Mickes 328IX Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Re: Lite update.

Post by skarvsladden »

Bonje wrote:
Peter_1982 wrote:
skarvsladden wrote:Tackar!

Hoppas på att IC skall klara ca 800hk
Måtten är 600x300x76


På Kl racings hemsida står det max 500hk på en sådan IC vill jag minnas (har en likadan själv)


Man ska inte tro på allt man läser...
Vad en intercooler klarar för effekt gå inte bara att säga så där rakt upp o ner.
Många faktore spelar in!
*Hur sitter den placerad, får den luftgenomströmming eller ej?
*Storlek på turbon. Har man en liten turbo som får ladda 3 bar och är utanför sin kompressormapp med 250 graders laddtemp som följd.
Eller har man en stor turbo som behöver ladda 1 bar och 100 grader för att få samma effekt?
* Sen är det ett luddigt bergepp också. Vad menas med att den klarar max 500Hk?
Är det 500Hk innan den börjar strypa effekten där eller går det inte att plocka mmer än så???? Det är bara siffror tagna ur luften!
Det är måååånga som har motorer på långt över 500hk med såna här IC.
Nog om det!

Micke. Har du fått hem dina kolvar än? glöm inte bort att jag vill kolla på dom INNAN du har monterat dom! :wink:


Dom borde dyka upp under denna vecka.
Jag ringer dig när dom kommer!
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Post by skarvsladden »

danvikman wrote:Det är ett schysst bygge du har! Jag undrar bara över bilden där man ser ena förpumpen. Jag håller på med att bygga tankarmatur för första gången och jag undrar vart du fått tag på det vita filtet som man ser lite av på bilden. Sedan undrar jag också över det svarta kontaktstycket ovan på pumpen, vart man får tag på ett sådant? Ser det ut så orginal?


Tack tack!
Det är inga förpumpar ,det är primärpumparna.
Filtret samt kabelanslutningen följer med när man handlar pumpen.

Hoppas det går bra med dina tankarmaturer ,ganska bökigt att bygga med BMW:s bef armatur.
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Post by skarvsladden »

Clew wrote:Fan vad najs! Har väntat på att nån ska bygga en grym IX!
Och dessutom i Eskilstuna, då kanske man får se den på några nattliga aktiviteter eller så :P

Det gick/byggdes ju en grym IX i stan för några år sedan, det är kanske den du skrev om? Snackades om 500+ i den, har lite bilder på den men såg den aldrig in action så att säga.


Lycka till med bygget!


Den kommer nog synas ute i stan när den är klar.

Den jag pratade om hade 460hk på driven ,den blev såld till Norge senare.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Finns det inga planer på att det skulle gå att sätta dit en uppochner vänd bakdiff i fram? Då skulle ju marknaden vara ganska mycket större på både orginaldelar och eftermarknadsprylar. Har sett liknande operationer på andra märken.
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Post by skarvsladden »

johankihl wrote:Finns det inga planer på att det skulle gå att sätta dit en uppochner vänd bakdiff i fram? Då skulle ju marknaden vara ganska mycket större på både orginaldelar och eftermarknadsprylar. Har sett liknande operationer på andra märken.


Jo det har jag tänkt ,jag får se om främre diffen vill hålla med mina modiferingar.
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Post by skarvsladden »

Lyfte i blocket idag för att börja kunna bygga på plenumet.
Även börjat bygga nytt grenrör ,det blir nog lite ont om utrymme med HX55 om man skall kunna stänga huven.
Image
Last edited by skarvsladden on 27 Sep 2008, 21:09, edited 1 time in total.
User avatar
M_power86
Posts: 948
Joined: 14 Jan 2006, 21:20
Location: Eskilstuna

Post by M_power86 »

Grymt projekt! roligt att det kommer ut ännu en tråd med en turbo bimster från eskiltuna och speciellt på en 4 kraffsare! har du någon "deadline" för när den ska rulla på gatan?

Mvh
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Post by skarvsladden »

M_power86 wrote:Grymt projekt! roligt att det kommer ut ännu en tråd med en turbo bimster från eskiltuna och speciellt på en 4 kraffsare! har du någon "deadline" för när den ska rulla på gatan?

Mvh


Tack!
Hoppas att den ska komma ut till hösten.
Senast nästa vår iallafall.
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Update

Post by skarvsladden »

404
Last edited by skarvsladden on 22 Nov 2009, 22:22, edited 3 times in total.
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Post by skarvsladden »

peppe wrote:Vilka groteska runners :lol:


Japp 8)

Kommer kortas av något p.g.a bromsservot :cry:
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Uppdatering.

Post by skarvsladden »

Buren är äntligen klar
Image

Image

Lite färg på grejorna

Image

Image

Oljekylning till kolvarna klart

Image

O-ringningen klar

Image

Saknas lack på dörrarna

Image

Diffhuset svetsat ikväll.
Last edited by skarvsladden on 22 Nov 2009, 22:20, edited 1 time in total.
User avatar
e30 344i
Posts: 1281
Joined: 27 Nov 2005, 01:48
Location: K-na & Kallinge..

Post by e30 344i »

Hallå.. väldigt intresant med främre diffen, har du hunit pröva de??
tillverkade du dubla grejer så du kan sälja till mej :wink:

Kul med en till ix med lite pulver på listan..

Mvh..
E30 325ixtt håller på o bli förförd av stygga KKK27an, som nu blir brädad av grymma gt42an...
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Hur gick det med denna?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

kristov wrote:Hur gick det med denna?
Micke är pappa nu.. Behöver jag säga mer? (Skrivet av en som vet hur det kan bli :roll:)
Fast jag har fler ursäkter..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re:

Post by Spiidfriik »

skarvsladden wrote:
Spiidfriik wrote:
skarvsladden wrote:Är inte helt säker på att cosworth har samma fördelningslåda.
Ford använder nog inte ZF lådor tror att dem har Borg Warner.

Klart du ska bygga busbil.. :)
Mja, både BMW iX och Sierra/Escort Cosworth har Ferguson fördelningslåda. Inte helt identiska men fullt jämförbara. Ursprungligen konstruerade för Jensen Interceptor FF dimensionerade för en 440 cui. Den håller! På Fordarna är den integrerad med växellådan och har därför fått dåligt rykte då Fordlådorna inte tål spö.

Jag har klurat på exakt den lösningen med extra diffdrev du grejar med i framdiffen. Borde göra hela skillnaden!

Lycka till!
Tack!

Jag har en ZF fördelningslåda i min bil ,enligt skylten på lådan.
Jag hoppas framdiffen håller ,annars blir det någon annan lösning.
Jag var otydlig, mittdiffen är konstruerad av Ferguson, känt som "Ferguson Formula".
Intressant artikel om Ferguson i förra numret av tidningen Grand Turismo f.ö.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Post Reply