Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
Erki87
Posts: 767 Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna
Post
by Erki87 » 17 Apr 2006, 18:55
Hejsan
vet att det finns system som gör att man kan programmera sprut själv som är billiga.
finns det inga billiga budget tändsystem som backar tändningen vid en eventuell turbokonvertering?
mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 17 Apr 2006, 20:34
Flytta trigger-givaren eller borra om bult delningen på trigger-skivan ska funka.
Har du testat sök funktionen, tror det har pratats om det mycket innan.
Erki87
Posts: 767 Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna
Post
by Erki87 » 18 Apr 2006, 09:25
tja peppe.
jo jag hade en tråd om precis en justerbar triggerskiva men då sa folk att tändningen måste backas propertionerligt mot varvtalet.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Erki87
Posts: 767 Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna
Post
by Erki87 » 18 Apr 2006, 16:30
Det sas också att det gick att överleva utan en sådan funktion.
det var väl jag som sa?
ajja
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 18 Apr 2006, 16:59
Finns även tidigare trådar om att flytta givaren och meka på, men dom kanske försvan då forumet blev hackat?
knotan
Posts: 1457 Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:
Post
by knotan » 19 Apr 2006, 13:20
du kan ju alltid skaffa ett MS å använda bara tändningsdelen.
då styr du tändningen efter MAP/varvtal i en 12*12 bitars mapp via PC:N
Erki87
Posts: 767 Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna
Post
by Erki87 » 19 Apr 2006, 16:36
MS ?
Är det megasquirt?
det finns väl bara med sprut o inte tändning.
mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
knotan
Posts: 1457 Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:
Post
by knotan » 19 Apr 2006, 20:42
Erki87 wrote: MS ? Är det megasquirt? det finns väl bara med sprut o inte tändning. mvh Eric
jesss megasquirt.
finns för å styra soppan eller tändningen eller båda.
från början va det bara soppa men nu kan man styra det mesta, tex laddtrycksstyrning mm.
Erki87
Posts: 767 Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna
Post
by Erki87 » 19 Apr 2006, 20:54
aha okej..
vad kostar ett sånt system då?
och var får man tag på det.
mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
knotan
Posts: 1457 Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:
Post
by knotan » 19 Apr 2006, 22:23
Erki87 wrote: aha okej.. vad kostar ett sånt system då? och var får man tag på det. mvh Eric
drygt 1800 för bara styrenheten (då ingår mapsensot för 1.5bars ladd)
sedan ska det gå att använda sej av triggerhjulet med vissa modds som sitter i fram på din motor, men du behöver köpa till en tändmodul.
prata med jevlar (heter pereriksson lr nått här på forumet va?)
han är expert på den biten
annars går du in på
http://msnordic.mine.nu/forum/phpBB2/index.php
som är nordiska hemsidan för MS å VEMS.
kolla under säljes där så finns många färdiga grejjor