Matrealvandring mellan vevaxelhubb å vevaxel

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Tian
Posts: 94
Joined: 30 Jun 2007, 12:09
Location: Oxelösund

Matrealvandring mellan vevaxelhubb å vevaxel

Post by Tian »

Någon som sett något liknande.. ??
Måste ha gått en del spänning där eller??
Någon som har nå förslag på hur det kan ha uppkommit/beror på...???

Hubben är en PPF hubb

http://maggotracing.se/download.php?id=1471

http://maggotracing.se/download.php?id=1472
M V H
Mattias "Tian" Lithammer
mattias.lithammer@gmail.com

Oxelösund

BMW E-30 335 turbo
7.50 Taggad

2009: 1/4 Mile 10,85 60 foot: 1,619 206,5km
2010: 1/4 Mile 9,855 60 foot: 1,480 220,5 km
2011:
2012: 1/4 Mile 8,69 60 foot 1,37 255,44km
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ja onekligen har det ju varit extremt varmt, frågan e bara varför det blivit det från första början?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har det blivit sådär utan att den lossnat??? Sjukt isf.

Ska man varva mkt så lär man nog sättat dit ett extra stift också om man ska vara safe.

Rätt moment och balanserd vev är ett måste för att det ska fungera i vilket fall.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Tian
Posts: 94
Joined: 30 Jun 2007, 12:09
Location: Oxelösund

Post by Tian »

Bäckis wrote:Har det blivit sådär utan att den lossnat??? Sjukt isf.

Ska man varva mkt så lär man nog sättat dit ett extra stift också om man ska vara safe.

Rätt moment och balanserd vev är ett måste för att det ska fungera i vilket fall.
Den satt av bara f_n å moment va rätt mm..
Har bara sett lager å axlar se ut sådär när blixten har paserat igenom..

Hur gör ni när ni stiftar då.. matreal på stift mm
M V H
Mattias "Tian" Lithammer
mattias.lithammer@gmail.com

Oxelösund

BMW E-30 335 turbo
7.50 Taggad

2009: 1/4 Mile 10,85 60 foot: 1,619 206,5km
2010: 1/4 Mile 9,855 60 foot: 1,480 220,5 km
2011:
2012: 1/4 Mile 8,69 60 foot 1,37 255,44km
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Sätt upp veven i en svarv eller pelarborr och borra ett hål för tex 6mm rundstift 180 grader mot original krysskil. Material i rundstiftet tror jag är av mindre vikt, bara det är hårt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Så där vart min oxå..sabbade veven o allt..PPF hub...:(
User avatar
Tian
Posts: 94
Joined: 30 Jun 2007, 12:09
Location: Oxelösund

Post by Tian »

Vision79 wrote:Så där vart min oxå..sabbade veven o allt..PPF hub...:(
Ok man är inte själv då i alla fall.. :cry:

Ska hämta en bättre begagnad motor på fredag hoppas veven i den mår bättre :roll:
M V H
Mattias "Tian" Lithammer
mattias.lithammer@gmail.com

Oxelösund

BMW E-30 335 turbo
7.50 Taggad

2009: 1/4 Mile 10,85 60 foot: 1,619 206,5km
2010: 1/4 Mile 9,855 60 foot: 1,480 220,5 km
2011:
2012: 1/4 Mile 8,69 60 foot 1,37 255,44km
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

sådär vart det på min, men då satt det löst..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Största problemet på M30 motorn.

Har haft tre motorer som varit mycket värre än vad det visar på korten, har gjort special avdragare för att kunna spräcka hubbarna för att få loss dom så jag kan plocka bort bröstkåpan osv.
Har ingen säker orsak till probl. men många funderingar.

Stifta som Bäckis nämner kan vara en lösning helt enkelt låsa fast hubben mot vevaxeltappen så det inte finns något spel.

Kedjedrevets plan samt vevaxelns plan kan också påverka.

Svängdämparen kanske är lite skev, samt att du har ett litet spel i krysskilen och hubben ligger o gnuggar mot vevaxeltappen så materialen blir så varma att det svetsas samman, friktionsvetsning.

När du drar muttern med 400Nm+ så blir ev. vevaxeltappen lite sne och det kanske räcker. Har själv lyckats dra av en vevaxeltapp så det här är något som man bör tänka på, tror det var Andreas som nämnde att dom monterat en svängdämpare med hävarm som dom anv. som mothåll när dom drog fast muttern vilket låter som en bra lösning.

Hubben bör du anv. dig av PPF:s då org. får formen av en öltunna när den dras till rätt moment dvs. den ligger ej tajt med vevaxeltappen.

På tävlingsbilar förr i tiden vet jag att det var slangar dragna till svängdämparen från bilens front, om det var för att kyla gummit så dämparen inte skulle separera eller om det var för att kyla hubben vet jag ej mest troligt är nog gummit. Hubben kyls iofs. av motorns olja, vilket tydligen inte räcker.

S38B36-B38 är bättre men även här finns liknande problem.

En hubb som är någon eller några hundradelar mindre än axeldiam. kanske skulle funka så man får värma hubben innan montering?

