Renovera turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Renovera turbo
Fick bilen att funka idag men han inte köra speciellt mycket innan turbon började läcka olja.
Den trycker ut olja ur kompressorhuset, ganska rejälr desutom.
Antar att det är en packbox som gett sig, frågan är då var man kan få tag på någon firma som kan renovera turbon, för den har inte gått speciellt långt.
Turbon är en schwitzer s2 om det spelar någon roll.
Den trycker ut olja ur kompressorhuset, ganska rejälr desutom.
Antar att det är en packbox som gett sig, frågan är då var man kan få tag på någon firma som kan renovera turbon, för den har inte gått speciellt långt.
Turbon är en schwitzer s2 om det spelar någon roll.
- tobbe tlrecond
- Posts: 959
- Joined: 20 Dec 2005, 17:59
- Location: vagnhärad
- Contact:
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Det brukar ju fungera med 19mm, sätt den över oljenivån bara med ordentligt fall så fungerar den garanterat iaf. Hur har du lagerdelen på turbon vriden när den är monterad? Det är inte så att du har den lite vriden? Lägg gärna upp ett foto på turbon monterad och oljereturen så är det lättare att säga hur du ska göra.
SLturbo i Degerfors är väldigt duktig om du ska renovera den. Vad är det för turbo du har?
www.slturbo.com
SLturbo i Degerfors är väldigt duktig om du ska renovera den. Vad är det för turbo du har?
www.slturbo.com
Problemet är att jag inte har vridit lagerhuset, satte dit turbon som jag fick den.
Då kommer nästa fundering, har jag tryckt sönder packboxarna i turbon pga det här eller har den bara tryckt ut oljan vid belasting.
Det började ryka en liten stund efter en kortare fullgas repa, altså när jag redan tryckt ner kopplingen. Sen rykte det ganska rejält den korta bit jag hade hem från platsen.
Vad tror ni om returen då, 19mm. Hur mycket olja är det i tråget när motorn är igång. Om ni tittar på bilden så tycker jag min retur borde sitta ungefär i oljenivå?
Då kommer nästa fundering, har jag tryckt sönder packboxarna i turbon pga det här eller har den bara tryckt ut oljan vid belasting.
Det började ryka en liten stund efter en kortare fullgas repa, altså när jag redan tryckt ner kopplingen. Sen rykte det ganska rejält den korta bit jag hade hem från platsen.
Vad tror ni om returen då, 19mm. Hur mycket olja är det i tråget när motorn är igång. Om ni tittar på bilden så tycker jag min retur borde sitta ungefär i oljenivå?
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Din retur lär inte vara nåt problem i sig men du måste vrida lagerdelen på turbon så att en tänkt linje genom oljeinlopp och utlopp inte avviker mer än ca 15grader från vertikalen.
för att veta om turbon klarat är nog det enklaste att modifiera så du har rätt vridning på lagerdelen och sen prova igen helt enkelt.
för att veta om turbon klarat är nog det enklaste att modifiera så du har rätt vridning på lagerdelen och sen prova igen helt enkelt.
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
Nu funkar det!
Vred lagerhuset rätt men upptäckte även att vevhusventialtionen va igen täppt..
Visade sig att fukten i flasken som slangen gick till hade fått änden på slangen att svälla så det var nog anledningen!
Nu funkar det iaf och bilen går hur fint som helst. Laddar 0.5 bar just nu men det ska senare upp i 0.8.
Vred lagerhuset rätt men upptäckte även att vevhusventialtionen va igen täppt..
Visade sig att fukten i flasken som slangen gick till hade fått änden på slangen att svälla så det var nog anledningen!
Nu funkar det iaf och bilen går hur fint som helst. Laddar 0.5 bar just nu men det ska senare upp i 0.8.