Nya regler ang. framförande av obesiktigad fordon 1:a April?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

peppe
Moderator

Nya regler ang. framförande av obesiktigad fordon 1:a April?

Post by peppe »

Det disskuterades lite över matbordet idag.

Och det låter som att det har kommit en ny regel då det gäller framförande av obesiktigat fordon.

Förr var det 600kr har jag för mig?

Men nu är det tydligen så att man tappar lappen på direkten.

Någon som har något konkret på detta?

Sedan har jag en övrig fråga, kan man få trubbel med lagens långa arm om bilen är omlackerad?

Står röd i mitt regbevis, men skiten rollade ju någon bondpojk i Sundsvall orange :S
Strandholm

Post by Strandholm »

Färgen ändrar dom på bilprovningen när du bes. bilen så att bilens färg inte överensstämmer med pappret bör nog inte vara några problem tycker man. Men sedan finns det ju rötägg...

Inte hört något om detta. Men detta skulle ju bara utöka fusket/mutningen på bilprovningen...
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
peppe
Moderator

Post by peppe »

Ja, det skulle bidra till att mera plåtar skulle flyttas kors och tvärs.

Jag tycker nya lagen om fortkörning också är blajj. Större anledning till att INTE stanna då dom blinkar, utan att försöka smita och klara körkortet.

Men, det intressanta var besiktningen.
Strandholm

Post by Strandholm »

Om detta nu stämmer och inte bara är ett förslag som kommit upp så måste det finnas utskrivet på sidor. t.ex Vägverkets hemsida.

Var en snäll pojke och sök nu peppe så latar jag mig medans :wink:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
peppe
Moderator

Post by peppe »

Jag har sökt, lovar att dom mörkar för att klämma dit folk som mappar obes. på gatan för att hinna köra i Piteå tex. ^^
BmW[RsR]

Post by BmW[RsR] »

Sluta och skräm mig nu Peppe!
Jag åker ju en obesiktad nissan 200sx! :D
Men jag har ju beställt tid hehe
/mvh jonas
Ps. nu får ni reda ut det här,,,,,,, Vågar ju inte åka en mil längre nu ds.
Team MolotovRacing
[Prezident]
Fido85

Post by Fido85 »

kan vara att jag uppfattade fel nu men gäller det körkortet om man kör obesiktad? dom får EJ ta kortet då...inte hur dom vrider och vänder på saken... det står ju min är svart i regpappren men den är ju blå nu och det har inte blivit omändrad nångång vid besiktning så polisen har stannat mej flera gånger och inga problem har det varit
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Per Eriksson

Post by Per Eriksson »

Skröna o färgen skiter de i fullständigt, möjligtvis att det är en liten fördel att ha rätt färg på bilen när de kör QP men då är det nog kört ändå om de får tillbaka att den är obes.
/Per
a.k.a. Jevlar
Ximon

Post by Ximon »

Hur ligger det till om bilen är besiktad, men utförandet ändrat efter det då? :twisted:
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
_Kalle_

Post by _Kalle_ »

registreringsbesiktning.

En kompis till mig fick det på sin 740tic förra veckan då han hade öppen dump :shock:
peppe
Moderator

Post by peppe »

Per Eriksson wrote:Skröna o färgen skiter de i fullständigt, möjligtvis att det är en liten fördel att ha rätt färg på bilen när de kör QP men då är det nog kört ändå om de får tillbaka att den är obes.

Tack!

Jag tyckte också att det lät som en skröna, körkort för man kör obes. är lite väl hårt.

Böter får man väll räkna med.
Overcharged

Post by Overcharged »

men om vi säger att du kör en turbokonverterad bmw, så har du ju ändrat bilen så att den inte motsvarar papperena osv...
vad händer då om du blir stoppad?
vet att man får ombes, men vad kan mer hända?
peppe
Moderator

Post by peppe »

Ja du får väll en ombesiktning.

Vad mer kan dom göra? Bötfälla dig för utsläpp?

Kan bli en annan femma om man blir involverad i en olycka så fbolaget börjar grisa.
Robban

Post by Robban »

Tackar infon...då kör jag glatt vidare på dom gammla värderingarna
Braxen

Post by Braxen »

Blir man stoppad och dom ser att man bytt motor mot en annan, så kan man få något som heter "föreläggande om regbesiktning" eller nåt liknande fint ord.
Det betyder att man kan behöva visa upp intyg från generalagenten att motorn överensstämmer med regbeviset. Och BMW lär inte ge ut såna papper på en turbokonverterad motor, och tydligen så finns det dom som säger att BMW inte ens lämnar ut dessa papper på orginalmotorer!
Finns en hel del läsning om detta på autopower, zatzy, mm mm.
peppe
Moderator

Post by peppe »

Braxen wrote:Blir man stoppad och dom ser att man bytt motor mot en annan, så kan man få något som heter "föreläggande om regbesiktning" eller nåt liknande fint ord.
Det betyder att man kan behöva visa upp intyg från generalagenten att motorn överensstämmer med regbeviset. Och BMW lär inte ge ut såna papper på en turbokonverterad motor, och tydligen så finns det dom som säger att BMW inte ens lämnar ut dessa papper på orginalmotorer!
Finns en hel del läsning om detta på autopower, zatzy, mm mm.

Intyg på orginalmotorer är då inga problem för mig att fixxa. Då jag är god vän med en som jobbar på dess verkstad och chefen över BMW bor på kvarteret nedanför.

Om man nu blir stoppad och det blir livat. Näe, jag gör som Robban, kör vidare på gammla värderingar.
kallevedlund

Post by kallevedlund »

Nu när det ser ut som att jag inte hinner besikta innan gävle så tar jag upp detta igen...

Antar att man bör ha bilen påställd så att försäkringen gäller? Blir ju inte så skoj om man skulle råka köra på nån annars....
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Post Reply