Kolla planet på svängdämparen nästa gång du plockar ihop en motor med klocka så får du se om den kastar något.

Torsionsvängningar i veven kan ha med saken att göra.

Har inte börjat plocka ihop min motor än eftersom jag fortf. funderar på en lösning på det här probl. då jag råkat ut för det på alla tre utgåvor av min sugmotor.
3430cc sugis
User avatar
Tian
Posts: 94
Joined: 30 Jun 2007, 12:09
Location: Oxelösund

Post by Tian »

Andersson wrote:Största problemet på M30 motorn.

Har haft tre motorer som varit mycket värre än vad det visar på korten, har gjort special avdragare för att kunna spräcka hubbarna för att få loss dom så jag kan plocka bort bröstkåpan osv.
Har ingen säker orsak till probl. men många funderingar.

Stifta som Bäckis nämner kan vara en lösning helt enkelt låsa fast hubben mot vevaxeltappen så det inte finns något spel.

Kedjedrevets plan samt vevaxelns plan kan också påverka.

Svängdämparen kanske är lite skev, samt att du har ett litet spel i krysskilen och hubben ligger o gnuggar mot vevaxeltappen så materialen blir så varma att det svetsas samman, friktionsvetsning.

När du drar muttern med 400Nm+ så blir ev. vevaxeltappen lite sne och det kanske räcker. Har själv lyckats dra av en vevaxeltapp så det här är något som man bör tänka på, tror det var Andreas som nämnde att dom monterat en svängdämpare med hävarm som dom anv. som mothåll när dom drog fast muttern vilket låter som en bra lösning.

Hubben bör du anv. dig av PPF:s då org. får formen av en öltunna när den dras till rätt moment dvs. den ligger ej tajt med vevaxeltappen.

På tävlingsbilar förr i tiden vet jag att det var slangar dragna till svängdämparen från bilens front, om det var för att kyla gummit så dämparen inte skulle separera eller om det var för att kyla hubben vet jag ej mest troligt är nog gummit. Hubben kyls iofs. av motorns olja, vilket tydligen inte räcker.

S38B36-B38 är bättre men även här finns liknande problem.

En hubb som är någon eller några hundradelar mindre än axeldiam. kanske skulle funka så man får värma hubben innan montering?

Kolla planet på svängdämparen nästa gång du plockar ihop en motor med klocka så får du se om den kastar något.

Torsionsvängningar i veven kan ha med saken att göra.

Har inte börjat plocka ihop min motor än eftersom jag fortf. funderar på en lösning på det här probl. då jag råkat ut för det på alla tre utgåvor av min sugmotor.
En del intressanta funderingar faktiskt hör gjärna av dig om du hittar på någon bra lösning...
M V H
Mattias "Tian" Lithammer
mattias.lithammer@gmail.com

Oxelösund

BMW E-30 335 turbo
7.50 Taggad

2009: 1/4 Mile 10,85 60 foot: 1,619 206,5km
2010: 1/4 Mile 9,855 60 foot: 1,480 220,5 km
2011:
2012: 1/4 Mile 8,69 60 foot 1,37 255,44km
Nobbe

Post by Nobbe »

En enkel lösning som jag ser det är att slipa axeln konisk samt hålet i hubben. (tex 5° på axeln och 4°59'50'' på hubben mao riktig konpassning)
Så att hubben vekligen får "grepp".

Blir lätt sådär av vibrationer.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Nobbe har som vanligt svaret. Smart som fan, men axeln är sjukt hård.

Om man gör som jag nämt och bara borrar eller fräser ett hål där hälften är i veven och hälften i medbringaren och sen slår i ett rundstift så är det inga problem. Man kan aldrig knäcka en rundstång.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

Har man tillgång till en schysst slipmaskin så är saken biff ;)
Å så rackarns hård är nog inte veven så inte min gamal hederliga Studer rår på att kötta ner en simpel kona ;)
Bara smacka upp bornitrid-skivan och kötta ner. Kanske skulle göra ett test på robbz vev.


Rundstift kan jag fixa, sjukt hårda (nåväl typ 50Hrc) med h6 tolerans (har jag för mig) men absolut inte en hel pall!! Klart enklaste alternativet som lär fungera bra.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Lösningen med rundstift, är det alltså vinkelrät mot vevaxeln, genom hubben och in i vevaxeln? Eller är det i linje med vevaxeln där man borrat längs med veven, halva hålet i vevaxeln, halva i hubben? Någon bild?
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Borra/pinnfräs i linje med vevaxeln dvs. halvmåne i veven samt hubben.

Kona låter ju rätt smart, jobbigt om det nyper eller ska man köra upp hål så man kan ta till kilen o slå isär konan :wink: .

En redigt slipad kona som typ verktygskona med plan som anlägg så den inte kan låsa borde ju vara klockrent.

Har haft min vev på härdning så jag kör nog på att borra 180gr från krysskilen.
3430cc sugis
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

180grader från krysskilen och en rundstav så ska den inte skaka loss..tycker vi klubbar för det! :)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Andersson förklarade exakt vad jag menade så det blev lätt att förstå, tack.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Post Reply