Sir Alex 318 EVO (695WHP/809NM)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
sibban wrote:Var det mycket jobb att få ner m50in i din 318?
Lite fundersam om man ska ge sig på det själv
Nja lite pyssel var det allt. Jag fick höja och bredda kardantunneln runt lådan för att motorn skulle hamna i våg. byggde egna motorfästen med kudar som jag tog på måfå i mekonomens hyllor. Vet att andra har fått i M50 motorn utan att bygga om kardantunneln? men jag lyckades iaf inte med det!!
just_mee84 wrote:sibban wrote:Var det mycket jobb att få ner m50in i din 318?
Lite fundersam om man ska ge sig på det själv
Nja lite pyssel var det allt. Jag fick höja och bredda kardantunneln runt lådan för att motorn skulle hamna i våg. byggde egna motorfästen med kudar som jag tog på måfå i mekonomens hyllor. Vet att andra har fått i M50 motorn utan att bygga om kardantunneln? men jag lyckades iaf inte med det!!
Kanske än rätt korkad fråga, men är det samma framvagn på en 318 som 320/323/325 med m20?
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
jaha då va det dags för en paus i byggandet!!! blir lite resjobb till norge för att få ihop pengar till motorn.. Har hållt på och slippat inör lack, vilket tog bra mycke längre tid än jag trodde??? hade mycke problem med att det blev som små porrer i plasten när jag slippade?? nån som haft liknande problem?? De enda som verkade funka var Snåltemas finspackel!!! bliir intressant och se om färgen vill fästa på det också. Har även luskat fram vilka bromsok jag ska ha bak. Det får bli Volvos 4 kolvsok till 240, dom kosta bara 650 spänn nya på AD center. då det är dubbla "ingångar" på dom blir det 2 kolvar på den vanliga bromskretsen och dom andra två ska jag dra en krets till den hydrauliska handbromsen som får en egen behållare.
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
Ja då vart bakbromsarna fixade!! blev riktigt bra med volvo oken bak (och billigt). Hade ett jävla slitt att få dit ena stolen bara, dålig gänga i ett av fästet i stolen. Givetvis drog jag av en 12,9 bult i det hålet!!! skojar nog inte om det tog 5 timmar att få ut den och rensa gängorna..
Ska fixa lite bilder att uppdatera med, börjar ju hända lite nu
Ska fixa lite bilder att uppdatera med, börjar ju hända lite nu
vad kör du för volvo bromsar bak?såg fet ut iaf..grymt stuk på kärran din förresten..
mvh
mvh
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
just_mee84 wrote:Bak bromsarna är från 240 79-81 har jag för mig tror inte det var turbo i den modellen. kosta 550:- på AD center (köp aldrig nått med rörliga delar på snåltema). Ett bra och billigt alternativ tycker jag
Stämmer nog bra det, Är väl från 240 innan dom fick ventilerade skivor fram, alltså inte turbon, då den hade det från fabrik.. Tror vanliga 240DL/GL hade oventilerat ännu längre än till 81 t.om..
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
Jaha då hade man börjat skrapa underredet färdigt, ingen som har nått bra tips på hur man får bort den gula gegan dom har smetat på?? är det nån form av vax dom använder på fabriken eller?? fick lackat volvo oken med så dom har samma färg som brembo oken fram.
Volvos gamla goda fyrkolvsok
Fick reda på att EBC belägg till bromsoken kosta 300 spänn mer än ett bromok??? sjukt tycker jag..
Volvos gamla goda fyrkolvsok
Fick reda på att EBC belägg till bromsoken kosta 300 spänn mer än ett bromok??? sjukt tycker jag..
-
- Posts: 319
- Joined: 22 Jul 2007, 16:56
- Location: uddevalla
- Contact:
fick hem toppen idag!! äntligen fick man kika lite på den, såg riktigt nice ut. Enda negativa var väll att jag fick kasta början på mitt insug då toppen var så extremt portad!! Gott att det bara är bottendelen kvar nu, toppen är ju bara att lyfta på när de blir dags...
tjejen följer allt med och grejar ibland
Så här såg ventilerna ut, Rostfria ferrea
Tok portat insug
Grym skillnad på kammarna, den högra är orginal om nån undrar
Får ursäkta skit kvaliten på bilderna!! är tagna med mobilen. Har ingen riktig kamera
tjejen följer allt med och grejar ibland
Så här såg ventilerna ut, Rostfria ferrea
Tok portat insug
Grym skillnad på kammarna, den högra är orginal om nån undrar
Får ursäkta skit kvaliten på bilderna!! är tagna med mobilen. Har ingen riktig kamera