Alpha Serivce/PPF: Projekt E21 dragrace 1048hk!!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Locked
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

peppe wrote:Skönt med snyggt register, man kommer ganska långt med 1000 ponnys bevisligen :)

Mvh


Joachim wrote: alu ledar bort varmen mycket bättre
Ärligt? Om den leder värme bort bättre, så leder ju värmen in i det bättre också? Eller..
Väldigt sant.. Alu blir varmt fort som tusan, men har man bra insugstemp så håller de ju sig kallt också :)..
Smidigt att arbete med alu istället för rostfritt, väger ju en del också!

Kul med riktigt goa siffror!

Mvh
Uffe
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

stenhårt juh!!! :)
får man fråga om ni kan lägga ut bromspapper?
vore kul å se hur pass tidigt/sent den kommer då jag åxå har gt42 74mm kompressor & s50 mm.. har velat en del ang för stor turbo eller inte :oops:
User avatar
thoern
Posts: 508
Joined: 24 Jan 2006, 17:27
Location: Lidköping

Post by thoern »

wuffee wrote:
peppe wrote:Skönt med snyggt register, man kommer ganska långt med 1000 ponnys bevisligen :)

Mvh


Joachim wrote: alu ledar bort varmen mycket bättre
Ärligt? Om den leder värme bort bättre, så leder ju värmen in i det bättre också? Eller..
Väldigt sant.. Alu blir varmt fort som tusan, men har man bra insugstemp så håller de ju sig kallt också :)..
Smidigt att arbete med alu istället för rostfritt, väger ju en del också!

Kul med riktigt goa siffror!

Mvh
Uffe

Först och främst, riktigt grymma siffror 8)

När det gäller plenum i RF eller Alu, så är RF bättre ur kyl synpunkt. Alu blir lätt varmt och håller sig varmt sen också tyvärr. RF är bättre på att hålla ner temperaturen.

Vikten blir mer om man kör i samma tjocklek, man brukar köra ca 3mm när det är alu men eftersom RF är stabilare så bör man kunna köra ner åt 1.2mm tjocklek och i slutändan behöver inte vikt skillnad bli så stor.

Dock så är alu mer lättarbetat än rostfritt är nog största anledninge till att dom flesta görs i alu, det och de faktum att de flesta bygger om orginal plenum och då är det lättare att fortsätta i alu som orginal är byggt i.
Vive et sine Vivere
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Diskuttera gärna termisk värmekoeffecient i en annan tråd. Det finns både intresse och kunskap på forumet men detta är en PROJEKTTRÅD.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Bromspapper kommer idag.

Lågvarvseffekt och respons är bättre med original kammar, men från 5000 och uppåt är dessa helt överlägsna.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Här kommer papper. Han kan dra till 9000-9500 rpm utan att tappa effekt, men det känns onödigt.

Image
User avatar
thoern
Posts: 508
Joined: 24 Jan 2006, 17:27
Location: Lidköping

Post by thoern »

när man närmar sig 5400-5500rpm är det läge att hålla hårt i ratten 8)
Vive et sine Vivere
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Ni är duktiga!!

Tummar upp! Kör ni autronic på den?
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ja, SM4.

Hade det varit idag har vi kört Vipec då det är vårat märke nu, även om vi såklart säljer Autrinic som vanligt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

kommer 500påsar på ett bräde..haha lär sula på fint om man skulle börja svepa vid 3500 os en smäller d nå grönjävulskt!! *word*, blir giftig på strippen!!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Har man turbin som ställar 6000-7000 lär man aldrig märka det tyvärr:)
User avatar
Iver
Posts: 37
Joined: 24 Nov 2005, 15:08

Post by Iver »

Hvor vasse kammer er det på dette voldsverket av en maskin??

Gratulerer! Vært mye pene effekt siffer på s50 i det siste :D
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det är mkt duration och mkt lyft. Hade nog kunnat valt snällare kammar, men den gick finare än med original ändå.

Meningen med den här motorn var att den skulle lämna 1000hk, därav val av turbo. Den skulle gå att ta bra mkt mer ur, men det känns inte direkt nödvändigt :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
banzai
Posts: 272
Joined: 07 May 2006, 15:27
Location: Alfta - Hälsingland

Post by banzai »

Galen bil, ganska bra med över 1/1 i vikt/effekt förhållande :D
Skulle vara kul om ni bräckte limmets s50 :roll:
♥ BMW - Kärlek vid första bakvagnskastet ♥
535 -87 x2 525 -92 523 -97
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Föresten hur gick det med insuget under bromsningen? för ni provade väl 5mm gods utan förstärkningspinnar på denna?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja det sprack då inte iaf. Och det är inte ens svetsat på insidan...
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

:D
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Locked