FugitivE - E30 "340IM"

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
FugitivE

FugitivE - E30 "340IM"

Post by FugitivE »

Hej!

Nu är det min tur också. Kommer inte hamna någon form utav snäcka under min huv i framtiden, men hoppas ändå att det är välkommet att göra en projekttråd här ändå. Ganska jobbigt och visa hur det går med projektet i tråden "Hur ser din bmw ut" :lol:

Nu till bilen då. I grund och botten en 320ik -88. Bygget börjades i november -07 med omfattande renovering av karossen, samt chassi, inredning och motor.

Så sommaren -08 rullade den som en 325im.

Men nu när vintern börjar närma sig, så fick man tankarna att riva ner bilen i molekyler igen, och verkligen göra allt ordentligt, samt få bygga bilen som man verkligen vill..

Så till sommaren -09 så kommer den förhoppningsvis vara ute på vägen igen, fast då rulla som en "340IM".

Japp ni läste rätt. Kommer sitta en m60b40 under huven, med 6petad låda, om man hittar en sådan.

Bilen i sig kommer fortfarande ha orginal looken med mtech2 paket, fast med en touch av bus.

Underredet ska bli plåtrent. Svetsar alla orginalskarvar när jag ändå är i farten. Sen så blir det att köra med lackat underrede.

Orginal tanken har slängts. Kommer köra med fuelcell i skuffen. Så baljan kommer kapas bort, sen ersättas med plåt, så det blir plant i bak..

Sen hur det blir med chassit, inredning, och diverse andra saker, får ni vänta och se, när väl tiden är inne.

Har ett par timmar kvar undertill bilen att göra, så mycket kommer kretsa runt det.

Lite bilder när nerrivningen gjordes:
Image

Image

Bilen i vaggan:
Image

Bilen vänd i vaggan:
Image

..

Sen efter det så har det bara jobbats där under. Har börjat svetsa lite orginal skarvar. Men har en del underredsmassa kvar att ta bort, samt plåt att kapa bort.

Såhär ser det ut just nu på ett ungefär:
Image

..

Hoppas det kommer vara några som följer projektet, och gillar det man kommer göra :)

Mvh Kevin
Last edited by FugitivE on 02 May 2009, 21:44, edited 6 times in total.
Pimpolainen

Post by Pimpolainen »

riktigt kul att se. exakt så vill jag göra med min!

klart detta kommer följas!

ps. biltemas roterande stålborstar man sätter på vinkelslipen är asbra till ditt arbete, om du nu inte redan kör med det.
Mvh PJ
Resgard

Post by Resgard »

Lätt match att fina till underredet med vaggan :P
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
maccan

Post by maccan »

Kommer nog bli grymt kevin ;) Ganska ovanligt också, inte så många som kör med denna motor i e30 väl? :)

Maccan.
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
FugitivE

Post by FugitivE »

Tack för kommentarerna grabbar!

Vet inte om jag blir ensam eller inte Maccan. Tror många har haft dessa planer. Sen om dom är seriösa eller inte är en annan femma. Känner en person här ute som dock har en E30 Cab, M3-breddad med 540 spis. Men jag bryr mig direkt inte om det är massa som har gjort likadant innan, jag personligen vill ha en rolig busbil, men som ändå ska vara fin, med bra arbete nerlagt på den. Tänker inte stressa när det gäller motorinstallationen. Det ska se ut som att motorn har suttit där sen fabrik. Vet att det blir svårt, men ska försökas iallafall.. Tänker inte låta det se ut som att man bara har slängt ner nåt sen mosat ner huven.

Mvh Kevin
Christer K

Post by Christer K »

Klart det ska se fabriks ut!! Annars är det som ingen idé :D
Christer Karlsson
070-6009577
christerk@gmail.com
_Johnny_

Post by _Johnny_ »

Helt perfekt med M60 snurra.. Längar efter fina motorrumsbilder sen! :wink:
maccan

Post by maccan »

FugitivE wrote:Tack för kommentarerna grabbar!

Vet inte om jag blir ensam eller inte Maccan. Tror många har haft dessa planer. Sen om dom är seriösa eller inte är en annan femma. Känner en person här ute som dock har en E30 Cab, M3-breddad med 540 spis. Men jag bryr mig direkt inte om det är massa som har gjort likadant innan, jag personligen vill ha en rolig busbil, men som ändå ska vara fin, med bra arbete nerlagt på den. Tänker inte stressa när det gäller motorinstallationen. Det ska se ut som att motorn har suttit där sen fabrik. Vet att det blir svårt, men ska försökas iallafall.. Tänker inte låta det se ut som att man bara har slängt ner nåt sen mosat ner huven.

Mvh Kevin
Ne finns nog några men tror din kommer bli grym, som du säger allt kommer bli perfa! snyggaste paketet schyst motor och allt med grym finish, kommer bli super ;)

puss M.
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
FugitivE

Post by FugitivE »

Johnny: Det kommer ;)

Kommer även göra det cleant i motorummet, genom att lägga igen orginal hål som det finns gott om i e30is motorrum.

Maccan: Jo vi får väl hoppas på det bästa :D

Mycket som planeras just nu :D
birro

Post by birro »

Är ju inte långt imellan där vi håller till heller(e30 coupe med M60) ^^
FugitivE

Post by FugitivE »

birro wrote:Är ju inte långt imellan där vi håller till heller(e30 coupe med M60) ^^
Har hört lite om erat projekt :)

Holman har jag hört kollar till lite vad ni gör och så :D

Han var och snackade lite skit med mig nu under kvällen i garaget ^^
birro

Post by birro »

FugitivE wrote:
birro wrote:Är ju inte långt imellan där vi håller till heller(e30 coupe med M60) ^^

Holman vem är det? :P Nån som varit förbi vårat garage eller? Har ingen koll det är massa folk dygnet runt i princip :)
Grefven

Post by Grefven »

går det att åka med originalgrenrör?
FugitivE

Post by FugitivE »

birro wrote:
FugitivE wrote:

Holman vem är det? :P Nån som varit förbi vårat garage eller? Har ingen koll det är massa folk dygnet runt i princip :)
Andreas? jobbar på Audi i Hammarby? :P

Mvh Kevin
FugitivE

Post by FugitivE »

bullen! wrote:går det att åka med originalgrenrör?
Hm, återstår att se. Har dock inte hört att det har varit några bekymmer för folk.

Mvh
Micke

Post by Micke »

FugitivE wrote:
Hm, återstår att se. Har dock inte hört att det har varit några bekymmer för folk.

Mvh
På samtliga byggen jag har sett på nätet har dom varit ombyggda på ett eller annat sätt iallafall.
/M|cke F@.gner
birro

Post by birro »

På passagerar sidan så funkar ett av rören. Det andra får man kapa av och ändra vinklingen på. Det är 4a st 2-1 rör. På förarsidan så får man nog lösa det på annat sätt. Göra nån slags limpa eller nått.
Post Reply