Noodle - 325im S50 turbo *filmer samt sommar review*

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Noodle
Posts: 121
Joined: 20 Nov 2005, 23:04
Location: Stockholm
Contact:

Noodle - 325im S50 turbo *filmer samt sommar review*

Post by Noodle »

Noodle - e30 S50 turbo

Tjo,

Har byggt på denna bil ett några år till och från, fick ändligen åka denna säsong. Blev mkt mek under våren så ingen projekttråd hans med.

Bakgrund:
Importerad av mig från tyskland för 3 år sedan. Hittade denna helt orginal rostfria 325a i köln med endast 2ägare. Slog till och körde den hem för registeringsbesiktning. Efter besiktning byggdes en 2.8l m50 turbo motor som jag tyvärr bara åkte med ett par timmar innan denna såldes till förmån av en s50. S50n gjordes iordning under vintern men blev inte klar förrän tills höstkanten. Tyvärr så rasade m3lådan ganska omgående och bilen ställdes in för vintern. Under vintern byggdes grenrör om samt växellåda och koppling uppgraderades. Hade turen att hitta en billig tremec t56 växellåda i england till mkt bra pris. I och med detta bytte jag även utväxling till 3.91 för att bättre match nya lådans utväxling även en 3"s kardan byggdes av Sveakardan.

Tänkte att premiäråkturen skulle bli på malby flygfält, men natten innan avfärd brast en gänga i blocket och premiärturen fick vänta, kanske tur d...(kl 5 på morgonen samma dag =)). Fick igång bilen några dagar efter och den mappades på vägarna runt garaget efter lite småproblem gick bilen som bara attans.


Premiär på bana
En varm sommar kväll i juli bar det av mot göteborg för en dag på strippen. Att vi skulle till göteborg blev såklart klart i sista sekund, vi fick låna transit för transport ner(tack Björn!). Att åka en obesiktigad 70tals transit enkel 55mil visade sig vara mycket spännande och tidskrävande, efter mycket om och men kom vi ändligen ner. Besiktningen hade precis öppnat så d vara bara att byta om och byta däck för att sätta fart mot besiktningen. Hade med mig ett par MH 235 DOTmärkta drag däck. Nervöst efter en liten värmning närmade jag mig gran samt startlinje, nu jäklar bär d av... Och av bar d, vilken jäkla resa. Var helt övertygad om att jag hade bromsspår i kallingar efter denna svettiga resa =) Det spann i stort helt sett hela vägen upp, konerna längs banan bildade i mina ögon en stor konbana. Målet blev bara smalare och smalare. Blev någon form av slalom på sladd d 402metrarna. Heltförbryllad av vilket jäkla ös det blev i bilen åkte jag lungt tillbaka mot depån, dock i tankarna att sänka trycket lite... Premiärkortet visade 12.05 205blås samt 60ft ala helt bredrövlig, efter 2 repor till vred däcket sig på fälgen och kapade där med ventilen till slangen. Åkte på rdäck resten av dagen.

Premiär med slicks
Efter att ha insett att d blev rätt bra drag i maskin var det dax för slicks. Efter lite läsning insågs att 8.5" var d vettigaste alternativet. Efter mycket bankande samt valsande gick däcken äntligen in. Avverkade ett gäng testresor runt garaget och fick massera vidare i omgångar lite till. Var sedan tidigare anmäld till TSDS sundsvall i klassen sportcompact, så nu verkligen fram mot klister tillsammans med rikiga slicks. Efter 2 rundor hade banan fått lite värme samt gummi i sig och jag kom äntligen iväg ordentligt. Att åka 1.6x 60ft var en otroligt häftig känsla tiden blev 10.77@205kmph. Efter några repor började toppfarten notera runt 225-228kmph och däcken expanderade så pass mycket att dessa tog i mpaketets sidokjol. Så endast en lösning på dessa problem, mpaket av... i bara farten åkte även passagerarstolen ut. Efter tävlingens 3 dagar lyckades jag åka som bäst 10.66, 228kmph samt 1.61 60ft(dock inte i samma repa). Åkte hem sjukt nöjd, detta var helt klart över förvändningarna. Kan även varmt rekomendera detta event det var rikigt bra. Bra ordning, trevlig personal, bra bana osv.

