Mickes 318is-328is turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Mickes 318is-328is turbo
Hej tänkte lägga upp ett litet projekt jag egentligen påbörjade för 10år sedan men som av olika anledningar inte blev av.
Kommer att bygga två motorer som jag kan skifta mellan då intresset för att köpa min is motor var svalt.
Bilen en 318is -90 Rostfri
aldrig gått i salt endast rullat på gotland även såld här.
Besiktnings motorn:
318is -90 m42
Smidda rosskolvar.
Eagle H-profil stakar 135mm
kompförhållande 8,5
Crane cams 262grader 10,88mm lyft
Portad topp
Hemma svetsat grenrör(köpt)
Garrett gt35/40r
Planat block.
Nya lager oljepump mm
Autronic smc
Bosch 1600cc spridare.
Race motorn (snik än så länge)
318is kolvar
M50stakar 135mm
Dubbla insugs kammar
Portad topp
2,8l vev
Planat och o ringat block.
Sedan turbo sprut mm kommer att användas samma mellan motorerna.
Drivlina:
Tilton kopling.
Zf växel låda ifrån 525 med stora hardy skivan.
328kardan
Z3 diffklump med 3,07 utväxling.
Lägger upp lite bilder på is motorn till att börja med
[img][img]http://i36.tinypic.com/iq8ryu.jpg[/img]
[img][img]http://i36.tinypic.com/2s83dww.jpg[/img]
[img][img]http://i33.tinypic.com/k96gde.jpg[/img]
[/img]
[img][img]http://i33.tinypic.com/261yz9s.jpg[/img]
[/img]
[/img]
Kommer att bygga två motorer som jag kan skifta mellan då intresset för att köpa min is motor var svalt.
Bilen en 318is -90 Rostfri
aldrig gått i salt endast rullat på gotland även såld här.
Besiktnings motorn:
318is -90 m42
Smidda rosskolvar.
Eagle H-profil stakar 135mm
kompförhållande 8,5
Crane cams 262grader 10,88mm lyft
Portad topp
Hemma svetsat grenrör(köpt)
Garrett gt35/40r
Planat block.
Nya lager oljepump mm
Autronic smc
Bosch 1600cc spridare.
Race motorn (snik än så länge)
318is kolvar
M50stakar 135mm
Dubbla insugs kammar
Portad topp
2,8l vev
Planat och o ringat block.
Sedan turbo sprut mm kommer att användas samma mellan motorerna.
Drivlina:
Tilton kopling.
Zf växel låda ifrån 525 med stora hardy skivan.
328kardan
Z3 diffklump med 3,07 utväxling.
Lägger upp lite bilder på is motorn till att börja med
[img][img]http://i36.tinypic.com/iq8ryu.jpg[/img]
[img][img]http://i36.tinypic.com/2s83dww.jpg[/img]
[img][img]http://i33.tinypic.com/k96gde.jpg[/img]
[/img]
[img][img]http://i33.tinypic.com/261yz9s.jpg[/img]
[/img]
[/img]
Last edited by Mikael c on 15 Oct 2008, 17:09, edited 1 time in total.
- Ondketchup
- Posts: 478
- Joined: 16 Sep 2006, 18:15
- Location: Gnosjö
Ett litet tips, förminska bilderna lite kanske
/Johan
/Johan
http://www.garaget.org/?car=314073" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu är bilderna förminskade, och sedan så vet jag inte om det är jag eller förra ägaren som lekt stenkross.
Dock har bilen stått i garage ganska många år nu men tror att det är dåliga styrningar som gett upphov till sätena men om någon annan kan komma med konkret vad det kan vara skulle jag vara glad.
Dock har bilen stått i garage ganska många år nu men tror att det är dåliga styrningar som gett upphov till sätena men om någon annan kan komma med konkret vad det kan vara skulle jag vara glad.
Vad hamnar du på i komp med 318is kolvar tillsammans med 2.8 vev och originalpackning? Vet du komphöjden på dom kolvarna?
Är sugen på att stoppa i en 2.8 vev i min m50, men vill inte köra med mls och tycker det blir väl dyrt med smidda kolvar för att få ner kompet...
