Roobin - Bmw E30 2,7l 393 whp lyder de nya.. SÅLD

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Roobin

Roobin - Bmw E30 2,7l 393 whp lyder de nya.. SÅLD

Post by Roobin »

Halloj!

Efter allt tjat ifrån min lillebror "Fugitive" som vissa kanske vet vem han är, om att jag skulle lägga upp en projekttråd med va jag ska hålla på med i vinter.

Håller för tillfället på o riva ner "hjärtat" samt alla dyrbara detaljer som kan gå åt till nästa projekt.

De enda jag tänker avslöja är att det är en E30 coupe. Vill ni veta mer så får ni hänga med ;)

Inte så mycket text med desto fler bilder :)

Image

Hemma i det nya garaget
Image

Image

River ner drivaxeln
Image

Image

En drivknut som gått av :)
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Håller på o kopplar ut Vems sprutet
Image

E(l)rik som kommer betyda väldigt mycket för framtiden i detta projekt! Tack Erik!
Image

Hela elhärvan borta :)
Image

Image

Image

Ett stycke bakvagn borta
Image

Dags o släcka o åka hem
Image

Idag så är det tänkt att åka o hämta motorlyft samt stativ o få ut maskinen o bort me framvagnen o göra massa annat skoj.

Nuvarande motorspec:

324TD vev
320 stakar
ARP till toppen
portad topp
Garrett GT40
60mm Kina WG
nya vippor
O-ringat block
Toppdeckat och honat
Nya ram och vevlager
Sachs 618 tryckplatta med 4 puck.
680cc spridare

Mvh Robin
Last edited by Roobin on 31 Jul 2009, 09:05, edited 30 times in total.
Roobin

Post by Roobin »

så där då, ytterliggare en dag avverkad i garaget.

började dagen med att vi åkte ut till polarn o hämtade motorlyft samt motorstativ. sen bar vi kosan mot biltema o inhandlade lite små grejer, t ex som papper, papper måste man ju ha när man blir skitig hehe.

sagt o gjort så var vi sedan i garaget o började riva vidare på de vi avslutade igår.

nu var de bara motorn som skulle ur, köpte spännband på biltema som skulle klara 500kg när motorn var halvvägs ur så slits spännbanden sönder o motorn far iväg , tur att de inte var nya karossen jag skall bygga på som kom i klämm :)

spännbandet som inte höll måttet
Image

testar vi igen då
Image

Gick lite bättre denna gång
Image

Image

Image

Mvh
Grefven

Post by Grefven »

det är spännband... inte stroppar.
Roobin

Post by Roobin »

har lyft ur o i många maskiner med spännband utan problem :wink:

kanske turbon som gjorde att de inte höll denna gång kanske :lol:
3riksson

Post by 3riksson »

nejdå har inget med turbon att göra.
Efter vi fick gå (var tvunga att gå) säkralyft kursen gick det upp ett och annat om hur många gånger man har varit nära döden.

Studera tex denna tabell så ser du hur mycket hållbarheter försämras berorende på hur man spänner och framförallt i vilken vinkel man lyften i.
Absolut inte en självklarhet att det fungerar så här men, ja, det gör det.

Nu gäller ju tabellen riktiga lyftstroppar men du kanske förstår varför spännbandet gick av iaf
Image

Så efter den kursen köpte jag riktiga stroppar och schackel.
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
Strandholm

Post by Strandholm »

schakel is the shit. :P

Har erik övergett japsträsket? ;)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Zwofurti

Post by Zwofurti »

riktiga 3000 kg spännband håller fint och är ju justerbara..=)
Grefven

Post by Grefven »

Roobin wrote:har lyft ur o i många maskiner med spännband utan problem :wink:
hehe. ibland har man tur. men inte denna gången tydligen =)

om något ska klassas som vetenskapligt bevisat så ska det inträffa minst 98 ggr av 100. så du får lyfta några motorer till om jag ska köpa din teori om att det funka =)

(jag har oxå lärt mig den hårda vägen =)
Roobin

Post by Roobin »

bullen! wrote:
Roobin wrote:har lyft ur o i många maskiner med spännband utan problem :wink:
hehe. ibland har man tur. men inte denna gången tydligen =)

om något ska klassas som vetenskapligt bevisat så ska det inträffa minst 98 ggr av 100. så du får lyfta några motorer till om jag ska köpa din teori om att det funka =)

(jag har oxå lärt mig den hårda vägen =)

hehe det e lugnt bullen, kommer lyfta i o ur en annan maskin snart oxå så kanske snart e uppe i 100 ggr snart då hehehe

Amplify: Erik gillar även bmw, iaf mina hehehe. Nä rå japsare håller han på med än :)

Zwofurti: Ah de blir o ta såna snart :P
Roobin

Post by Roobin »

Jaha då hade man vart i sitt andra hem igen då.