Efter att ha sett filmerna från sundsvall inhandlades ett par koni spa1(dragdämpare med ställbar retur) inför kjula. Detta gav verkligen mycket bättre chassie reaktioner, dock så han jag bara börja justera dem. Men gick iväg på 1.57 iaf.

Denna vinter tänkte jag ängna åt att bredda bakre hjulhusen för att rymma 10.5" breda dragdäck, tanken är att endast bredda huset innåt. För att behålla bilen diskret för gatbruk. Även dragbågen byggs vidare framåt för att forma en bur.

Info om bygget:

Motor
s50b30
JE kolvar
Sten Parner stakar
PPF slipade kammar
PPF dump
Kina wg
eget grenrör samt tryckrör
KKK31 71mm aggregat
Autronic SM4
Pyramidringat, stressat, mirafräst osv
Tremec t56 växellåda
Tilton 3skivig sinter

Kaross:
e30 im fullt inredd (-1 skalstol samt bälten)
Wilwood GN3 ok fram Superlite Bak
347mm E46 m3 csl skivor fram samt E46 328 290mm skivor bak(för att passa org e30 handbroms samt 15" fälg)
Justerbar Grp A bärarm i ledlager bak
M3 e36 hubb fram
Bakväxel M525hus samt broms med 7serie utväxling 3.91
PPF sviktaxlar med 7serie knut(den vanliga 108mm dvs m5 540 740 osv)
Sveakaran med Stange joke och m5 CV-knut
Bilstein PSS9 coilovers e36 m3
Koni spa1 bak för dragracing körning
Enkei magnesiumfälgar med rdäck


Avslutningsvis ett stort tack till alla som hjälpt till!

Filmer från sundsvall samt kjula:

http://videos.streetfire.net/video/1066-213kmph-sundsvall_188301.htm
http://videos.streetfire.net/video/Sundsvall-60ft_188296.htm Gaswiren går av...
http://videos.streetfire.net/video/1055-225kmph_188238.htm

Bilder:
Bror redo med laptop:
Image
Jag flyr!
Image
Välkommen in....
Image
Latjolajban i rosersberg
Image
Motor hösten 2007
Image
Teamwork kl 5 innan natten till malmby
Image
Snart så...
Image
Mvh Tomas G
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

riktigt smutt bygge! Jävligt "komplett" så att säga!!!

Ska bli intressant att se hur du breddar hjulhusen, var också inne på det men det är ju så jävla joxigt med balkar och jävulskap?!

Hur greppade drag däcken?
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Noodle
Posts: 121
Joined: 20 Nov 2005, 23:04
Location: Stockholm
Contact:

Post by Noodle »

Breddningen kommer helt klart bli ett spännande jobb. Har börjat kika lite, tanken är att balken från subframen kommer svänga in runt hjulhuset tvärare. Fjädern kommer flyttas till stötdämparen så att balken innanför hjulet kan gå rakt bakåt. Har fullt upp med att bygga racebuss men tänkte börja riva lite i e30in snart. Tar bilder då.

Dragdäcken var det helt klart mkt bra grepp i. Labbade ganska mycket med olika tryck. Runt 10psi kallt tyckte jag d greppade som bäst samt var inte så vingligt. Gick man ner ytterliggare 2psi blev d väldigt vingligt samt att däcket sliter ojämt.

Hur tänkte du bredda annars, m3 skärm?
Mvh Tomas G
Aama_Racing
Posts: 17
Joined: 29 Dec 2006, 02:34

Post by Aama_Racing »

virkelig flott E30:) men hvorfor bredde? i mine øyne er den så godt som perfekt:) har du en burnefilm/herjefilm?
Post Reply