Renovera turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Renovera turbo

Post by Kero »

Fick bilen att funka idag men han inte köra speciellt mycket innan turbon började läcka olja.

Den trycker ut olja ur kompressorhuset, ganska rejälr desutom.

Antar att det är en packbox som gett sig, frågan är då var man kan få tag på någon firma som kan renovera turbon, för den har inte gått speciellt långt.

Turbon är en schwitzer s2 om det spelar någon roll.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Det är inte så att du har en väldigt dålig oljeretur?
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Har funderat på det!

Den går in under oljenivån i överkant på tråget, är 19mm innerdiameter i början och slutet, slangen imellan är lite tjockare.
User avatar
tobbe tlrecond
Posts: 959
Joined: 20 Dec 2005, 17:59
Location: vagnhärad
Contact:

Post by tobbe tlrecond »

Finns många firmor som kan renovera din turbo kolla i bilsportguiden. men om den är relativt ny så lär det väl knappast vara den som är slut.
Tobbe. L
Mob 070-5631319

7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Hade olja i tryckrören och det rök ordentligt om bilen, så bilen bärnner olja iaf. Vet inte om den tryckte ut olja även i avgashuset.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Bara att skrota. Ge den till mig så ska jag ta hand om den :roll:

Tror nog det bara är att plocka isär att titta. Tror iaf rätt hårt på att det är oljereturen som inte är speciellt lyckad.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Om det skulle vara oljereturen som är för liten, kan det vara så att turbon har klarat sig. Altså att den slutar läcka olja om man fixar större retur eller är det bara lämna iväg den på renovering när den ändå är bortskruvad?

Är det 25mm oljeretur som rekomenderas om den ska gå in under oljenivån?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Det brukar ju fungera med 19mm, sätt den över oljenivån bara med ordentligt fall så fungerar den garanterat iaf. Hur har du lagerdelen på turbon vriden när den är monterad? Det är inte så att du har den lite vriden? Lägg gärna upp ett foto på turbon monterad och oljereturen så är det lättare att säga hur du ska göra.

SLturbo i Degerfors är väldigt duktig om du ska renovera den. Vad är det för turbo du har?

www.slturbo.com
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Lagerdelen har suttit lite vriden.

Turbon är en schwitzer s2.

Turbon:
Image

Returen:
Image
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Tror du har felet där, centerdelen av turbon kan inte stå så där. Den måste stå nästantill rakt upp och ner, annars klarar inte oljan att rinna ur av sig själv.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Som kristov säger så har du nog problemet i hur du har vridit lagerhuset.
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Problemet är att jag inte har vridit lagerhuset, satte dit turbon som jag fick den. :roll:

Då kommer nästa fundering, har jag tryckt sönder packboxarna i turbon pga det här eller har den bara tryckt ut oljan vid belasting.

Det började ryka en liten stund efter en kortare fullgas repa, altså när jag redan tryckt ner kopplingen. Sen rykte det ganska rejält den korta bit jag hade hem från platsen.

Vad tror ni om returen då, 19mm. Hur mycket olja är det i tråget när motorn är igång. Om ni tittar på bilden så tycker jag min retur borde sitta ungefär i oljenivå?
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Din retur lär inte vara nåt problem i sig men du måste vrida lagerdelen på turbon så att en tänkt linje genom oljeinlopp och utlopp inte avviker mer än ca 15grader från vertikalen.

för att veta om turbon klarat är nog det enklaste att modifiera så du har rätt vridning på lagerdelen och sen prova igen helt enkelt.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Blir nog till att ringa turbocenter innan jobbet imorgon och sen hoppas på att returen funkar som den ska.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

nu är inte jag expert på just din turbo men det brukar inte sitta några packboxar som kangå sönder.
tror inte det är nått fel på vare sej turbon eller returen utan som dem sa så ska man inte vrida lagerdelen mer än max 15grader(helst under 10)
fixxa det så funkar det garanterat sen :wink:
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Det va som fan! :D

Då blir det väl ny provkörning imorgon då!

Skruva dit turbon igen med lagerhuset rätt vridet och nytt försök!
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Nu funkar det!

Vred lagerhuset rätt men upptäckte även att vevhusventialtionen va igen täppt..

Visade sig att fukten i flasken som slangen gick till hade fått änden på slangen att svälla så det var nog anledningen!


Nu funkar det iaf och bilen går hur fint som helst. Laddar 0.5 bar just nu men det ska senare upp i 0.8.
Post Reply