 22 mm
Vakuum-station med 4st nipplar(tack micha)
Chassi:
Gula Koni ställbara dämpare(hårdhet)
60/60 fjädrar från GE
Motorkuddar, växellåda, diffbussning, silentblock samt bakre bärarmsbussningar i Delrini.
Azev A 16"x7.5 breda
Bur?
Vill passa på att tacka alla som har hjälp till förra året. Crille, micha, linus(amplify), emil(Scratzher) och Roman för hjälp med mappning. Och alla ni andra!
Den gamla bilen var mappad upp till 1.5 bar men kommer finjusteras lite till. Kommer nog lägga mig runt 1.3 i ladd.
Några bild och en film från förra året:
Kass kvalitet men man ser att det rör på sig iaf.
Den "nya" bilen som jag håller på med är en 320 touring som jag var och hämtade hos Roobin här på forumet. Har inte hunnit ta några bilder på den än så jag lånar några bilder ifrån hans projekttråd.
Bilen är helt rensad innuti och ska få två stycken sportstolar bara. Var på skroten förra veckan och hämtade hem ny bagagelucka, motorhuv, backspeglar etc i bra skick till bilen!
Btw. Var inte rädda för att kommentera. Jag bits inte..
Last edited by birro on 29 Oct 2010, 08:11, edited 7 times in total.
Kul att du mekar ihop en ny kärra
e30 touring är ballt
e30 touring är ballt
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Ljudet funkar inte för mig.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
RoDe wrote:plocka av wastegate o plugga bara så behöver du inte byta turbo.
är väl bara den som sticker upp.
Nja kompressorhuset tittar upp cirka 1-1,5 cm. Skulle nog iofs gå att slå upp lite fint men vi får väl se hur det blir.
Skulle sitta fint med en lite mindre turbo som inte har lika mycket ketchup när man ska köra bana.
Idag höll vi på lite med en polares bil som knasade.
Hann iaf åka iväg och köpa lite bromsrör samt nipplar. Måttade upp lite och ska lämna dom till en polare imorn som konar dom.
Ska försöka ta lite bilder då om det inte hinner bli allt för mörkt ute.
Till helgen tänkte jag försöka börja tänka på att stoppa ned motor i bilen woho
Hann iaf åka iväg och köpa lite bromsrör samt nipplar. Måttade upp lite och ska lämna dom till en polare imorn som konar dom.
Ska försöka ta lite bilder då om det inte hinner bli allt för mörkt ute.
Till helgen tänkte jag försöka börja tänka på att stoppa ned motor i bilen woho
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Igår ställde jag mig och började slipa på bakvagnsbryggan, vilket jävla pissjobb. Så idag så åkte jag och lämnade in den + diffen på blästring.
Bromsrören fram fick jag hjälp av micha med att kona ändarna samt en nippel mot bak så jag kan dra rör sen när bakvagnen faller på plats.
Fick även hem mitt rattnav idag men hålbilden passade inte riktigt mot luisi ratten så jag borrade och gängade om. Nu har man dubbla mönster(både momo och luisi:) )
Sitter på jobbet nu men slänger upp bilder lite senare.
Bromsrören fram fick jag hjälp av micha med att kona ändarna samt en nippel mot bak så jag kan dra rör sen när bakvagnen faller på plats.
Fick även hem mitt rattnav idag men hålbilden passade inte riktigt mot luisi ratten så jag borrade och gängade om. Nu har man dubbla mönster(både momo och luisi:) )
Sitter på jobbet nu men slänger upp bilder lite senare.
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
BeEmVe wrote:birro wrote:Amplify wrote:bjud till på alkohol på lördag så kan vi köra bakismeck på söndag
klart de blir alkohol på lördag. Då stoppar vi i motorn på söndag då?
inte för att döda glädjen men glöm inte 340:n som måste bli klar...
Klart jag inte glömt den. Snackade med crille idag och vi måste åka ut allihop någon dag till seppo och hämta 325 bakvagnen så vi kan fixa kardan.
Försök få över den där snubben andreas kände till garaget någon dag så han kan hjälpa till med elen.