innsug i alu vs rostfritt (temp-skillnader)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Joachim

innsug i alu vs rostfritt (temp-skillnader)

Post by Joachim »

Det blev lite diskuterad i tråden til Alpha service.

min uppfatning är at innsug i alu vill vara bättre. Alu varmas självklart fortare upp, men rostfritt håller så mycket längre på varmen. Kjänner en som bygger en del motorer, och han tycker at det är märkbar skillnad. Svårare å hålla nere innsugstempen med rf.

argumentere gärna, det här är bara min uppfatning, men är lite nyfiken på vad som är realitet. :)
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Vision79

Post by Vision79 »

Finns nog en anledning att dom flesta std fabriks insug/plenum är byggda i alu och tom plast!

ser inga övervägande fördelar med rf alls kontra alu!
hebbe

Post by hebbe »

Som sagt nyfiken på fördelar/nackdelar rf kontra alu jag med..
E30 325 Turbo
Pojekttråd
johanedstrom

Post by johanedstrom »

bygger du i rf kommer det spricka.!
bygger du i alu kommer det bara kanske att spricka!.. :roll:
Markus F

Post by Markus F »

Aluminium tar åt sig mer värme från toppen, ett rostfritt skulle bli mindre varmt.
Ur prestandasynpunkt är ju att kallare insug bättre (inom rimliga gränser förstås)
Att original görs av aluminium är ju inte så konstigt eftersom de gjuts, något annat skulle ju vara otänkbart viktmässigt.
Plast är ju ännu lättare och tar inte åt sig värme lika mycket som alu så det är ju ännu bättre egentligen.
Sen är ju ljudnivå en aspekt, tunnväggiga rör i rf kan ge konstiga ljudfenomen, plastinsuget på M50 har ju en del lite egna ljud för sig t.ex.
hebbe

Post by hebbe »

varför skulle ett rostfritt spricka lättare än ett i alu?
E30 325 Turbo
Pojekttråd
jorgen

Post by jorgen »

hebbe wrote:varför skulle ett rostfritt spricka lättare än ett i alu?
Undrar det samma...
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com

Stort tack till:

PPF
Peter K
Andreas K

Post by Andreas K »

Avkylningsfaktorn är större på ett aluminiumplenum än dito i rf. Cellpaket är ju i aluminium exempelvis.
hebbe

Post by hebbe »

Andreas K wrote:Avkylningsfaktorn är större på ett aluminiumplenum än dito i rf. Cellpaket är ju i aluminium exempelvis.
Är det verkligen så?

Ang intercoolers, är det inte så att gavlar oftast är gjutna, att det har med det att göra och att kyl-elementen är i alu också.

ser varken nack eller fördelar åt något håll än faktiskt. förutom att alu kanske skulle vara lite mer lättarbetat.
E30 325 Turbo
Pojekttråd
Joachim

Post by Joachim »

hebbe wrote:
Andreas K wrote:Avkylningsfaktorn är större på ett aluminiumplenum än dito i rf. Cellpaket är ju i aluminium exempelvis.
Är det verkligen så?

Ang intercoolers, är det inte så att gavlar oftast är gjutna, att det har med det att göra och att kyl-elementen är i alu också.

ser varken nack eller fördelar åt något håll än faktiskt. förutom att alu kanske skulle vara lite mer lättarbetat.
Det är verkligen så ja. :) Nackdelen med Rf är at det håller på varmen så lenge. det är ju därför men gärna vil använda rf til grenrör.
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
hebbe

Post by hebbe »

Och det är sån stor skillnad så att man skulle förlora en massa effekt på det? Man matar ju trots allt plenumet med kyld luft från ic:n hela tiden.

Är ju trots allt inga monster-temperaturer vi pratar om.

Bara spekulationer från min sida alltså.
E30 325 Turbo
Pojekttråd
Andy_b

Post by Andy_b »

men om man gör som jag tänkte då?

kommer kapa av flänsarna från org insuget
sen svetsar jag på korta alu rör på dom
bygger plemiumet i RF och kör med slang anslutningar mellan plem och flänsarna?

då borde ju inte värmen från toppen spridas till det RF och det kommer kyld luft från ic
och enda anledningen till att jag ska göra så är att jag inte kan svetsa alu
pm om det är nått
hebbe

Post by hebbe »

Andy_b wrote:men om man gör som jag tänkte då?

kommer kapa av flänsarna från org insuget
sen svetsar jag på korta alu rör på dom
bygger plemiumet i RF och kör med slang anslutningar mellan plem och flänsarna?

då borde ju inte värmen från toppen spridas till det RF och det kommer kyld luft från ic
och enda anledningen till att jag ska göra så är att jag inte kan svetsa alu
Hade tänkt precis samma sak :D

Funkar nog kalas..
E30 325 Turbo
Pojekttråd
Markus F

Post by Markus F »

Men har man verkligen nytta av det, det blir ju som en enda stor kylfläns för toppen som för över den värmen till insugsluften.
Markus F

Post by Markus F »

Här har ni ett exempel på rostfritt insug:
http://www.calienteautomotive.com/produ ... ima/Maxima
"We chose stainless because of its great thermal properties, conducting 10X!! less heat than aluminum and eliminating much of the manifold's mass, which greatly helps with heat soak."
adde_z

Post by adde_z »

Vad är det som gör alu mer lätt arbetat? Enda anledningen till att jag personligen bygger i alu är för att det slår sig mindre än rf och lättare att rikta OM det slår sig. Annars är det ju bara krångel med att bygga i alu, ska ha svindyr AC/DC tig, får oftast svetsa från båda hållen och känsligt för att slipa svetsskarvar, pissigt att kapa med rondell i, "suger åt sig" skit mm Skulle inte Rf slå sig så jävligt så skulle jag ha gjort ett insug i det direkt.
M.A.D CarCare Dinitrol Center Östhammar
andreas@madcarcare.se
Nobbe

Post by Nobbe »

Är personligen rätt så övertygad om att det spelar indre roll ur värme synpunkt vad man väljer av dessa 2.

Alu kyls ner lättare samt värms lättare.
RF kyls lite svårare samt värms lite svårare.

Summn blir typ noll oavsätt.

Det stora problemet är ju strålningsvärmen, inte att det förs över från toppen.

Skulle heldre läga ner ennergin på att typ lägga på ett skikt keramik eller nått annat bra metarial som isolerar ist.. Bör vara sjukt mkt effektivare.

Eller varför inte en vatten IC så nära ventilerna som möjligt? Dom är ju mkt effektivare än luft IC:s så en sån rackare i plenumet så hinner ju inte luften värmas så mkt.
Post Reply