M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Började dagen med att byta tändspole och tändkablar men det var fortfarande samma strul. Flyttade sedan triggern lite så att den kom precis för triggerskivan och efter det gick det betydligt bättre. Första pullet hade vi missat att höja varvstoppet så det låg kvar på 7900rpm. Flyttade sen upp det till 8500rpm och det gick kanonfint.
Körde flera pull med stora remskivan som innebär att vi laddade ca 1,35bar, maxeffekten blev då 453hk, sen bromsade luftfiltret vilket syntes på att laddtrycket stannade av helt. Tog bort filtret och körde en till repa. Visade sig att filtret bromsat en hel hästkraft
Nästa repa ut var med ett mindra hjul på kompressorn som då laddar ca 1,5bar max. Tyvärr så verkar det ökade laddtrycket medföra att kompressorn inte blir lika effektiv på höga varv vilket medförde att maxeffekten endast ökade med 7hk men vridet och effekten tidigare i registret fick sig en knuff i rätt riktning.
Claus hade gjort en kanonmapp med helrätt kompensering igår trots att han vi inte kom längre än till 6300rpm när han var med, idag behövde vi nämligen inte justera nånting, allt såg kanon ut!
Ett stort tack till Mats Appelgren och Janne för superbt bänkjobb!
Körde flera pull med stora remskivan som innebär att vi laddade ca 1,35bar, maxeffekten blev då 453hk, sen bromsade luftfiltret vilket syntes på att laddtrycket stannade av helt. Tog bort filtret och körde en till repa. Visade sig att filtret bromsat en hel hästkraft
Nästa repa ut var med ett mindra hjul på kompressorn som då laddar ca 1,5bar max. Tyvärr så verkar det ökade laddtrycket medföra att kompressorn inte blir lika effektiv på höga varv vilket medförde att maxeffekten endast ökade med 7hk men vridet och effekten tidigare i registret fick sig en knuff i rätt riktning.
Claus hade gjort en kanonmapp med helrätt kompensering igår trots att han vi inte kom längre än till 6300rpm när han var med, idag behövde vi nämligen inte justera nånting, allt såg kanon ut!
Ett stort tack till Mats Appelgren och Janne för superbt bänkjobb!
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Tur att den funkade till slut!
Hur ser kurvan ut vid 2-5000 rpm , laddar den på en gång?
Vi gjorde inget svep därnere men vi testade att låsa motorn vid 2000rpm och där laddar den ett knappt kilo och vid 3000rpm ca 1,2 å sen ökade laddet sakta upp till maxvarv.
Om det är någon som är duktig på att räkna på spridarkapacitet så gick spridarna på ca 93%. Det sitter 990cc spridare på, hur mycket effekt stjäl då kompressorn?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
M3JONAS wrote:Bmwandreas wrote:Tur att den funkade till slut!
Hur ser kurvan ut vid 2-5000 rpm , laddar den på en gång?
Vi gjorde inget svep därnere men vi testade att låsa motorn vid 2000rpm och där laddar den ett knappt kilo och vid 3000rpm ca 1,2 å sen ökade laddet sakta upp till maxvarv.
Om det är någon som är duktig på att räkna på spridarkapacitet så gick spridarna på ca 93%. Det sitter 990cc spridare på, hur mycket effekt stjäl då kompressorn?
Vad låg lambdan på då?
Ca 0,85 har jag för mig, lambdan kördes separat så jag har ingen logg på den.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Der siffrorna jag fått säger att kompressorn ska stjäla ca 75 kw-dvs drygt 100hk, vid 1,4 bars laddtryck och 13000rpm på kompressorn,
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Jag åker med en variant med volvofjädrar och tjockare brickor under fjädrarna. Dock så finns det bra fjädrar att köpa från tex dr schrick, kan tänka mig att PPF har någon bra variant också?!
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Ringde polaren som jobbar på Bilia för att se om han kunde få fram motorkuddar till Valp men han garvade bara och visste inte vart han skulle söka
Ringde då till Volvo lastvagnar i Sollentuna och tänkte att jag skulle kolla om det var de som kunde få fram dem. Killen som svarade i telefon hade stenkoll på läget, visste direkt vad de hette och de hade dem faktiskt hemma. Tydligen många som använder sig av dem till diverse projekt.
Ringde då till Volvo lastvagnar i Sollentuna och tänkte att jag skulle kolla om det var de som kunde få fram dem. Killen som svarade i telefon hade stenkoll på läget, visste direkt vad de hette och de hade dem faktiskt hemma. Tydligen många som använder sig av dem till diverse projekt.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
M3JONAS wrote:Ringde polaren som jobbar på Bilia för att se om han kunde få fram motorkuddar till Valp men han garvade bara och visste inte vart han skulle söka
Ringde då till Volvo lastvagnar i Sollentuna och tänkte att jag skulle kolla om det var de som kunde få fram dem. Killen som svarade i telefon hade stenkoll på läget, visste direkt vad de hette och de hade dem faktiskt hemma. Tydligen många som använder sig av dem till diverse projekt.
dom används för att montera volvo vitmotor i volvo 740....
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
Aha, har det kommit nu. Har inte läst eller sett det själv så det ska bli spännande att läsa.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290