peppe wrote:Skönt med snyggt register, man kommer ganska långt med 1000 ponnys bevisligen
Mvh
Joachim wrote:
alu ledar bort varmen mycket bättre
Ärligt? Om den leder värme bort bättre, så leder ju värmen in i det bättre också? Eller..
Väldigt sant.. Alu blir varmt fort som tusan, men har man bra insugstemp så håller de ju sig kallt också ..
Smidigt att arbete med alu istället för rostfritt, väger ju en del också!
stenhårt juh!!!
får man fråga om ni kan lägga ut bromspapper?
vore kul å se hur pass tidigt/sent den kommer då jag åxå har gt42 74mm kompressor & s50 mm.. har velat en del ang för stor turbo eller inte
peppe wrote:Skönt med snyggt register, man kommer ganska långt med 1000 ponnys bevisligen
Mvh
Joachim wrote:
alu ledar bort varmen mycket bättre
Ärligt? Om den leder värme bort bättre, så leder ju värmen in i det bättre också? Eller..
Väldigt sant.. Alu blir varmt fort som tusan, men har man bra insugstemp så håller de ju sig kallt också ..
Smidigt att arbete med alu istället för rostfritt, väger ju en del också!
Kul med riktigt goa siffror!
Mvh
Uffe
Först och främst, riktigt grymma siffror
När det gäller plenum i RF eller Alu, så är RF bättre ur kyl synpunkt. Alu blir lätt varmt och håller sig varmt sen också tyvärr. RF är bättre på att hålla ner temperaturen.
Vikten blir mer om man kör i samma tjocklek, man brukar köra ca 3mm när det är alu men eftersom RF är stabilare så bör man kunna köra ner åt 1.2mm tjocklek och i slutändan behöver inte vikt skillnad bli så stor.
Dock så är alu mer lättarbetat än rostfritt är nog största anledninge till att dom flesta görs i alu, det och de faktum att de flesta bygger om orginal plenum och då är det lättare att fortsätta i alu som orginal är byggt i.
kommer 500påsar på ett bräde..haha lär sula på fint om man skulle börja svepa vid 3500 os en smäller d nå grönjävulskt!! *word*, blir giftig på strippen!!
Det är mkt duration och mkt lyft. Hade nog kunnat valt snällare kammar, men den gick finare än med original ändå.
Meningen med den här motorn var att den skulle lämna 1000hk, därav val av turbo. Den skulle gå att ta bra mkt mer ur, men det känns inte direkt nödvändigt