Plug n Play Megasquirt för M50, någon som testat?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Plug n Play Megasquirt för M50, någon som testat?
Hittade detta på Ebay
Något att satsa på?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... %26otn%3D3
Plug n Play Megasquirt Stand Alone for BMW M50 NV
You are viewing the only Plug and Play Megasquirt standalone engine management for the BMW M50 Non Vanos and the only practical tuning system for your engine on the market. You can’t simplify a standalone engine management install any more. This ECU contains all necessary circuits to retain the OEM hardware on your engine (Except for that expensive, restricting MAF sensor). The installation is even more simple than a chip tune but far more versatile. You are now free to find the tuner of your choice instead of relying on one of the few people in the word that can effectively tune the OEM computer. Connect to your laptop through the serial port on the bottom of the ECU case to easily adjust any parameter of the engine. Datalog with the stroke of a key and monitor any of the engines vitals on Megatune’s on-screen gauges.
Additional features added to the megasquirt system to run your engine include
-6 Coil Igniters to retain the factory spark system
-PWM idle control circuit - to retain the stock Bosch 3 wire idle valve
-Main relay activation circuit - so there will be no cutting or splicing of the harness to activate
-Adjustable tach output circuit - to allow the use of the factory tachometer.
-Check Engine Light Control - set to any parameters you wish
-A/C control circuit
-EVAP purge control
-2.5 bar MAP sensor – good for up to 21psi of boost.
-Optional Boost Control Circuit – Replaces the EVAP valve with GM boost control solenoid for Megasquirt controlled boost levels
The ECU will come flashed with MSextra code, so all of the standard MSextra features will of course be available.
-Full data logging capability while connected with your PC
-12x12 Fuel and Ignition tables (upgradeable to 16x16 with MS2)
-Auto-tune feature when wideband controller is hooked up
-Over boost protection
-User defined Rev-limit
Något att satsa på?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... %26otn%3D3
Plug n Play Megasquirt Stand Alone for BMW M50 NV
You are viewing the only Plug and Play Megasquirt standalone engine management for the BMW M50 Non Vanos and the only practical tuning system for your engine on the market. You can’t simplify a standalone engine management install any more. This ECU contains all necessary circuits to retain the OEM hardware on your engine (Except for that expensive, restricting MAF sensor). The installation is even more simple than a chip tune but far more versatile. You are now free to find the tuner of your choice instead of relying on one of the few people in the word that can effectively tune the OEM computer. Connect to your laptop through the serial port on the bottom of the ECU case to easily adjust any parameter of the engine. Datalog with the stroke of a key and monitor any of the engines vitals on Megatune’s on-screen gauges.
Additional features added to the megasquirt system to run your engine include
-6 Coil Igniters to retain the factory spark system
-PWM idle control circuit - to retain the stock Bosch 3 wire idle valve
-Main relay activation circuit - so there will be no cutting or splicing of the harness to activate
-Adjustable tach output circuit - to allow the use of the factory tachometer.
-Check Engine Light Control - set to any parameters you wish
-A/C control circuit
-EVAP purge control
-2.5 bar MAP sensor – good for up to 21psi of boost.
-Optional Boost Control Circuit – Replaces the EVAP valve with GM boost control solenoid for Megasquirt controlled boost levels
The ECU will come flashed with MSextra code, so all of the standard MSextra features will of course be available.
-Full data logging capability while connected with your PC
-12x12 Fuel and Ignition tables (upgradeable to 16x16 with MS2)
-Auto-tune feature when wideband controller is hooked up
-Over boost protection
-User defined Rev-limit
tror dom flesta som har ett eftermarknadssprut i bilen o plöjt ner en massa pengar i motorn väljer att dra en helt ny härva.zalsson wrote:Det är det vi funderar över, därför vore det bra om någon som testat skulle vilja svara. Om det nu finns någon?G3kkO wrote:Är det bara till och dra av orginal boxen sedan sätta i den sedan mappa o köra ? kan de verkligen va så enkelt ?
bättre än en plug´n play box o en 10år gammal härva med ledningar o kontakter som kan börja glappa o ha sig närsomhelst.
The Lower Class
Kan ju ligga något i detRoDe wrote:tror dom flesta som har ett eftermarknadssprut i bilen o plöjt ner en massa pengar i motorn väljer att dra en helt ny härva.zalsson wrote:Det är det vi funderar över, därför vore det bra om någon som testat skulle vilja svara. Om det nu finns någon?G3kkO wrote:Är det bara till och dra av orginal boxen sedan sätta i den sedan mappa o köra ? kan de verkligen va så enkelt ?
bättre än en plug´n play box o en 10år gammal härva med ledningar o kontakter som kan börja glappa o ha sig närsomhelst.

så du tror verkligen att en 10år gammal kabelhärva är bättre än att dra allt nytt?Mikael S wrote:Iförsig är en orginalhärva byggt bra med jordningar etc så tror mer på en sådant än nå tattigt hemmalött system
undrar varför det är så många som drar allt nytt i sina turbokonverterade bilar?