Lillebrorsan klaga på hur de såg ut, så åkte mest dit för o städa. Låter fan som en morsa hehe

Satte upp motorn i stativ efter att ha varit på byggolle o köpt bultar för o få dit den.

Bara framvagnen kvar o lite andra små godis , sen e de dags o göra plats för nya karossen :)

Sen ska brorsan lyfta ur sin maskin förmodligen i veckan så de blir nog o hjälpa honom oxå :)

Motorn äntligen uppe i stativ
Image

Fälgarna som väntar på att säljas :)
Image

Gått lite varmt mellan tryckplatta.....
Image

.... och lamell :P
Image

Finns de nå möjlighet att rädda tryckplattan eller e de bara o kasta skiten?

lamellen kan jag ta att de skall bytas, men har inge vidare lust o kasta tryckplattan direkt.

Mvh Robin
Roobin

Post by Roobin »

Japp då va karossen äntligen tömd på alla grejer som behövs till den nya karossen, bak o framvagn bort ja allt som ni ser på bilden hehe

Sitter nu o inväntar den nya karossen som jag hoppas kommer i mina händer så fort som bara möjligt :)

Motorn står just nu o väntar på en z45 kam o ny fuelrail samt bränsletrycksregulator.

Fälgarna skall säljas samt stolarna o mätarna ifrån autogauge.

Skall förmodligen börja slipa ner blocket idag o göra de klart för lite färgpåläggning, samt byta fjädern framöver i oljepumpen så han pumpar på lite friskare :)

Sen får vi se vad som händer om jag lyfter toppen o stoppar i andra stakar o kolvar eller vad som nu sker som sagt :)

Image

Mvh
Roobin

Post by Roobin »

hehe ah nu ser man ju minst sagt rosa elefanter efter x antal timmar i garaget.

I brist på annat nu när karossen e utslängd o jag går o väntar in den nya, så kände jag att jag var tvungen o göra lite annat.

Började slipa rent kamkåpan för sedan lacka den vit, men var absolut inte nöjd me resultatet.

Då satte lillebrorsans polare igång me o slipa ner bakvagnsbryggan, då kom vi på att de vore jäkligt fränt att ha bryggan bland annat polerad.

Så vi började som sagt på varsin del

Så här såg de ut efter Mattias vart på den ett tag.

Image

Medans han höll på o trixa med de, så lyfte jag o brorsan av toppen på maskinen, allt såg fint ut som vi hoppades.

Image

Image

Image

En snabb titt hos Mattias igen.... mycket bättre redan nu :)

Image

Image

Nu kunde jag självklart inte vara sämre än Mattias så jag gav mig in på att försöka snygga upp generatorn, en början iaf :)
Image

Detta får avsluta denna lördagen.

Upp imorrn igen o åka till garaget :)
m-tech2

Post by m-tech2 »

ska du klarlack bakaxeln sen?
Roobin

Post by Roobin »

japp, brorsan håller på me lack o plåt, så han får lägga på lite klarlack sen :)
Roobin

Post by Roobin »

I torsdags så hitta farsan en touring för 3500 på blocket i närheten av mig

Jag har letat efter en coupe allt för länge nu o hittar ingen som har de jag vill att den ska ha, eller så e den alldeles för dyr helt tom.

Så just nu strukureras projektet om till att jag bygger på en touring.

Var som sagt o hämtat den i torsdags, väl på plats så såg den knölig ut utvändigt på skärm o huv osv.
Rosten fanns rätt ytligt men för 3500 så förväntar jag mig inte så mycket, skattad o bes till nästa år.

Körde hem den till garaget o nån timme senare så var maskinen ur iaf.

Var förbi garaget igår oxå, jag o brorsan rev ner hela bilen för att kolla hur mycket rost de egentligen var. Men speciellt till förvånan av min bror så fanns de inte alls mycket. Vilket var otroligt roligt!

Men lite rostlagning måste självklart göras, taklucka ska bytas, samt bagageluckan. Sjlvklart den knöliga skärmen o huven.

Lite bilder på bilen då:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Persson-

Post by Persson- »

satan. du skulle ha haft kvar 4dörrarn ändå....

roligt att du fick tag på en så billig kaross iaf.
Grefven

Post by Grefven »

JAAAA, touring är hårt.
Post Reply