Är sugen på att stoppa i en 2.8 vev i min m50, men vill inte köra med mls och tycker det blir väl dyrt med smidda kolvar för att få ner kompet...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Så här räknade jag
Jag räknat på att kompförhållandet borde bli 8,8:1 med 135mm stakar.
ytan i toppen ca 34cc
packning 1,75mmX85mm 9,86cc
dome i kolven 8cc
kolven vänder 1,4mm under kant 8cc
totalt 60cc
Då borde jag väl få 2800/6=466
466/8.8-1=59,7 alltså 8,8 i kompförhållande
Sedan om min uträkning stämmer vet jag inte.
Dom översta måtten har jag stulit ifrån bonjes tråd om att svarva kolvar.
Jag räknat på att kompförhållandet borde bli 8,8:1 med 135mm stakar.
ytan i toppen ca 34cc
packning 1,75mmX85mm 9,86cc
dome i kolven 8cc
kolven vänder 1,4mm under kant 8cc
totalt 60cc
Då borde jag väl få 2800/6=466
466/8.8-1=59,7 alltså 8,8 i kompförhållande
Sedan om min uträkning stämmer vet jag inte.
Dom översta måtten har jag stulit ifrån bonjes tråd om att svarva kolvar.
Jag har inte hunnit mäta hur det stämmer med ventilurtag ännu har ingen topp som är ihop monterad skall testa i morgon med lite modell lera.
Bilder på hur is toppen ser ut nu efter lite rengöring skall ännu få ett varv till med fin ventilslip pasta.
[img][img]http://i37.tinypic.com/xqg9zn.jpg[/img]
[/img]
[img][img]http://i33.tinypic.com/2i6m3cz.jpg[/img]
[/img]
Någon som har tips på vad man kan använda emellan ventilstyrning och väggen för att få ytan lite jamnare?
Bilder på hur is toppen ser ut nu efter lite rengöring skall ännu få ett varv till med fin ventilslip pasta.
[img][img]http://i37.tinypic.com/xqg9zn.jpg[/img]
[/img]
[img][img]http://i33.tinypic.com/2i6m3cz.jpg[/img]
[/img]
Någon som har tips på vad man kan använda emellan ventilstyrning och väggen för att få ytan lite jamnare?
Perfekt, vore ju smutt med en uppsättning is kolvar då...Mikael c wrote:Ventil urtagen sitter på exakt samma ställe på is och 328 kolvarna.
Kanske skulle men göra lite djupare urtag på is kolvarna vid insugs ventilen för dom är lite grundare men den har ju däremot en dome istället.
Toppen är iväg för en riktplaning nu och tråget väntar på en oljeretur.
Få se vad det blir när man ska riva motorn i vinter...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Har fått hem en ny leksak som troligtvis kommer att stoppas ner så länge i bilen en m52b28.
Måste säga att dom är otroligt tunga att lufta själv ur bilen och in i garaget måste nog skaffa mej en motorlyft i framtiden.
Vart helt slut trots att jad bara bar den ca 10meter.
Många goodmornings blev det med m52an runt halsen.
Måste börja träna lite igen.
[img][img]http://i35.tinypic.com/11m3myo.jpg[/img][/img]
Måste säga att dom är otroligt tunga att lufta själv ur bilen och in i garaget måste nog skaffa mej en motorlyft i framtiden.
Vart helt slut trots att jad bara bar den ca 10meter.
Många goodmornings blev det med m52an runt halsen.
Måste börja träna lite igen.
[img][img]http://i35.tinypic.com/11m3myo.jpg[/img][/img]
Mikael c wrote:Har fått hem en ny leksak som troligtvis kommer att stoppas ner så länge i bilen en m52b28.
Måste säga att dom är otroligt tunga att lufta själv ur bilen och in i garaget måste nog skaffa mej en motorlyft i framtiden.
Vart helt slut trots att jad bara bar den ca 10meter.
Många goodmornings blev det med m52an runt halsen.
Måste börja träna lite igen.
[img][img]http://i35.tinypic.com/11m3myo.jpg[/img][/img]
Skiljer en hel del på M50:in och M52 i vikt va..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II