Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
Lennstrom
Posts: 110 Joined: 05 Dec 2007, 19:05
Location: Stockholm/Sandviken
Contact:
Post
by Lennstrom » 22 Oct 2008, 19:35
kan man köra 328ans kolvar i m20b25 som ska turbokonverteras? vet ej vilken 328 kolvarna kommer ifrån men ni kanske har svar ändå?
Failure is not an option!
Lennstrom
Posts: 110 Joined: 05 Dec 2007, 19:05
Location: Stockholm/Sandviken
Contact:
Post
by Lennstrom » 23 Oct 2008, 15:25
fick reda på att de va e46 328 kolvar. funkar dom?
Failure is not an option!
r.ivars
Posts: 3549 Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:
Post
by r.ivars » 23 Oct 2008, 15:28
jag har såna kolvar till salu om nån behöver.. 700-
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Markus F
Posts: 661 Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla
Post
by Markus F » 23 Oct 2008, 18:07
Det funkar men blir lite låg komp, under 7:1 tror jag utan att ha räknat.
Funkar nog fint ihop med 323 vev skulle jag tro, också det utan att ha räknat på det.
Får du tag på M54B30 kovar (lycka till) så tror jag du kan ha 140mm M50 Vanos stakar, ihop med M20B25 vev.
Lennstrom
Posts: 110 Joined: 05 Dec 2007, 19:05
Location: Stockholm/Sandviken
Contact:
Post
by Lennstrom » 23 Oct 2008, 18:08
har redan kolvar så de va inte frågan. Vill ha reda på OM jag KAN köra med e46 328 kolvar till min 325 turbo motor?
Failure is not an option!
kartungen
Posts: 142 Joined: 13 Oct 2007, 13:53
Location: Umeå
Post
by kartungen » 23 Oct 2008, 18:56
Någon som har räknat på det och vet vilket komp man hamnar på?
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87
Lennstrom
Posts: 110 Joined: 05 Dec 2007, 19:05
Location: Stockholm/Sandviken
Contact:
Post
by Lennstrom » 23 Oct 2008, 20:50
Kan ja köra med dom? Blir de bra?
Failure is not an option!
OPKNSE
Posts: 188 Joined: 16 Feb 2007, 16:52
Location: Östhammar
Post
by OPKNSE » 24 Oct 2008, 15:39
Lennstrom wrote: Kan ja köra med dom? Blir de bra?
Det blir säkert bra. De där kolvarna är väl lägre än org kolvar? Mät och jämför. Det bästa är att bilda sig en egen uppfattning.
Mvh
Körinstruktören: "Fan! Du lättade med bilen! Du flög!"
Jag: "visste du att det var ett gupp här?!"
Körinstruktören: "ja men ingen har nånsin kört så fort här!"
Lamborghini Gallardo, flatout på treans växel.
Lennstrom
Posts: 110 Joined: 05 Dec 2007, 19:05
Location: Stockholm/Sandviken
Contact:
Post
by Lennstrom » 24 Oct 2008, 20:16
kolvarna är lägre ja, har de negativ effekt?
Failure is not an option!
_Johnny_
Posts: 435 Joined: 20 Feb 2008, 20:30
Location: Göteborg
Post
by _Johnny_ » 24 Oct 2008, 20:35
Lennstrom wrote: kolvarna är lägre ja, har de negativ effekt?
Du får lite lågt komp helt enkelt. Står högre upp i tråden
Det funkar men blir lite låg komp, under 7:1 tror jag utan att ha räknat.
thoern
Posts: 508 Joined: 24 Jan 2006, 17:27
Location: Lidköping
Post
by thoern » 24 Oct 2008, 22:14
De funkar man du får som sagt väldigt lågt komp. Blir ingen rolig motor att köra alls enligt mitt tycke.
Leta reda på och köp E36 328 kolvar, alltså från M52.
Stod längre upp att någon hade sådana tillsalu för 700kr.
Sålde mina stakar och kolvar från 328 M52 för 1000kr så det är inga stora pengar det handlar om för att få lite mer lagom komp.
Lycka till
kartungen
Posts: 142 Joined: 13 Oct 2007, 13:53
Location: Umeå
Post
by kartungen » 25 Oct 2008, 00:18
Eller köra lågt komp och ladda pung!
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87
Markus F
Posts: 661 Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla
Post
by Markus F » 25 Oct 2008, 11:37
E36 eller E46 328 kolvar ger samma kompförhållande, båda har 31,82mm komphöjd.
Det blir som sagt lite väl lågt.
M50B25 Vanos kolvar har 32,55mm komphöjd.
32,55mm är lägre komphöjd än en M20 kolv med bortsvarvad squish, dock blir det väl oftast lite kvar av gropen i M20-kolvarna så kompet blir nog ungefär detsamma.
Lennstrom
Posts: 110 Joined: 05 Dec 2007, 19:05
Location: Stockholm/Sandviken
Contact:
Post
by Lennstrom » 25 Oct 2008, 15:50
okej så e46 328 kolvar är inget att hurra för alltså? ska ner i garaget ikväll å plocka ur 325 kolvar ur ett block ja fick tag på å se om de är scyssta så blir de väl till att svarva dem i så fall. Blir de inte problem att sätta fast kolvarna i svarven?
Failure is not an option!
kartungen
Posts: 142 Joined: 13 Oct 2007, 13:53
Location: Umeå
Post
by kartungen » 26 Oct 2008, 14:53
Lägg bladmässing eller en remsa smärgelduk runt kolven när du spänner fast den, så blir det kanoners.
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87