tattigt o tattigt, drar man det snyggt med överdrag o nyper nya stift och kör med nya kontakter så blir det snyggt och bättre än gammla äckliga kablar.
The Lower Class
En orginalhärva i bra skick är troligen många gånger bättre än en hemmagjord. Har sett alltför många exempel på skräckinstallationer med för klena kabeldimensioner, reläer av skräpkvalitet, LÖDDA kontakter ist för pressade mm. Kan man få tag i ett PnP system till rätt pengar är det rena drömmen.RoDe wrote:så du tror verkligen att en 10år gammal kabelhärva är bättre än att dra allt nytt?Mikael S wrote:Iförsig är en orginalhärva byggt bra med jordningar etc så tror mer på en sådant än nå tattigt hemmalött system
undrar varför det är så många som drar allt nytt i sina turbokonverterade bilar?![]()
tattigt o tattigt, drar man det snyggt med överdrag o nyper nya stift och kör med nya kontakter så blir det snyggt och bättre än gammla äckliga kablar.
Orginal härvan är nog mycke bättre en taskigt gjort härva men gör man det seriöst kan man nog få det minst lika bra men då får man fan ta sig tid och låta det kosta lite också
Anledning att många också drar nya härvor är för att det ska till nya givare och gamla grejer ska bort, snyggare att göra om än att klippa sönder orginal härvan då.

Anledning att många också drar nya härvor är för att det ska till nya givare och gamla grejer ska bort, snyggare att göra om än att klippa sönder orginal härvan då.
Vive et sine Vivere
MEEN gå ju inte att jämnföra en kabelpiska mellan en e30 och en r36 direkt...
i en e30 måste man vara lite rubbad om man får för sej att koppla in ett pnp... men det ser man rätt snabbt är det 20 ägare sista 10 åren som allla vart under 20 så NEJ tack..
är det mormor greta som haft bilen med fullstämplad bmw service bok så är ju läget ett helt annat, är ni med i vilka banor jag tänker...
inte alla bilar som har så värst vettiga elsystem orginal heller för den delen...
har sett skräckexempel där med, inte just på bmw dock men andra märken har ibland väldigt luriga lösningar på vart dem säkrar av spolar/spridare och även förkopplingsmotstånd till soppapumpar och spridare verkar vart svårt att koppla på rätt sätt under 80 talet
men som sagt nu vet jag inte säkert om det gäller på bmw..

i en e30 måste man vara lite rubbad om man får för sej att koppla in ett pnp... men det ser man rätt snabbt är det 20 ägare sista 10 åren som allla vart under 20 så NEJ tack..
är det mormor greta som haft bilen med fullstämplad bmw service bok så är ju läget ett helt annat, är ni med i vilka banor jag tänker...
inte alla bilar som har så värst vettiga elsystem orginal heller för den delen...
har sett skräckexempel där med, inte just på bmw dock men andra märken har ibland väldigt luriga lösningar på vart dem säkrar av spolar/spridare och även förkopplingsmotstånd till soppapumpar och spridare verkar vart svårt att koppla på rätt sätt under 80 talet

men som sagt nu vet jag inte säkert om det gäller på bmw..
Det är riktigt att många hemmagjorda görs med abiko stift på viktiga kablar som vev/kamgivare, tps m.m. Det räcker med en vibrations miss så har man felkoder. Man skall använda dubbelfjädrade stift till dessa, och kontakter av bra kvalitet.johankihl wrote:
En orginalhärva i bra skick är troligen många gånger bättre än en hemmagjord. Har sett alltför många exempel på skräckinstallationer med för klena kabeldimensioner, reläer av skräpkvalitet, LÖDDA kontakter ist för pressade mm. Kan man få tag i ett PnP system till rätt pengar är det rena drömmen.
Men en hemmabyggd har fler fördelar om man inte är elexpert. Många tänker inte på att då de gör en adapter härva att vissa saker kankse inte matas med spänning från huvudreläet dvs det som ecu´n får ström från. Kan bli stora problem med detta, tex om säkringen gått till huvud ecu matas det bakvägen till boxen. Tex Supra har problem med detta då IAC och spridare har annan spänningskälla än ECU. På tex SM4 kan utgång 5,6 och 8 ha anna spänningskälla än ECU (schema som visar detta på http://www.mrm-racing.se/bag/Sm4Secu.pdf).
SM4 skickar tillbaka den inducerade spänning (Back EMF)från spridarna till matningen, där vissa har en diod som tar bort denna. Detta ger lägre värme och mindre strömförbrukning.
Så det är viktigt att alla relän, spridare och ventiler matas med spänning från samma sida av säkringen som ECU. Likaså om det finns någon lågresistans utgång som matas med spänning från annan källa så vid tändning av kan ecu fortfarande matas genom den låga resistansen. Så många fel kan ske vid adapter istället för den medföljande härvan.
Det här är inget nytt, massor med folk i USA har byggt adaptrar till originalhärvan.
Här finns en guide om någon vill bygga själv:
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... erid=56200
Enklast är väl om man har en trasig original ECU och bygger in MS i, alternativt använder boxen som adapter.
Jävligt smidigt å köpa det klart iofs
Här finns en guide om någon vill bygga själv:
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... erid=56200
Enklast är väl om man har en trasig original ECU och bygger in MS i, alternativt använder boxen som adapter.
Jävligt smidigt å köpa det klart iofs