stressfläktsregg...!

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

stressfläktsregg...!

Post by Overcharged »

snackade med peppe innan i en tidigare tråd och han sa att det var fullt möjligt att regga en bmw med turbo bara det inte överstiger effektgränsen (10%)....

Stämmer detta, och vad behöver göras i så fall?


vet att det har varit många såna här diskusioner men dem slutar alldrig så...
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Ja, men bara om du har en motor som har turbo original.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
kerish
Posts: 107
Joined: 20 Nov 2005, 18:28
Location: Strömstad

Post by kerish »

Inte en Bmw-motor med turbo, men en som har turbo orginal från tillverkaren...
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

jaha det var väl det jag tänkte men då är det ju inte så intressant :(
vill ju ha kvar den sköna sexan :D
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja, säg vad ni vill. Men jag litar på det Gustav skrev som svar i min tråd.

therealpinto wrote:Nu är ju peppes inlägg kanske lite osammanhängande men jag tolkar det som att någon vill bygga ett amatörbygge med E30-kaross och M50 med turbo?

Det är i princip klart möjligt (miljödispensavgiften är dessutom borta för tillfället, så de 7kkr kan man räkna bort, dispensen är "gratis").

Problemet för de flesta är just att bygga en helt egen bärande konstruktion, vi pratar ju om en balkram eller rörram att ställa karossen på. Det är inte helt trivialt att snickra ihop en sådan.

Nästa frågetecken är förstås effekten, max 15kW/100kg tjänstevikt gäller ju fortfarande och med tjänstevikt på 1000-1250kg (som väl är rimligt för en E30?) handlar det alltså om 200-250 hk ungefär. Har man en motor som ger 200 hk utan turbo är det ju inte rimligt att komma med bromspapper som säger 210 hk MED turbo...

Idén som sådan är helt rätt, jag tycker också att fler borde ta steget fullt ut med sina byggen...

/Gustaf
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

"Problemet för de flesta är just att bygga en helt egen bärande konstruktion, vi pratar ju om en balkram eller rörram att ställa karossen på. Det är inte helt trivialt att snickra ihop en sådan. "

Vad menade han där?
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Om inte jag fattar fel så lär man alltså bygga rörram att ha karossen på, är ju ett väldigt jobb de också.
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

aha, det känns ju lite sådär... Kan lika gärna bugga en kitcar då
User avatar
kerish
Posts: 107
Joined: 20 Nov 2005, 18:28
Location: Strömstad

Post by kerish »

Menar jag hörde något om att man kan bygga om till bromsvåg samt byte av framvagn och bakvagn, och det räknas som amatörbygge.

Kan detta stämma??

Mvh
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

nja det räknas väl bara som modifierat fordon?
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

kerish wrote:Inte en Bmw-motor med turbo, men en som har turbo orginal från tillverkaren...


bmw 745...turbo original....eller?
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

Johnny wrote:
Overcharged wrote:nja det räknas väl bara som modifierat fordon?


Finns väl inget som heter så? Ombyggt eller amatörbyggt fordon är två olika kriterier.


ja jag menade ombyggt fordon....
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

går en 745 turbomotor ner i en e36?
men då blir det väl ändå för många hästar....
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja, den som vill ha en gatlaglig E30 med turbo snurra får ta fram stora kapen :P
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Overcharged wrote:går en 745 turbomotor ner i en e36?
men då blir det väl ändå för många hästar....


allt går att justera med ett sprut, och sänkt ladd....

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

joo självklart men då är ändå motorn inte "orginal"
Post Reply