BMW V8 Turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

BMW V8 Turbo

Post by Burn0ut »

Hej!

Jag tänkte bygga turbo på en BMW V8 vilken har jag inte bestämt än. Har ett par frågor jag hoppas ni här kan svara på.

Vilken ska man välja av V8:orna bmw byggt? Hur mkt hk kan man få ut? Hörde att man måste ha foder i motorn, vem kan fixa det? och vad kostar det? Hur gör man med motorstyrningen? Hur mkt kan man varva?

Mvh
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

Ingen som vet? :(
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

finns ju många motorstyrningar som klarar 8 cyl men resten av dina frågar vet jag inte :S
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

Fido85 wrote:finns ju många motorstyrningar som klarar 8 cyl men resten av dina frågar vet jag inte :S


Jo, det vet jag. Är mer dubbel vanosen jag funderar över.
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

morsning.

de stora v8orna (4 liters) är fodrena nicasil behandlade.
Dom är oftast slut o då dra motorn olja.
likaså lite nyare v12or.

jag skulle satsa på 3 liter v8an. Den är varvillig och har inte sådär himla mycket volym.

men varför inte göra det enkelt för dig o bygga på en 6a som alla andra dödliga. Där finns ju recept för nästan alla olika effektuttag.

mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Har för mig foder kostar 2000-2500kr st med montage.
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

Erki87 wrote:morsning.

de stora v8orna (4 liters) är fodrena nicasil behandlade.
Dom är oftast slut o då dra motorn olja.
likaså lite nyare v12or.

jag skulle satsa på 3 liter v8an. Den är varvillig och har inte sådär himla mycket volym.

men varför inte göra det enkelt för dig o bygga på en 6a som alla andra dödliga. Där finns ju recept för nästan alla olika effektuttag.

mvh Eric


Jag vill inte ha samma som alla andra. 8) och jag vill ha volym, och jag har haft 5 st V8or nu och älskar den motorn.

Bmwandreas wrote:Har för mig foder kostar 2000-2500kr st med montage.


2000-2500 st är ju inte så farligt. Är det något ni kan fixa till?
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

låter som ett kul bygge!=)

ska du köra enkelt eller dubbla aggregat?
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

Zwofurti wrote:låter som ett kul bygge!=)

ska du köra enkelt eller dubbla aggregat?


Dubbla. Fassan tyckte jag skulle köra dubbla + kompressor men det blir nog lite overkill.
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

ja lika att skippa kompressorn så får du lite längre överlevnad på drivlinan :)
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

Zwofurti wrote:ja lika att skippa kompressorn så får du lite längre överlevnad på drivlinan :)


8) hehe kanske det. Men vi får se har mailat Quafie och X-trac om växellåda
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

en kompis har en camaro med dubbla turbos och den ger nånting på 900 hk med 1 bars ladd så kör dubbla agg så blire kul :) det är ju inte bmw men ändå :) och 900 hk går ju inte att använda på gatan ändå...inte har du väl tänkt nån sån effekt men :)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Rikard har ju byggt ett på V8:orna med dubbla kompressorer och det verkar funka fint, vet dock inte vad han har gjort åt bottendelen.
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

Fido85 wrote:en kompis har en camaro med dubbla turbos och den ger nånting på 900 hk med 1 bars ladd så kör dubbla agg så blire kul :) det är ju inte bmw men ändå :) och 900 hk går ju inte att använda på gatan ändå...inte har du väl tänkt nån sån effekt men :)


Jag vill ha mer effekt än så 8) mycket mer

M3JONAS wrote:Rikard har ju byggt ett på V8:orna med dubbla kompressorer och det verkar funka fint, vet dock inte vad han har gjort åt bottendelen.


Jo, har försökt skicka PM till honom på Zatzy för misstänker att du menar 540is? :?:
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
John
Posts: 92
Joined: 21 Nov 2005, 18:09
Location: Stockholm

Post by John »

Han heter Beastpower på zatzy nu så pröva det istället.
Post Reply