Erki87 wrote:hejsan robbs
Den där böjen som hela insuget är borde inte det hindra flödet?
mvh Eric Johansson
Snarare tvärt om, sen behöver inte ett turboinsug vara 100% uträknat heller eftersom den trycker in luften i insuget...
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Erki87 wrote:det förstår jag men om man ändå ska bygga varför inte göra det optimalt på engång?
Kan det vara så att det inte finns plats eller att tryck rören kommer därifrån?
Nobbe wrote:Erki87 wrote:det förstår jag men om man ändå ska bygga varför inte göra det optimalt på engång?
Kan det vara så att det inte finns plats eller att tryck rören kommer därifrån?
Vad är optimalt?
Inga skarpa hörn nånstans och fulla radier överallt i luftens väg?
Ett avstämt insug för en sugmotor, likväl grenrör funkar säkert lika bra, men vad händer när förhållandena förändras, såsom tryck, temperaturer som det blir i en överladdad maskin?? Och vad händer när man vrider upp trycket ytterligare 1 eller 2 bar??
Är själv helt kass på det här med insug, grenrör osv, därför jag undrar, men har av nån anledning fått för mnig att densiteten i luften likväl temperaturen påverkar ljudhastigheten markant, och därför gör det smått omöjligt att "räkna sig fram" till ett "optimalt" insug/grenrör.
Sen, även om "hela systemet" trycksätts och blir som en stor tryckkammare och att inga tankar därför behöver läggas åt hur plenum, runners mm konstrueras är en sanning med modifikation, visst, trycket ökas i hela systemet och blir därmed trycksatt, men luften måste likväl röra på sig när ventilen öppnas, vilket sker i hela systemet, inte bara en liten bit.
Var själv lite skeptisk till utformningen av först och främst runnerserna att det blir som en S-kurva innan ventilen ist för ett endaste svep, men detso mer man klurat på det så tror jag mer och mer på robbz idéer.
MathiasH wrote:ditt insug är ju rena konstverket! Har du format det så pga funktion eller för att få plats med allt osv?